گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه دوم 2024 – رشد انفجاری سود عملیاتی

نمایش خبر

تاریخ : 1403/5/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در روز چهارشنبه 31 جولای 2024 (10 مرداد 1403) گزارش مالی خود را از دومین فصل سال جاری میلادی منتهی به 30 ژوئن 2023 منتشر کرده است. طبق این گزارش، درآمد و سود عملیاتی غول کره‌ای در فصل اخیر به سبب تقاضای بالا برای تراشه‌های پیشرفته حافظه مورد استفاده در بخش هوش مصنوعی فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است؛ چنان که در سه‌ماهه اخیر با تحقق درآمد 74.07 تریلیون وانی، پیش‌بینی 73.74 تریلیون وانی کارشناسان را پشت سر گذاشته و سود عملیاتی شرکت نیز از برآورد 9.53 تریلیون وانی فراتر رفته و به 10.44 تریلیون وان رسیده است. به این ترتیب درآمد و سود عملیاتی سامسونگ در مقایسه با فصل دوم پارسال، به ترتیب 23.42 و 1458.2 درصد افزایش یافته است.

در حالی که ابرشرکت کره‌ای در سال 2023 در پی کاهش تقاضا برای تراشه‌های حافظه و لوازم الکترونیکی در دوران پس از همه‌گیری جهانی کرونا با زیان بی‌سابقه‌ای مواجه شده بود، حالا با بهبود قیمت‌ها و روی آوردن وسیع شرکت‌ها به هوش مصنوعی رشد چشمگیری یافته و افزایش نزدیک به 15 برابری سود عملیاتی را تجربه کرده است. در پی رشد انفجاری صنعت هوش مصنوعی، تقاضا برای تراشه‌های حافظه HBM که در این زمینه کاربرد دارند با رشد فزاینده‌ای مواجه شده و همین مسأله به افزایش سودآوری شرکت‌هایی مانند سامسونگ الکترونیکس و SK Hynix، به عنوان دو سازنده برتر تراشه های حافظه در جهان، انجامیده است.

چنان که موسسه پژوهشی CLSA پیشتر در همین رابطه گزارش داده بود که با توجه روند صعودی متوسط قیمت‌ تراشه حافظه، انتظار می‌رود این مسیر در چند فصل آینده نیز ادامه یابد و به این ترتیب شاهد رشد سود سامسونگ الکترونیکس در فصول پیش رو تا سال 2025 میلادی خواهیم بود. همچنین بر اساس تحلیل اخیر موسسه کانترپوینت، سامسونگ در نیمه دوم سال جاری میلادی شاهد افزایش عملکرد عملیاتی خود خواهد بود که عمدتاً ناشی از کسب‌وکار تراشه‌های حافظه و روند موسوم به پیشرفته کردن (premiumisation) در حوزه گوشی‌های هوشمند است.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که سامسونگ در بازه زمانی آوریل تا ژوئن 2024 در همه کسب‌وکارهای خود شامل تجربه موبایل و شبکه، محصولات نیمه‌رسانا، پنل‌های نمایشگر و نمایشگرهای بصری و لوازم خانگی دیجیتال شاهد افزایش درآمد بوده است که در ادامه به تفکیک به آنها اشاره می‌شود.

تجربه موبایل و شبکه (MX and Network)

کسب‌وکار تجربه موبایل و شبکه سامسونگ در سه‌ماهه دوم امسال با عرضه حدود 54 میلیون دستگاه اسمارت‌فون، به درآمد 27.38 تریلیون وانی دست یافته که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته از افزایش 7 درصدی حکایت دارد. سود عملیاتی این بخش 2.23 تریلیون وان بوده که نسبت به سال قبل، افت 26 درصدی را نشان می‌دهد و شرکت کره‌ای آن را ناشی از افزایش قیمت قطعات کلیدی اسمارت‌فون می‌داند.

بر خلاف بازار پررونق حافظه، فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ در دوره زمانی آوریل تا می 2024 عمدتاً به دلیل «اثر پایه ناشی از عرضه مدل‌های جدید» در سه‌ماهه اول با کاهش مواجه شده است. البته ظاهرا سری Galaxy S24 همچنان شاهد تقاضای نیرومند و آمار بالای عرضه بوده است. به گفته سامسونگ، تقاضا برای گوشی‌های هوشمند، به ویژه در بخش محصولات پیشرفته، در سه‌ماهه ضعیف فصلی به طور متوالی شاهد کاهش بوده و با آن که انتظار می‌رود تقاضا در بخش محصولات پیشرفته در نیمه دوم سال بهبود یابد، احتمالا در زمینه تولید انبوه همچنان روند نزولی را تجربه خواهد کرد.

روند موجود نشان از آن دارد که سامسونگ به تولید محصولات پیشرفته با قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی Galaxy AI ادامه خواهد داد و در جدیدترین اقدام، هفته گذشته از دسترسی جهانی به جدیدترین محصولات خود شامل Galaxy Z Flip6 ،Galaxy Z Fold6، ساعت Galaxy Watch Ultra و حلقه هوشمند Galaxy Ring خبر داده است. در واقع، برنامه غول کره‌ای این است که حتی در شرایط پرچالش نیز به سرمایه‌گذاری برای ارتقاء عملکرد Galaxy AI ادامه دهد.

محصولات نیمه‌رسانا (DS)

بر اساس این گزارش، درآمد سامسونگ از محصولات نیمه‌رسانا در بازه زمانی آوریل تا ژوئن 2024 بالغ بر 28.56 تریلیون وان بوده و موفق به ثبت 6.45 تریلیون وان سود عملیاتی شده است که دومین سودآوری متوالی این بخش و بالاترین میزان سودآوری محصولات نیمه‌رسانا از سه‌ماهه دوم 2022 تاکنون به شمار می‌رود.

مطابق اعلام ابرشرکت کره‌ای، تقاضای بالا برای حافظه‌های HBM (کوتاه‌شده High Bandwidth Memroy به معنی حافظه با پهنای باند بالا) و معمولی مانند تراشه‌های DRAM از سوی مشتریانی که سرمایه‌گذاری خود را در حوزه هوش مصنوعی گسترش داده‌اند، از جمله دلایل عملکرد قدرتمند شرکت در سه‌ماهه اخیر به شمار می‌رود. سامسونگ پیش‌بینی کرده است که در نیمه دوم سال جاری میلادی نیز تقاضا برای سرورهای هوش مصنوعی و محصولاتی همچون حافظه‌های DRAM ،HBM و SSD به همین منوال ادامه یابد. البته به گفته مدیران کمپانی، احتمال دارد افزایش ظرفیت تولید به منظور پاسخگویی به تقاضای بازار برای HBM و DRAM، تأمین تراشه‌های معمولی حافظه را محدودتر کند.

سامسونگ در گزارش مالی امسال خود همچنین از تلاش برای افزایش فروش HBM3E (حافظه پرسرعت و مختص کارکردهای هوش مصنوعی) از طریق افزایش ظرفیت تولید در نیمه دوم سال جاری میلادی خبر داده است. همچنین گسترش فروش حافظه‌های SSD که در حال حاضر برای سرورهای هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله دیگر برنامه‌های سامسونگ اعلام شده است.

طبق گزارش‌ها، سامسونگ انجام موفقیت‌آمیز مراحل استفاده از تراشه‌های حافظه HBM3 را در پردازنده‌های گرافیکی Nvidia برای بازار چین تایید کرده است. این در حالی است که دیگر شرکت کره‌ای یعنی SK Hynix تاکنون رهبری بازار تراشه‌های حافظه HBM را بر عهده داشته و تنها تامین‌کننده HBM3 برای Nvidia بوده است. جالب آن که SK Hynix با تکیه بر همین موقعیت انحصاری، هفته گذشته از بالاترین سود سه‌ماهه خود از فصل دوم سال 2018 میلادی تاکنون خبر داد و اعلام کرد که از ضرر 2.88 تریلیون وانی در سه‌ماهه دوم مشابه سال گذشته به مدار رشد بازگشته است.

همچنین سامسونگ از عملکرد رضایت‌بخش کسب‌وکار System LSI و ثبت رکورد فروش در نیمه اول امسال به سبب افزایش تقاضا برای اجزاء کلیدی مانند تراشه‌ها، حسگرهای تصویری و DDI مورد نیاز محصولات پیشرفته خبر داده است.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که با وجود تقاضای نسبتا پایین برای رایانه‌های شخصی در سه‌ماهه اخیر، سامسونگ جایگاه پیشتاز خود را در بازار حافظه DDR5 از طریق تولید انبوه یک محصول 128 گیگابایتی بر اساس DDR5 با ظرفیت 32 گیگابیت و فناوری 1b نانومتری تقویت کرده است.

پنل‌های نمایشگر (SDC)

کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر سامسونگ (عهده‌دار ساخت صفحه‌نمایش گوشی هوشمند و پنل‌های مورد نیاز در صنعت تلویزیون)، در فصل دوم 2024 موفق به ثبت 7.65 تریلیون وان درآمد و 1.01 تریلیون وان سود عملیاتی شده است که در مقایسه با سه‌ماهه دوم 2023 به ترتیب حدود 18 و 20 درصد رشد را نشان می‌دهد.

سامسونگ در گزارش خود اعلام کرده که کسب‌وکار صفحه‌نمایش‌های موبایلی به سبب تقاضای قدرتمند برای محصولات پرچمدار و حمایت موثر از عرضه اسمارت‌فون‌های جدید از سوی مشتریان کلیدی، رشد در فروش را تجربه کرده است.

در بخش نمایشگرهای بزرگ نیز فروش مانیتورهای با رزولوشن و نرخ به‌روزرسانی بالا، به ویژه در بازار مانیتورهای مخصوص بازی، افزایش یافته است، اما فروش تلویزیون‌های پیشرفته به دلیل افزایش نفوذ پنل‌های OLED در سه‌ماهه دوم امسال روند با ثباتی را تجربه کرده است.

نمایشگرهای بصری و لوازم خانگی دیجیتال (VD/DA)

درآمد سامسونگ از کسب‌وکار نمایشگرهای بصری و لوازم خانگی دیجیتال 14.42 تریلیون وان بوده که در مقایسه با درآمد 14.39 تریلیون وانی سه‌ماهه دوم سال گذشته، تقریبا ثابت بوده است. با وجود این، سود عملیاتی این بخش افت 33 درصدی را تجربه کرده و به 0.49 تریلیون وان رسیده است.

به گفته سامسونگ، بازار تلویزیون در سراسر جهان و به ویژه در کشورهای پیشرفته شاهد رشد بوده و به برگزاری رویدادهای ورزشی جهانی به عنوان یکی از عوامل افزایش فروش فصلی این بخش اشاره شده است. علاوه بر این، شرکت کره‌ای از تمرکز بر فروش محصولات استراتژیک مانندNeo QLED ،OLED و نمایشگرهای Lifestyle برای حفظ موقعیت رهبری خود در بازار این محصولات سخن گفته است.

سامسونگ الکترونیکس قصد دارد برای فصل دوم 2024، سودی معادل 361 وان را به ازای هر سهم عادی و ترجیحی (preferred share) پرداخت کند. به این ترتیب، کل مبلغ سود پرداختی سه‌ماهه این شرکت به حدود 2.45 تریلیون وان می‌رسد که در اواخر ماه آگوست پرداخت خواهد شد. در پایان گفتنی است که در پی انتشار این گزارش، سهام شرکت سامسونگ در معاملات صبح چهارشنبه 1.35 درصد رشد را تجربه کرد.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا