گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2024 – رشد 15 درصدی درآمد، افت کسب‌وکار Surface

نمایش خبر

تاریخ : 1403/5/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت روز سه‌شنبه 30 جولای 2024 (9 مرداد 1403) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی (منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی 2024 این شرکت) پایان‌یافته در 30 ژوئن منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد مایکروسافت طی سه‌ماهه اخیر 64.7 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد داشته است. سود عملیاتی مایکروسافت از این درآمد بالغ بر 27.9 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد بیشتر شده است. سود خالص مایکروسافت نیز با رشد سالانه 10 درصدی 22 میلیارد دلار گزارش شده که در قالب سود تقلیل‌یافته در هر سهم ، معادل 2.95 دلار در هر سهم خواهد بود.

ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل و رییس هیئت مدیره مایکروسافت، عملکرد شرکت در سال مالی اخیر را این گونه توصیف می‌کند: «عملکرد قدرتمند ما در این سال مالی نشان‌دهنده نوآوری و اعتمادی‌ست که مشتریان همچنان نسبت به مایکروسافت ابراز می‌کنند. به عنوان یک کمپانی سکویی، تمرکز ما روی برطرف کردن نیازهای حیاتی مشتریان‌مان ... و در عین حال اطمینان حاصل کردن از پیشتازی در عصر هوش مصنوعی است.»

در ادامه، عملکرد بخش‌های مختلف مایکروسافت را (به ترتیب درآمدزایی) طی سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2024 ملاحظه می‌کنید:

ابر هوشمند

بیشترین درآمدزایی مایکروسافت به ابر هوشمند مربوط می‌شود؛ بخشی که کسب‌وکارهای Azure، ویندوز سرور، Nuance و GitHub از مهم‌ترین اجزای آن محسوب می‌شود. طبق گزارش مایکروسافت، درآمد شرکت از این بخش در فصل اخیر بالغ بر 28.52 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد این بخش در مدت مشابه سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است. در این میان، درآمد حاصل از محصولات سرور و سرویس‌های ابری با رشد 21 درصدی همراه بوده که مایکروسافت این پدیده را به رشد 29 درصدی درآمدزایی Azure و دیگر سرویس‌های ابری شرکت نسبت می‌دهد. از این 29 درصد، چیزی حدود 8 واحد درصد از سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی حاصل شده است.

درآمد بخش ابر هوشمند حدود 45 درصد از مجموع درآمد شرکت را تشکیل داده و همان طور که گفته شد در این فصل 19 درصد رشد داشته است. البته تحلیل‌گران رشد سالانه 31 درصدی را برای این قسمت پیش‌بینی کرده بودند. از این رو، سرمایه‌گذاران مایکروسافت با چشم‌پوشی از رشد درآمد این بخش و همچنین رشد مجموع درآمد شرکت، روی نتایج پایین‌تر از حد انتظار کسب‌وکار ابری تمرکز کردند و همین امر، کاهش ارزش سهام مایکروسافت در روز چهارشنبه (یک روز پس از انتشار گزارش مالی) را به دنبال داشت.

به گفته ایمی هود (Amy Hood)، مدیر ارشد مالی مایکروسافت، تقاضا برای سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی Azure بیشتر از ظرفیت در دسترس کنونی بوده و مایکروسافت پیش از این در ماه آوریل به این موضوع اشاره کرده بود. به گفه ایمی هود، رشد Azure در برخی مناطق اروپا طی ماه ژوئن پایین‌تر از حد انتظار گزارش شده است. بد نیست بدانید، هفته پیش آلفابت، کمپانی مادر گوگل، از رشد حدود 29 درصدی کسب‌وکار ابری خود (شامل نرم‌افزار بهره‌وری Workspace و زیرساخت‌ Google Cloud Platform) خبر داد هرچند درآمد 10.35 میلیارد دلاری و به‌خصوص سود عملیاتی 1.17 میلیارد دلاری آلفابت در این بخش در مقایسه با درآمد 28.5 میلیارد دلاری و سود 12.8 میلیارد دلاری مایکروسافت اختلاف بزرگی را به‌نمایش می‌گذارد.

نباید از این نکته غافل باشیم که کسب‌وکار ابری مایکروسافت برای وال‌استریت بسیار حائز اهمیت است، زیرا مایکروسافت در تأمین حجم کاری هوش مصنوعی رقابت تنگاتنگی با آمازون و گوگل دارد. با توجه به پیشرفت سریع مدل‌های هوش مصنوعی مولد، هر سه کمپانی در این بخش به شدت سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا قابلیت‌های هوش مصنوعی خود را بهبود بخشیده و نظر استارت‌آپ‌ها و کمپانی‌های بزرگ را به سمت خود جلب کنند. بد نیست بدانید، سرویس‌های وب آمازون در دهه اخیر یکی از مهم‌ترین منابع درآمدزایی این شرکت بوده است.

