گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2023 – رشد درآمد در سایه ابرهای پربار

نمایش خبر

تاریخ : 1402/8/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft
واحد خبر mobile.ir : کمپانی مایکروسافت روز سه‌شنبه 24 اکتبر 2023 (2 آبان 1402) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2023 – منطبق بر سه‌ماهه نخست سال مالی 2024 این شرکت – منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد مایکروسافت در فصل اخیر 56.5 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 13 درصد رشد داشته است. سود عملیاتی مایکروسافت در بازه زمانی یادشده نیز با رشد سالانه 25 درصدی، بالغ بر 26.9 میلیارد دلار گزارش شده که 22.3 میلیارد دلار از این رقم، سود خالص شرکت محسوب می‌شود. برخلاف عملکرد پایین در بخش دیوایس‌های سخت‌افزاری، آفیس و سرویس‌های ابری، درآمدزاترین کسب‌وکارهای مایکروسافت در فصل اخیر بوده‌اند.

ساتیا نادلا (Satya Nadella)، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل مایکروسافت، در توصیف عملکرد شرکت در فصل اخیر می‌گوید: «ما با [سرویس] Copilot به دنبال آن هستیم که عصر هوش مصنوعی را برای مردم و کسب‌وکارها در همه جا به واقعیت تبدیل کنیم.» وی در ادامه یادآور شد که مایکروسافت به سرعت در حال تزریق هوش مصنوعی به لایه‌های مختلف تکنولوژی و فرآیندهای کسب‌وکار بوده تا بهره‌وری (productivity) را برای مشتریان خود به حداکثر برساند.

به دنبال انتشار گزارش مالی مایکروسافت و اعلام پیش‌بینی نتایج فصلی (که بالاتر از برآورد تحلیلگران وال‌استریت بود)، ارزش سهام این شرکت در معاملات پس از ساعات اداری روز سه‌شنبه 24 اکتبر، با 6 درصد رشد همراه شد. ناگفته نماند، روند کندترِ رشد هزینه‌های عملیاتی مایکروسافت نیز به نوبه خود موجب افزایش چشمگیر سودآوری شرکت در فصل اخیر شد. لازم به ذکر است، ایمی هود (Amy Hood)، مدیر ارشد مالی مایکروسافت، پیش‌بینی خود از رقم درآمد شرکت برای سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2023 را چیزی بین 60.4 تا 61.4 میلیارد دلار اعلام کرد که از رشد 15 درصدی حکایت دارد.

در ادامه، به بررسی عملکرد تک‌تک بخش‌های کمپانی مایکروسافت پرداخته و نتایج مالی مربوط به آنها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

فرآیندهای کسب‌وکار و بهره‌وری (productivity)

درآمد مایکروسافت در این بخش طی سه‌ماهه اخیر بالغ بر 18.6 میلیارد دلار گزارش شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل 13 درصد افزایش داشته است. این بخش، مواردی از قبیل اپلیکیشن بهره‌وری Microsoft 365، پلتفرم‌های سازمانی LinkedIn و Dynamics و همچنین پلتفرم ارتباطی Teams را شامل می‌شود. به گفته ساتیا نادلا، تعداد کاربران فعال ماهانه Teams هم‌اکنون به بیش از 320 میلیون کاربر رسیده است. (مقایسه کنید با 300 میلیون در شش ماه قبل)

افزونه هوش مصنوعی Microsoft 365 Copilot از 1 نوامبر (10 آبان) در دسترس کاربران کمپانی‌های بزرگ قرار خواهد گرفت. هزینه استفاده از این سرویس برای هر نفر در ماه از 30 دلار شروع می‌شود. ایمی هود در رابطه با اینکه Microsoft 365 Copilot در افزایش درآمد این بخش در کوتاه مدت تا چه اندازه مؤثر واقع خواهد شد، چندان با اطمینان خاطر سخن نگفته و انتظار دارد درآمد حاصل از آن تدریجا به مرور زمان رشد کند.

طبق گزارش اخیر، درآمد محصولات و سرویس‌های ابری Office Commercial نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش یافته و درآمد محصولات و سرویس‌های ابری Office Consumer (به لطف افزایش اشتراکات Microsoft 365 Consumer به 76.7 میلیون کاربر) 3 درصد افزایش داشته است. راه‌اندازی سرویس جدید Microsoft 365 Basic با هزینه اشتراک 1.99 دلار در ماه، در افزایش تعداد مشترکین Microsoft 365 Consumer بی‌تأثیر نبوده است. ناگفته نماند، درآمد LinkedIn و Dynamics نیز به‌ترتیب با 8 و 22 درصد رشد سالانه همراه بوده است.

ابر هوشمند

طی سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2023، درآمد بخش ابر هوشمند با رشد سالانه 19 درصدی بالغ بر 24.3 میلیارد دلار بوده و به این ترتیب، لقب درآمدزاترین کسب‌وکار مایکروسافت را از آن خود می‌کند. پلتفرم ابری عمومی آزور، SQL‌ Server، ویندوز سرور، Nuance، ویژوال استودیو، GitHub و سرویس‌های سازمانی مهم‌ترین زیرمجموعه‌های ابر هوشمند مایکروسافت محسوب می‌شوند.

درآمد محصولات سرور و سرویس‌های ابری در فصل اخیر 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. بخش قابل‌توجهی از این موفقیت، مدیون پلتفرم Azure است. مایکروسافت رقم درآمد Azure را فاش نکرده، اما می‌دانیم درآمد این پلتفرم و سایر سرویس‌های ابری مایکروسافت در فصل اخیر 29 درصد رشد داشته است.

به گفته ساتیا نادلا، مایکروسافت هنوز در حال کمک به مشتریان برای استفاده از Microsoft Cloud است تا آنها بتوانند از هزینه خود حداکثر بهره را ببرند. ایمی هود بر این باور است که مشتریان در حال یافتن راه‌هایی هستند تا هزینه‌های ابری خود را تا جای ممکن کاهش دهند و این همان گرایشی‌ست که چند کمپانی‌ بزرگِ ارائه‌دهنده زیرساخت‌های ابری طی چند دهه اخیر روی آن تأکید داشته‌اند.

در این میان، بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به ابزارهای جدید هوش مصنوعی مولد در فضای ابری؛ مقوله‌ای که با پشتوانه نرم‌افزاری استارت‌آپ OpenAI به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده است. جالب است بدانید، سرویس Azure OpenAI Service در حال حاضر 18 هزار مشتری دارد که نسبت به ماه جولای (با 11 هزار مشتری) از رشدی چشمگیر حکایت می‌کند. ایمی هود، بخشی از رشد این سرویس را به ظرفیت بالاتر برای واحدهای پردازش گرافیکی در Azure نسبت می‌دهد. ناگفته نماند، در سه‌ماهه اخیر حدود 3 درصد از رشد Azure به هوش مصنوعی مربوط می‌شود. در حالی که برآورد قبلی مایکروسافت در فصل پیش از آن، 2 درصد را پیش‌بینی کرده بود.

رایانش شخصی‌تر

رقم درآمد بخش رایانش شخصی‌تر طی سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2023 چیزی معادل 13.7 میلیارد دلار اعلام شده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، 3 درصد رشد را نشان می‌دهد. ویندوز، Xbox، موتور جست‌وجوی Bing و دیوایس‌ها (از جمله تبلت‌های Surface) مهم‌ترین اجزای این بخش از مایکروسافت را تشکیل می‌دهند.

Microsoft Surface Laptop Studio 2

درآمد ویندوز 5 درصد رشد سالانه داشته و بخش قابل‌توجهی از آن مدیون رشد 4 درصدیِ درآمد Windows OEM است. این درآمد در واقع همان هزینه‌ای‌ست که کمپانی‌های سازنده به مایکروسافت پرداخت می‌کنند تا اجازه داشته باشند سیستم‌عامل ویندوز را به طور پیش‌فرض در PCها و لپ‌تاپ‌های خود نصب کنند. با توجه به کسادی بازار PC طی یک سال گذشته، این رشد 4 درصدی کمی غافلگیرکننده به نظر می‌رسد.

بر خلاف ویندوز – که به رشد بازگشته – کسب‌وکار سخت‌افزارهای مایکروسافت روزگار خوشی را سپری نمی‌کند. ظاهرا کاهش عرضه لپ‌تاپ در سراسر دنیا، کسب‌وکار دیوایس‌های مایکروسافت – شامل عینک HoloLens، وسایل جانبی PC و همچنین تبلت‌های Surface – را نیز تحت‌الشعاع قرار داده و موجب افت 22 درصدی در درآمد حاصل از فروش آنها شده است. گفتنی‌ست، اخیرا دیوایس‌های جدیدی از جمله Surface Laptop Studio 2 ،Surface Laptop Go 3 و نسخه به‌روزرسانی‌شده Surface Go 4 به بازار معرفی شده‌اند، اما تأثیر آنها بر درآمد بخش دیوایس‌های مایکروسافت حداقل تا سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2023 مشخص نخواهد شد.

Xbox Series S 1TB

در فصلی که گذشت، درآمد حاصل از فروش کنسول‌های Xbox با افت سالانه 7 درصدی مواجه شد و حتی عرضه ورژن مشکی Xbox Series S با حافظه 1 ترابایتی نیز نتوانست از این افت جلوگیری کند. در مقابل، در شاخه محتوا و سرویس‌های Xbox (که سرویس Xbox Game Pass را نیز شامل می‌شود) شاهد رشد 13 درصدی درآمد بودیم. به این ترتیب، می‌توان گفت کسب‌وکار گیمینگ مایکروسافت، رشدی 9 درصدی را در فصل اخیر تجربه کرده است. البته، علی‌رغم پیشرفت روزبه‌روز سرویس Xbox Game Pass، مایکروسافت هنوز تعداد دقیق مشترکین آن را اعلام نکرده است. (آخرین آماری که از مشترکین این سرویس داریم، 25 میلیون کاربر است که به ژانویه 2022 مربوط می‌شود)

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا