گزارش مالی متا از سهماهه اول سال 2023: اولین افزایش فروش بعد از سه فصل - ضرر 4 میلیاردی Reality Labs
نمایش خبر
تاریخ : 1402/2/8 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، متا Meta ، فیس بوک Facebook |
سود خالص این مجموعه البته برخلاف درآمد آن با رشد روبرو شده و از 7.47 میلیارد دلار یا 2.72 دلار بهازای هر سهم در سال گذشته با کاهش 24 درصدی به 5.71 میلیارد دلار یا 2.2 دلار بهازای هر سهم رسیده است. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیرعامل و بنیانگذاری متا اما ضمن خوب توصیف کردن این سهماهه و اشاره به ادامه رشد مجموعه این شرکت میگوید: «کار هوش مصنوعی ما در حال ختم شدن به نتایج خوبی در سرتاسر اپها و کسب و کار ماست. ما همچنین کارآمدتر میشویم بنابراین میتوانیم با سرعت بیشتری محصولات بهتری تولید کرده و خود را در موقعیت قویتری برای ارائه کردن چشمانداز بلندمدت خود قرار دهیم.»
متا بخشی از کاهش سود خالص این مجموعه را به آنچه هزینههای تجدید ساختار (Restructuring charges) مینامد مرتبط دانسته و از آن جمله به پروسه اخراج کارمندان، هزینههای یکپارچهسازی امکانات و بازسازی مراکز داده اشاره میکند که در نهایت هزینهای نزدیک به 1.144 میلیارد دلار را به متا تحمیل کرده است. کل هزینههای متا در سال 2023 رقمی مابین 86 تا 90 میلیارد دلار پیشبینی شده که 3 تا 5 میلیارد دلار آن به هزینههای تجدید ساختار تعلق دارد. هزینههای سرمایهای متا در این بازه زمانی مابین 30 تا 33 میلیارد دلار تخمین زده شده که سرمایهگذاری بیشتر در مباحث مرتبط با هوش مصنوعی و تولیدات وابسته به تبلیغات مثل فیدخبری و Reels در آن جای میگیرند.
زیرمجموعه Reality Labs شرکت متا که مسئولیت تولید و توسعه فناوریهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای بهکار گرفتن آنها در متاورس را بر عهده دارد در این فصل به درآمد 339 میلیون دلاری دست پیدا کرده که نسبت به درآمد 695 میلیون دلاری این بخش در سال گذشته با بیش از 51 درصد کاهش روبرو شده است. این زیر مجموعه در سهماهه اول سال 2023 نهتنها سودی را نصیب متا نکرده بلکه ضرر 3.99 میلیارد دلاری آن در قیاس با ضرر 2.96 میلیارد دلاری سال قبل عمیقتر شده است. بخشی از دلائل این ضرر هنگفت را باید به تصمیم متا برای اخراج نزدیک به 10 هزار کارمند جستوجو کرد که از هزینه نزدیک به 1 میلیارد دلاری مرتبط با آن چیزی نزدیک به 523 میلیون دلار در سهماهه اول 2023 یعنی در گزارش فعلی منعکس شده و مابقی آن تا پایان سال 2023 محقق میشود. متا همچنین از بیشتر شدن ضرر عملیاتی Reality Labs در ادامه سال جاری سخن به میان آورده است.
سهام متا در سال 2022 نزدیک به دو سوم ارزش خود را از دست داد اما در سال جاری ارزش آن در حدود 74 درصد افزایش یافت. این افزایش بعد از انتشار گزارش مالی سهماهه اول این شرکت نیز ادامه پیدا کرد تا جاییکه ارزش هر سهم که در نوامبر 2022 به حداقل میزان خود یعنی 89 دلار رسیده بود با افزایشی نزدیک به 164 درصدی به 234 دلار افزایش یافت. تبلیغات بهعنوان یکی از اصلیترین منابع درآمدی مجموعه متا در طی چند سال اخیر با مشکلاتی بزرگی روبرو شده و مواردی مثل پیشبینی اخراج نزدیک به 21 هزار نفر از کارمندان این شرکت از جمله اقدامات زاکربرگ برای کاهش هزینهها و بازگشت به سودآوری تلقی میشود. تغییر سیاست اپل در سال 2021 در زمینه نمایش تبلیغات در پلتفرم iOS و راهاندازی قابلیتی موسوم به «شفافیت ردیابی اپ» یا ATT ضربه مهمی به درآمد تبلیغاتی متا (فیسبوک سابق) وارد کرد و تکرار آن در سطحی پایینتر در سیستمعامل اندروید نیز پیچیدهتر شدن این بحران را در پی داشت. بخش تبلیغات گوگل (که همراه با متا بازیگران اصلی دنیای تبلیغات آنلاین بهحساب میآیند) مطابق گزارش مالی آلفابت از سهماهه اول سال 2023 با وجودی که اندکی با کاهش درآمد روبرو شد اما همچنان در عبور کردن از انتظارات تحلیلگران بازار موفق عمل کرده است.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی