گزارش CINNO Research از بازار اسمارتفونهای تاشوی چین در نیمه نخست 2023 – هواوی تنها در اوج
نمایش خبر
تاریخ : 1402/6/1 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، چین China ، گوشی تاشو Foldable Phone ، سامسونگ Samsung ، موتورولا Motorola ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
همان طور که گفته شد، در حال حاضر هواوی بزرگترین فروشنده گوشیهای هوشمند تاشو در چین است. در این میان، عرضه اسمارتفون تاشوی Huawei Mate X3 – با مشخصات بالا و طراحی جذاب – نقش مهمی در رشد فروش دیوایسهای تاشوی این شرکت در سهماهه دوم سال جاری میلادی داشت. جالب است بدانید، این رتبه نخست در حالی برای هواوی به دست آمده که اسمارتفونهای تاشوی این شرکت – به دلیل تحریمهای اعمالشده از سوی ایالات متحده – فاقد ارتباطات 5G هستند. البته شایعاتی شنیده شده مبنی بر اینکه هواوی قصد دارد ورژن نسل پنجمی Mate X3 را به تولید برساند. (البته این شایعات هنوز رد یا تأیید نشدهاند)
لازم به ذکر است کسب جایگاه اول در بازار گوشیهای تاشوی چین دستاورد بزرگی برای هواوی به شمار میرود؛ در خارج از چین، سامسونگ بر بازار دیوایسهای تاشو حکمرانی کرده و مشتریان در خرید دیوایس تاشوی خود، به غیر از سامسونگ با گزینههای محدودی روبرو هستند. اما در چین دست مشتری برای خرید بازتر بوده و میتواند اسمارتفون تاشوی خود را از بین انبوهی از دیوایسهای تولید شده توسط برندهای دیگر (ویوو، اوپو، آنر، شیائومی و ...) انتخاب کند.
پس از هواوی، برند اوپو در رتبه دوم فروش گوشیهای تاشو در چین قرار داشته و سامسونگ با اختلاف کمی در جایگاه سوم ایستاده است. در حال حاضر موفقیت سامسونگ در بازار چین، عمدتا مدیون فروش مدلهای سال گذشته – یعنی Galaxy Z Fold4 و Galaxy Z Flip4 – است زیرا تاشوهای جدید سامسونگ اخیرا وارد بازار این کشور شدهاند. ناگفته نماند، پس از سامسونگ برندهای ویوو، آنر، شیائومی و موتورولا به ترتیب رتبههای چهارم تا هفتم را از لحاظ میزان فروش اسمارتفونهای تاشو در چین (طی نیمه اول سال 2023) کسب کردهاند.
تا به اینجای مطلب، صرفا درباره میزان فروش گوشیهای هوشمند تاشو در بازار چین طی نیمه نخست سال بحث کردیم. اما بد نیست، بازار چین را از منظر سهم برندها نیز بررسی کنیم. دادههای گزارش CINNO Research حاکی از آن است که در نیمه نخست سال 2023، پنجاه درصد از بازار اسمارتفونهای تاشوی رده بالای چین (با قیمت بالای 10 هزار یوان) در قبضه هواوی بوده و سامسونگ حدود 40 درصد از این بازار را در اختیار دارد. آنر نیز به لطف نسل دوم گوشیهای تاشوی Magic VS (که عملکرد بهتری نسبت به نسل اول دارند) با کسب سهمی به مراتب کمتر از سامسونگ در جایگاه سوم قرار میگیرد. به عبارت دیگر مجموع سهم برندهایی از قبیل ویوو، اوپو، شیائومی، موتورولا و ... از بازار دیوایسهای تاشوی گرانقیمت چین، شاید به پنج درصد هم نرسد.
از لحاظ فرمفاکتور یا شکل ظاهری، آمارها نشان میدهند کاربران چینی عمدتا به خرید گوشیهای تاشوی افقی (موسوم به Fold) تمایل نشان دادهاند، به طوری که 55 درصد از مجموع گوشیهای تاشوی فروختهشده در نیمه نخست سال از نوع تاشوی افقی بوده است. شاید علت محبوبیت این نوع تاشوها صفحه نمایش بزرگتر آنها باشد. از لحاظ فروش دیوایسهای تاشوی افقی (Fold) هواوی همچنان در رتبه اول بوده و سامسونگ، آنر، اوپو، ویوو و شیائومی به ترتیب جایگاههای بعدی را در اختیار دارند.
- بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به ردمی +Note 14 Pro
- معرفی Moto G05 ،Moto G15 Power ،Moto G15 و Moto E15 – پایینردههای اقتصادی موتورولا
- رونمایی از Poco M7 Pro 5G – میانردهای با Dimensity 7025 Ultra و دوربین 50 مگاپیکسلی
- معرفی Honor GT با SD 8 Gen 3، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و شارژر سیمی 100 واتی
- معرفی نسخه چینی vivo Y300 5G – میانردهای با تراشه Dimensity 6300 و اسپیکرهای قدرتمند
- معرفی Lava Blaze Duo 5G با طراحی زیبا، Dimensity 7025 و نمایشگر ثانویه 1.58 اینچی
- معرفی نسل جدید مدل هوش مصنوعی Gemini 2.0 با قابلیت تبدیل متن به گفتار و تصویر