فرآیندهای کسب‌وکار و بهره‌وری (productivity)

نرم‌افزار آفیس، LinkedIn و همچنین نرم‌افزار Dynamics (که برای مدیریت ارتباط با مشتری توسعه یافته) در کنار هم مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که مایکروسافت از آن با عنوان فرآیندهای کسب‌وکار و بهره‌وری یاد می‌کند. طبق گزارش اخیر، درآمد این بخش طی سه‌ماهه منتهی به ژوئن 20.3 میلیارد دلار بوده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش داشته است. درآمد سرویس‌های ابری و محصولات شاخه تجاری آفیس در بازه زمانی یادشده با 12 درصد رشد همراه بوده که بخش عمده آن به رشد 13 درصدی درآمد Office 365 Commercial مربوط می‌شود. درآمد سرویس‌های ابری و محصولات بخش مصرفی آفیس (Office Consumer) نیز 3 درصد رشد داشته است. ناگفته نماند، مایکروسافت تعداد مشترکین Microsoft 365 Consumer را تا پایان فصل اخیر بالغ بر 82.5 میلیون کاربر اعلام کرده است.

از دیگر نکات قابل‌ ذکر در این بخش می‌توان به افزایش 10 درصدی درآمد شبکه اجتماعی LinkedIn اشاره کرد. همچنین، به لطف رشد 19 درصدی درآمد Dynamics 365، درآمد محصولات و سرویس‌های ابری نرم‌افزار Dynamics نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش یافت.

رایانش شخصی‌تر

درآمد بخش رایانش شخصی‌تر در فصلی که گذشت، 15.9 میلیارد دلار گزارش شده که با 14 درصد رشد سالانه همراه بوده است. ویندوز، محتوای گیمینگ، تبلیغات و جست‌وجو مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده این بخش به شمار می‌روند. البته نتایج کسب‌وکار سخت‌افزارهای مایکروسافت – از جمله تبلت‌های Surface و کنسول‌های بازی Xbox – نیز ذیل همین بخش گزارش می‌شود.

درآمد مایکروسافت از فروش ویندوز در فصل اخیر 7 درصد افزایش داشته که در این میان، می‌توان به رشد 4 درصدی درآمد ویندوز OEM (ویندوزی که به سازندگان PC و لپ‌تاپ فروخته می‌شود) و همچنین رشد 11 درصدی درآمد محصولات و سرویس‌های ابری Windows Commercial اشاره کرد. طبق گزارش اخیر مؤسسه گارتنر، عرضه جهانی PC برای سومین فصل متوالی با رشد همراه بوده و تأثیر این امر در رشد درآمدزایی ویندوز OEM (در همین سه فصل) کاملا مشهود است.

Microsoft Surface Laptop 7

درآمد محتوا و سرویس‌های Xbox (شامل سرویس Xbox Game Pass) نیز در سه‌ماهه اخیر 61 درصد افزایش داشته که 58 واحد درصد از آن نتیجه مستقیم خرید کمپانی Activision (خالق بازی معروف Call of Duty) است. ناگفته نماند، درآمد به دست آمده از جست‌وجو و تبلیغات خبری مایکروسافت (بدون در نظر گرفتن هزینه‌های خرید ترافیک) در فصلی که گذشت با 19 درصد افزایش همراه بوده است.

مایکروسافت در ماه فوریه اعلام کرد که تعداد مشترکین سرویس Xbox Game Pass (با احتساب اعضای Xbox Game Pass Core) بالغ بر 34 میلیون کاربر است. بد نیست بدانید مایکروسافت به‌تازگی بازی Call of Duty: Modern Warfare III را روی Xbox Game Pass عرضه کرده و در نظر دارد بازی جدیدی تحت عنوان Call of Duty: Black Ops 6 را نیز در ادامه سال جاری در Game Pass ارائه کند.

در پایان گفتنی‌ست، فروش سخت‌افزار تنها کسب‌وکاری بوده که طی فصل اخیر نه تنها با رشد درآمد همراه نبوده، بلکه درآمدزایی آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است. طی فصل اخیر مایکروسافت اقدام به فروش مدل‌هایی از Surface PC کرده که در آنها می‌توان مدل‌های هوش مصنوعی را بدون نیاز به اتصال به اینترنت اجرا کرد. در ماه ژوئن نیز دو دیوایس جدید با نام‌های Surface Laptop 7th Edition و Surface Pro 11th Edition از سوی مایکروسافت وارد بازار شدند. اما تمام این تلاش‌ها نتوانست از افت کسب‌وکار دیوایس‌های مایکروسافت جلوگیری کند. ایمی هود معتقد است افت کسب‌وکار دیوایس‌های این شرکت در فصل بعدی نیز ادامه خواهد داشت.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا