گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2024 - افزایش درآمد، افت آیفون، بازگشت قدرتمند آی‌پد

نمایش خبر

تاریخ : 1403/5/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز پنج‌شنبه اول آگوست سال 2024 (11 مرداد 1403) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 29 ژوئن 2024 منطبق بر سه‌ماهه سوم سال مالی این شرکت منتشر کرد. درآمد اپل در این بازه زمانی با رشد 4.9 درصدی به 85.8 میلیارد دلار رسیده و عایدی به‌ازای هر سهم اپل نیز با رشد 11 درصدی، 1.4 دلار اعلام شده است. آیفون در این نوبت نیز مثل همیشه به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع درآمد و موتور محرک اپل مطرح شده و نزدیک به 46 درصد از فروش این شرکت را تشکیل داده است. در این فصل با معرفی آی‌پدهای جدید در ماه می گذشته زیر مجموعه تبلت‌های اپل بالاخره پس از مدت‌ها به چرخ رشد مثبت وارد شده و سود خالص اپل نیز با رسیدن به رقم 21.45 میلیارد دلار با 7 درصد رشد همراه شده است.

تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل در رابطه با نتایج مالی این شرکت در این بازه زمانی بر اهمیت هوش مصنوعی جدید Apple Intelligence تأکید کرده و آن را «یک سیستم هوش شخصی پیشرفته» توصیف می‌کند که «مدل‌های هوش مصنوعی خصوصی قدرتمند را در کانون آیفون، آی‌پد و مک» قرار می‌دهد. کوک می‌افزاید: ما بسیار مشتاقیم تا این ابزارها را با کاربران‌مان به‌اشتراک بگذاریم و به سرمایه‌گذاری قابل‌توجه در راستای غنی‌سازی زندگی مشتریان‌مان ادامه می‌دهیم. کوک در گفت‌وگو با CNBC ضمن اشاره به این نکته که سرویس Apple Intelligence تازه در پاییز امسال در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و به همین علت هنوز نمی‌توان در مورد نتایج آن روی فروش محصولات سخن گفت از تزریق مالی گسترده در این بخش و انتقال تعداد زیادی از نیروهای این شرکت از سایر بخش‌ها به زیر مجموعه AI سخن به میان آورده است.

مدیرعامل اپل هزینه‌های دیتا سنتر و مراکز داده مرتبط با هوش مصنوعی را نیز مد نظر قرار داده و می‌افزاید: «از منظر دیتا سنتر همانطور که می‌دانید ما یک رویکرد ترکیبی را در پیش گرفته‌ایم [که] بنابرآن ما هم [دیتا سنترهای] خودمان را داریم و هم با دیگران شراکت می‌کنیم و بدین‌ترتیب این هزینه سرمایه‌ای (capex) در نتایج مالی شرکای‌مان ظاهر می‌شود و ما [این] هزینه‌ها را می‌پردازیم.» به‌گفته مدیرعامل اپل بخشی از افزایش هزینه‌های درج شده در صورت مالی فصل گذشته شرکت اپل به هوش مصنوعی و Apple Intelligence تعلق دارد. اپل در این نوبت 8 میلیارد دلار را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص داده که نسبت به 7.44 میلیارد دلار سال گذشته نزدیک به 7.5 درصد ارتقاء یافته است.

در ادامه به بررسی میزان درآمد و سود بخش‌های مختلف شرکت اپل در سه‌ماهه منتهی 29 ژوئن 2024 می‌پردازیم.

آیفون: فراتر از پیش‌بینی‌ها با ثبت درآمد کم‌تر

زیر مجموعه آیفون‌های اپل در سه‌‌ماهه دوم سال 2024 به درآمد 39.30 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که با وجود عبور از پیش‌بینی 38.81 میلیارد دلاری LSEG همچنان در مقایسه با درآمد 39.67 میلیارد دلاری سال گذشته رقم پایین‌تری به‌حساب می‌آید. از جمله دلائل درآمدزایی کمتر بخش آیفون به‌جز انتظار طبیعی خریداران برای معرفی آیفون‌های جدید، باید به کاهش درآمد در چین بزرگ (شامل چین، تایوان و هنگ‌کنگ) به‌دلیل افزایش رقابت از سوی برندهای محلی به‌خصوص هواوی اشاره کرد که کاهش 6 درصدی درآمد اپل از این منطقه استراتژیک را در پی داشته است. درآمد اپل البته در دیگر مناطق شامل آمریکا، اروپا، ژاپن و سایر مناطق آسیا-اقیانوسیه با افزایش روبرو شده است.

آی‌پد: تأثیرات مثبت اولین آی‌پدها بعد از دو سال

زیر مجموعه آی‌پد اپل که تا پیش از این برای مدت‌های مدید با مفهوم افزایش درآمد بیگانه بوده و در گزارش‌های مالی اپل از سه‌ماهه اول 2024، چهارم 2023، سوم 2023 و دوم 2023 به‌ترتیب با کاهش درآمدهای 16.6 درصدی، 25.2 درصدی، 10.2 درصدی و 19.8 درصدی روبرو شده بود بالاخره به‌لطف معرفی محصولات تازه در ماه می سال جاری میلادی به چرخه رشد درآمد بازگشته و با ثبت درآمد 7.16 میلیارد دلاری نه‌تنها از پیش‌بینی 6.61 میلیارد دلاری LSEG فراتر رفته بلکه نزدیک به 23.7 درصد رشد سالیانه را ثبت کرده است.

Apple iPad Pro 11 2024 و iPad Pro 13 2024

اپل در 7 می 2024 علاوه بر دو تبلت iPad Air 11 2024 و iPad Air 13 2024 با پردازنده Apple M2 از نسل جدید تبلت‌های پیشرفته سری پرو شامل iPad Pro 11 2024 و iPad Pro 13 2024 نیز با پردازنده Apple M4 رونمایی کرد و بدین‌ترتیب با وارد آوردن شوک تازه‌ای به هر دو بخش بالا و پایین بازار رشد مثبتی را در زمینه درآمدزایی موجب شده است. به‌گفته مدیرعامل اپل نزدیک به نیمی از خریداران آی‌پد در این نوبت را خریداران جدید تشکیل می‌دهند که می‌توان آن را به‌عنوان نشانه‌ای از اشباع نشدن بازار تبلت تلقی کرد.

کامپیوترهای مک:‌ یک ارتقاء ملایم

بخش کامپیوترهای مک شرکت اپل که در گزارش مالی قبلی اپل از سه‌ماهه منتهی به مارچ 2024 با کسب درآمد 7.45 میلیارد دلاری و افزایش 4 درصدی نسبت به سال گذشته بهترین عملکرد را در بین زیر مجموعه‌های سخت‌افزاری اپل برجای گذاشت در این نوبت نیز به رشد مثبت خود ادامه داده است. این زیر مجموعه در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2024 با کسب درآمد 7.01 میلیارد دلاری، رشد سالیانه ملایمی نزدیک به 2.5 درصد را کسب کرده که البته هنوز اندکی با پیش‌بینی 7.02 میلیارد دلاری LSEG فاصله دارد.

Apple Macbook Air 2024

پوشیدنی‌ها، Home و لوازم جانبی: چهارمین فصل نزول پی‌در‌پی

بخش پوشیدنی‌های، هوم و لوازم جانبی اپل که درکنار محصولاتی مثل ساعت‌های Apple Watch، هدست‌های AirPods و اسپیکرهای HomePod، از فصل پیش هدست واقعیت ترکیبی Apple Vision Pro را نیز در بر گرفته در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2024 با کسب درآمد 8.01 میلیارد دلاری باوجود برآورده ساختن پیش‌بینی درآمد 7.79 میلیارد دلاری LSEG هنوز در مقایسه با سال گذشته همچنان بیش از 2 درصد کاهش یافته است. این زیر مجموعه از سال گذشته و گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2023 هر بار با کاهش درآمد روبرو شده و حضور ویژن پرو نیز ظاهراً کمک چندانی به حل این موضوع نکرده است.

Apple Watch Series 9

تیم کوک البته در این زیر مجموعه نیز با استدلالی مشابه بخش آی‌پد، جدید بودن دو سوم خریداران اپل واچ را نشانه‌ای از گسترش و توسعه کاربران این محصول قلمداد می‌کند.

خدمات: دومین منبع درآمد و جایگاه دوم در افزایش درآمد

بخش خدمات اپل که جدا از فروشگاه App Store، بخش‌های اشتراکی آنلاین اپل از جمه فضای ذخیره‌سازی iCloud، اپل موزیک، درآمد کسب شده از سوی گوگل و موارد جزیی‌تری مثل وارانتی‌های AppleCare را در بر می‌گیرد در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2024 به درآمد 24.21 میلیارد دلاری دست پیدا کرده که در مقایسه با درآمد 21.21 میلیارد دلاری سال گذشته 14.1 درصد افزایش یافته و بعد از زیر مجموعه آی‌پد بیش‌ترین میزان افزایش درآمد در بین بخش های اپل را به خود اختصاص داده است. LSEG برای این بخش درآمد 24.01 میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده بود که اپل به‌خوبی از این درآمد عبور کرده است.

لوکا مائستری (Luca Maestri) مدیر مالی اپل از انتظار مجموعه متبوع خود برای ادامه رشد در سه‌ماهه جاری میلادی سخن گفته و رشد بخش خدمات در این بازه زمانی را نیز در سطح سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2024 ارزیابی کرده است.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا