گزارش CINNO Research از بازار اسمارتفونهای تاشوی چین در نیمه نخست 2023 – هواوی تنها در اوج
نمایش خبر
تاریخ : 1402/6/1 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، چین China ، گوشی تاشو Foldable Phone ، سامسونگ Samsung ، موتورولا Motorola ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
همان طور که گفته شد، در حال حاضر هواوی بزرگترین فروشنده گوشیهای هوشمند تاشو در چین است. در این میان، عرضه اسمارتفون تاشوی Huawei Mate X3 – با مشخصات بالا و طراحی جذاب – نقش مهمی در رشد فروش دیوایسهای تاشوی این شرکت در سهماهه دوم سال جاری میلادی داشت. جالب است بدانید، این رتبه نخست در حالی برای هواوی به دست آمده که اسمارتفونهای تاشوی این شرکت – به دلیل تحریمهای اعمالشده از سوی ایالات متحده – فاقد ارتباطات 5G هستند. البته شایعاتی شنیده شده مبنی بر اینکه هواوی قصد دارد ورژن نسل پنجمی Mate X3 را به تولید برساند. (البته این شایعات هنوز رد یا تأیید نشدهاند)
لازم به ذکر است کسب جایگاه اول در بازار گوشیهای تاشوی چین دستاورد بزرگی برای هواوی به شمار میرود؛ در خارج از چین، سامسونگ بر بازار دیوایسهای تاشو حکمرانی کرده و مشتریان در خرید دیوایس تاشوی خود، به غیر از سامسونگ با گزینههای محدودی روبرو هستند. اما در چین دست مشتری برای خرید بازتر بوده و میتواند اسمارتفون تاشوی خود را از بین انبوهی از دیوایسهای تولید شده توسط برندهای دیگر (ویوو، اوپو، آنر، شیائومی و ...) انتخاب کند.
پس از هواوی، برند اوپو در رتبه دوم فروش گوشیهای تاشو در چین قرار داشته و سامسونگ با اختلاف کمی در جایگاه سوم ایستاده است. در حال حاضر موفقیت سامسونگ در بازار چین، عمدتا مدیون فروش مدلهای سال گذشته – یعنی Galaxy Z Fold4 و Galaxy Z Flip4 – است زیرا تاشوهای جدید سامسونگ اخیرا وارد بازار این کشور شدهاند. ناگفته نماند، پس از سامسونگ برندهای ویوو، آنر، شیائومی و موتورولا به ترتیب رتبههای چهارم تا هفتم را از لحاظ میزان فروش اسمارتفونهای تاشو در چین (طی نیمه اول سال 2023) کسب کردهاند.
تا به اینجای مطلب، صرفا درباره میزان فروش گوشیهای هوشمند تاشو در بازار چین طی نیمه نخست سال بحث کردیم. اما بد نیست، بازار چین را از منظر سهم برندها نیز بررسی کنیم. دادههای گزارش CINNO Research حاکی از آن است که در نیمه نخست سال 2023، پنجاه درصد از بازار اسمارتفونهای تاشوی رده بالای چین (با قیمت بالای 10 هزار یوان) در قبضه هواوی بوده و سامسونگ حدود 40 درصد از این بازار را در اختیار دارد. آنر نیز به لطف نسل دوم گوشیهای تاشوی Magic VS (که عملکرد بهتری نسبت به نسل اول دارند) با کسب سهمی به مراتب کمتر از سامسونگ در جایگاه سوم قرار میگیرد. به عبارت دیگر مجموع سهم برندهایی از قبیل ویوو، اوپو، شیائومی، موتورولا و ... از بازار دیوایسهای تاشوی گرانقیمت چین، شاید به پنج درصد هم نرسد.
از لحاظ فرمفاکتور یا شکل ظاهری، آمارها نشان میدهند کاربران چینی عمدتا به خرید گوشیهای تاشوی افقی (موسوم به Fold) تمایل نشان دادهاند، به طوری که 55 درصد از مجموع گوشیهای تاشوی فروختهشده در نیمه نخست سال از نوع تاشوی افقی بوده است. شاید علت محبوبیت این نوع تاشوها صفحه نمایش بزرگتر آنها باشد. از لحاظ فروش دیوایسهای تاشوی افقی (Fold) هواوی همچنان در رتبه اول بوده و سامسونگ، آنر، اوپو، ویوو و شیائومی به ترتیب جایگاههای بعدی را در اختیار دارند.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم