گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2023 – درآمد بخش گیمینگ از ویندوز پیشی گرفت

نمایش خبر

تاریخ : 1402/11/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت روز سه‌شنبه 30 ژانویه 2024 (10 بهمن 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2023 – منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2024 این شرکت – منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد مایکروسافت در فصل اخیر 62 میلیارد دلار بوده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل 18 درصد رشد داشته است. سود عملیاتی مایکروسافت طی این مدت با 33 درصد رشد سالانه، 27 میلیارد دلار عنوان شده که 21.9 میلیارد دلار آن سود خالص شرکت بوده است. سود کاهش‌یافته هر سهم نیز با 33 درصد رشد سالانه بالغ بر 2.93 دلار گزارش شده است. جالب است بدانید، این نخستین باری‌ست که مایکروسافت به عنوان یک کمپانی 3 تریلیون دلاری اقدام به انتشار گزارش مالی خود می‌کند.

ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیرعامل و رییس هیئت مدیره مایکروسافت، با اشاره به توانایی شرکت در به‌کارگیری گسترده هوش مصنوعی، یادآور شد که مایکروسافت با تزریق هوش مصنوعی در لایه‌های مختلف شرکت، ضمن جذب مشتری‌های جدید موفق به خلق مزایا و دستاوردهای جدید در زمینه بهره‌وری (productivity) در بخش‌های مختلف شده است.

به گفته ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت، عملکرد قدرتمند تیم‌های فروش و شرکای مایکروسافت موجب شد تا درآمد کسب‌وکار Microsoft Cloud در فصل اخیر با رشد 24 درصدی به رقم قابل‌توجه 33.7 میلیارد دلار برسد. گفتنی‌ست، کسب‌وکارهای آفیس و ابری هنوز هم مهم‌ترین منابع درآمدزایی مایکروسافت بوده و حدود 60 درصد از مجموع درآمد این شرکت را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین، در حالی که درآمدزایی Windows OEM مجددا رو به بهبود نهاده، درآمد حاصل از فروش تبلت‌های Surface مثل چند فصل قبل، روند کاهشی خود را ادامه می‌دهد.

در ادامه به بررسی دقیق‌ترِ عملکرد بخش‌های مختلف کمپانی مایکروسافت در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2023 می‌پردازیم.

فرآیندهای کسب‌وکار و بهره‌وری (productivity)

درآمد مایکروسافت در این بخش طی فصلی که گذشت با رشد سالانه 13 درصدی بالغ بر 19.2 میلیارد دلار گزارش شده است. یکی از مهم‌ترین پیشران‌های درآمدی این بخش Office 365 Commercial است که با رشد 17 درصدی درآمد خود، نقش به‌سزایی در افزایش 15 درصدی درآمد محصولات و سرویس‌های ابری شاخه تجاری آفیس – موسوم به Office Commercial – ایفا کرد. این بدان معناست که مایکروسافت سه‌ماهه اخیر را با بیش از 400 میلیون کرسی تجاری پرداخت‌شده برای Office 365 به پایان رسانده است. این رقم به وضوح نشان می‌دهد که مایکروسافت پروسه تبدیل کسب‌وکارها به ورژن‌های ابری Office را با قوت ادامه می‌دهد.

در مقابل، درآمد محصولات و سرویس‌های ابری بخش مصرفی آفیس – که با نام Office Consumer شناخته می‌شود – با 5 درصد افزایش همراه شد. لازم به ذکر است تعداد مشترکین Microsoft 365 Consumer تا پایان دسامبر 2023 بالغ بر 78.4 میلیون نفر گزارش شده که نسبت به یک سال قبل حدود 16 درصد بیشتر شده است. در این میان، بد نیست به سرویس Microsoft 365 Basic با اشتراک ماهی 1.99 دلار اشاره کنیم که سال گذشته توسط مایکروسافت راه‌اندازی شد و تأثیر مثبتی در افزایش تعداد مشترکین آفیس داشته است.

در ماه‌های اخیر، مایکروسافت اقدام به فروش Copilot برای Microsoft 365 (به قیمت ماهی 30 دلار) کرده که در حقیقت افزونه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی برای آفیس محسوب می‌شود. البته مایکروسافت هنوز جزییات دقیقی از میزان تأثیر این سرویس بر مجموع درآمد این بخش را فاش نکرده است. لازم به ذکر است، تأثیر پررنگ‌ترِ بلندپروازی‌های مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی را باید در Azure OpenAI جست‌وجو کرد. به گفته جیمز آمبروز (James Ambrose)، مدیر روایط سرمایه‌گذاران در مایکروسافت، Azure و دیگر سرویس‌های ابری شرکت تا 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌اند.

شبکه اجتماعی LinkedIn و پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتری مایکروسافت موسوم به Dynamics نیز از دیگر زیرمجموعه‌های این بخش از شرکت به شمار می‌روند که درآمد آنها طی سه‌ماهه اخیر به‌ترتیب 9 و 21 درصد رشد داشته است.

ابر هوشمند

طی سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2023، درآمد مایکروسافت از بخش ابر هوشمند (Intelligent Cloud) به رقم 25.88 میلیارد دلار رسیده که از رشد سالانه 20 درصدی حکایت می‌کند. از زیرمجموعه‌های این بخش می‌توان به زیرساخت‌های ابری Azure، ویندوز سرور، GitHub ،Nuance ،SQL Server و سرویس‌های سازمانی اشاره کرد. در این میان، درآمد محصولات و سرویس‌های ابری مرتبط با سرور 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته که بخش قابل‌توجهی از آن مدیون رشد 30 درصدی درآمد حاصل از Azure و دیگر سرویس‌های ابری بوده است. به گفته ایمی هود، 6 درصد از این رشد 30 درصدی به به هوش مصنوعی مربوط می‌شود.

به گفته ساتیا نادلا، سرویس Azure AI در حال حاضر 53 هزار مشتری دارد که یک سوم از انها مشتریان جدید بوده و در سال گذشته به این سرویس پیوسته‌اند. سه ماه قبل، آمازون – که مهم‌ترین رقیب مایکروسافت در زمینه سرویس‌های ابری محسوب می‌شود – مدعی شد که تلاش مشتریان برای کاهش صرف هزینه رو به کندی گذاشته است. ساتیا نادلا نیز اعلام کرد که مایکروسافت شاهد روندی مشابه بوده است.

رایانش شخصی‌تر

16.89 میلیارد دلار رقم درآمد مایکروسافت در بخش رایانش شخصی‌تر (Personal Computing) طی سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2023 گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد افزایش داشته است. مهم‌ترین اجزای این بخش عبارتند از ویندوز، Xbox، دیوایس‌ها (از جمله تبلت Surface) و موتور جست‌وجوی Bing.

سازندگان PC هزینه‌ای را تحت عنوان Windows OEM به مایکروسافت پرداخت می‌کنند تا بتوانند ویندوز را به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض در PCها و لپ‌تاپ‌های خود نصب کنند. درآمد Windows OEM در فصل اخیر 11 درصد رشد داشته است. علی‌رغم اینکه درآمدزایی Windows OEM در سرتاسر سال مالی 2023 مایکروسافت با مشکل مواجه شده بود، این برای دومین فصل متوالی‌ست که شاهد رشد درآمدی این بخش هستیم. البته ایمی هود رشد چندانی را برای درآمدزایی Windows OEM در فصل آینده پیش‌بینی نمی‌کند.

Microsoft Surface Laptop Studio 2

درآمد حاصل از فروش دیوایس‌های سخت‌افزاری مایکروسافت در فصل اخیر با 9 درصد افت روبرو شده و پیش‌بینی می‌شود افت درآمد در این بخش در سه‌ماهه آینده نیز تکرار شود. فصل گذشته ساتیا نادلا یادآور شد که حجم دستگاه‌های عرضه‌شده در بازار PC تقریبا در سطح قبل از کروناست. لذا به احتمال زیاد، علی‌رغم عرضه مدل‌های جدید – از جمله Surface Laptop Go 3 ،Surface Laptop Studio 2 و Surface Go 4 – هنوز بهبودی در وضعیت Surface حاصل نشده است. ناگفته نماند، این پنجمین فصل متوالی‌ست که کسب‌وکار دیوایس‌های سخت‌افزاری مایکروسافت – که عینک HoloLens و وسایل جانبی PC را نیز شامل می‌شود – افت در درآمد را تجربه می‌کند.

حال که صحبت دیوایس‌ها به میان آمده، باید بگوییم در حال حاضر همه نگاه‌ها به بخش گیمینگ مایکروسافت دوخته شده، زیرا مایکروسافت طی سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2023، موفق به نهایی کردن خرید کمپانی بزرگ Activision Blizzard شد که به نوعی بزرگ‌ترین معامله در تاریخ مایکروسافت محسوب می‌شود. گفتنی‌ست، درآمد بخش گیمینگ مایکروسافت (با احتساب درآمد حدود 2 میلیارد دلاری Activision) با رشد 61 درصدی به رقم 7.11 میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب، درآمد این بخش حتی از درآمد ویندوز (یعنی 5.26 میلیارد دلار) نیز بیشتر بوده و هم‌اکنون سومین منبع درآمدزایی مایکروسافت به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است، درآمد حاصل از تبلیغات در اخبار و موتور جست‌وجوی Bing (بدون احتساب هزینه‌های خرید ترافیک) در فصلی که گذشت 8 درصد افزایش داشته است.

در پایان گفتنی‌ست، تعدیل نیروی مایکروسافت در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2023 نیز ادامه داشت. مایکروسافت در ماه اکتبر حدود 700 نفر از شاغلین در LinkedIn را تعدیل کرد. همچین، به دنبال خریداری کمپانی Activision Blizzard، مایکروسافت هفته گذشته از تعدیل نزدیک به 1,900 نفر از کارکنان بخش گیمینگ خود خبر داد.

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا