گزارش مالی متا از سه‌ماهه دوم 2024 – رشد 22 درصدی درآمد و سرمایه‌گذاری سنگین در هوش مصنوعی

نمایش خبر

تاریخ : 1403/5/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، متا Meta
واحد خبر mobile.ir : کمپانی متا – مالک پلتفرم‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ – روز چهارشنبه 31 جولای 2024 (10 مرداد 1403) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی (پایان‌یافته در 30 ژوئن) منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد متا طی سه‌ماهه دوم 39.07 میلیارد دلار بوده که نسبت به درآمد شرکت در مدت مشابه سال قبل (یعنی 31.99 میلیارد دلار) 22 درصد رشد داشته و از برآورد تحلیلگران وال‌استریت فراتر بوده است. این چهارمین فصل متوالی‌ست که رشد سالانه درآمد متا بیش از 20 درصد گزارش می‌شود. متا به‌شدت در حال سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی و واقعیت مجازی بوده و امیدوار است که این سرمایه‌گذاری‌ها در آینده‌ای نه چندان دور به ثمر بنشیند.

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، بنیان‌گذار و مدیرعامل متا، عملکرد شرکت در فصل اخیر را این گونه توصیف می‌کند: «ما سه‌ماهه قدرتمندی را پشت سر گذاشتیم و Meta AI تا پایان سال جاری میلادی در مسیر تبدیل شدن به پراستفاده‌ترین دستیار هوش مصنوعی قرار دارد.» زاکربرگ در ادامه ضمن اشاره به عرضه نخستین مدل هوش مصنوعی متن‌باز شرکت، یادآور شد که عینک هوش مصنوعی Ray-Ban Meta تا کنون با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده و رشد شرکت در تمام اپلیکیشن‌هایش راضی‌کننده بوده است.

عینک هوشمند Ray-Ban Meta

به گفته مکس ویلنز (Max Willens)، از تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی eMarketer، با دیدن نتایج مالی متا در فصل اخیر، به احتمال زیاد تمام نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از بابت هزینه‌های متا در زمینه‌هایی مثل هوش مصنوعی و متاورس برطرف خواهد شد. دبرا آهو ویلیامسون (Debra Aho Williamson)، بنیان‌گذار مؤسسه تحقیقاتی Sonata Insights، نیز نتایج مالی اخیر متا را پیش‌آهنگی برای سهام هوش مصنوعی تلقی می‌کند.

نتایج مالی متا همچنان تحت تأثیر طرح‌های کاهش هزینه‌‌ای است که از اواخر سال 2022 آغاز شد. در جریان این طرح‌ها، متا در مجموع 21 هزار شغل را طی چند مرحله تعدیل نیرو حذف کرد. از این روست که می‌بینیم سود عملیاتی متا در سه‌ماهه اخیر با رشد سالانه 58 درصدی به 14.9 میلیارد دلار افزایش یافته و حاشیه سود از 29 درصد به 38 درصد رسیده است. به طریق مشابه، سود خالص شرکت نیز در بازه زمانی یادشده 13.46 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد چشمگیر 73 درصدی همراه بوده است. اگر این سود را در قالب سود تقلیل‌یافته در هر سهم بیان کنیم، بالغ بر 5.16 دلار در هر سهم خواهد بود.

نتایج مالی موفقیت‌آمیز متا در فصل اخیر از ادامه رشد سهم این کمپانی در بازار تبلیغات دیجیتال (یعنی مهم ترین کسب‌وکار متا) حکایت می‌کند؛ درآمد حاصل از تبلیغات – که عمدتا از تبلیغات در اپلیکیشن‌های فیس‌بوک و اینستاگرام عاید می‌شود – در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است. در مقام مقایسه، بد نیست بدانید طبق گزارش مالی اخیر آلفابت (که هفته پیش منتشر شد)، درآمد این شرکت از تبلیغات گوگل رشد سالانه 11 درصدی را تجربه کرده است. به گفته سوزان لی (Susan Li)، مدیر ارشد مالی متا، تقاضای جهانی برای تبلیغات متا خوب بوده و موفقیت کنونی کسب‌وکار تبلیغات تا حدی به پروژه چندلایه‌ای بستگی دارد که متا در آن با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، سیستم‌های هدف‌گذاری، رتبه‌بندی و تحویل تبلیغات دیجیتال در پلتفرم‌های خود را بهبود می‌بخشد.

مجموع هزینه‌های متا در فصلی که گذشت بالغ بر 24.2 میلیارد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد بیشتر شده است. بخشی از این هزینه، غرامتی 1.4 میلیارد دلاری‌ست که متا مجبور شد پس از شکایت دادستان کل ایالت تگزاس از این کمپانی پرداخت کند. در این پرونده متا به استفاده غیرمجاز از داده‌های بیومتریک شخصی بسیاری از کاربران در تگزاس متهم شده بود. لازم به ذکر است، هزینه سرمایه‌ای متا (شامل بازپرداخت اصل بدهی در لیزینگ‌های مالی) در سه‌ماهه‌ دوم 8.47 میلیارد دلار گزارش شده است.

پیش از این متا برای گزارش شمار کاربران اپلیکیشن‌های خود از واحدهایی مثل «کاربران فعال روزانه» و «کاربران فعال ماهانه» استفاده می‌کرد. اما در حال حاضر متا ترجیح می‌دهد واحد دیگری تحت عنوان DAP (کوتاه‌شده daily active people به معنی نفرات فعال روزانه) را به کار بگیرد. طبق گزارش اخیر، نفرات فعال روزانه متا در ماه ژوئن 3.27 میلیارد نفر اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است. منظور از DAP تعداد نفراتی‌ست که به هر کدام از اپلیکیشن‌های این شرکت دسترسی داشته‌اند.

در کنار تعدیل نیروی کار به شکل گسترده، متا به شدت روی تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای مثل هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال سرمایه‌گذاری است؛ فناوری‌هایی که برای توسعه زیرساخت‌های متاورس مورد نیاز هستند. همچنین، مثل دیگر کمپانی‌های بزرگ حوزه فناوری، متا نیز هزینه‌های کلانی را صرف توسعه زیرساخت‌های مراکز داده و منابع کامپیوتری کرده است. به گفته مارک زاکربرگ، این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها برای جلو افتادن از رقبا لازم است. متا روز چهارشنبه از ادامه اصلاح برنامه‌هایش برای سال آینده و نیاز مبرم شرکت به رشد هزینه‌های سرمایه‌ای در سال 2025 خبر داد چرا که این سرمایه‌گذاری‌ها برای تأمین مالی پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی و توسعه محصولات مبتنی بر این فناوری ضروری هستند.

لازم به ذکر است، در ادامه تلاش‌های متا در حوزه هوش مصنوعی، این کمپانی هفته گذشته از جدیدترین نسخه مدل هوش مصنوعی Llma رونمایی کرد. این مدل از سه گونه مختلف تشکیل شده که توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق متن‌باز به آن دسترسی یافته و از آن استفاده کنند. گفتنی‌ست، یک ورژن از تکنولوژی Llma 3.1 چیزی حدود 405 میلیارد پارامتر را شامل می‌شود. این رقم نشان‌‌دهنده اندازه و قابلیت‌های این مدل هوش مصنوعی بوده و حاکی از آن است که این تکنولوژی چیزی از محصولات رقبایی همچون OpenAI و گوگل کم ندارد.

مجموع کارکنان متا تا 30 ژوئن 2024 بالغ بر 70,799 نفر بوده که یک درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. البته این شرکت طی سال گذشته نیروهایی از جمله مهندسین هوش مصنوعی را به خدمت گرفت و به گفته سوزان لی، انتظار می‌رود مجموع کارکنان متا تا پایان سال به شکل معناداری بالاتر از تعداد کنونی باشد. متا درآمد شرکت در سه‌ماهه سوم 2024 را بین 38.5 تا 41 میلیارد دلار برآورد کرده است. ناگفته نماند، به دنبال انتشار گزارش مالی متا، قیمت سهام این شرکت در معاملات پس از ساعات اداری با 6.9 درصد افزایش به 507.45 دلار رسید.

منبع : Meta


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا