گزارش IDC از بازار اسمارتفون چین در فصل سوم 2022 - حضور موفق اپل به پشتوانه سری iPhone 14 Pro
نمایش خبر
تاریخ : 1401/8/11 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، چین China ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor |
بنا بر بررسی تحلیلگران IDC در چنین شرایطی، تنظیم کانال موجودی یکی از نقاط اصلی تمرکز شرکتهای تولیدکننده اسمارتفون بوده است. ویل وانگ (Will Wong)، مدیر ارشد تحقیقات در بخش دستگاههای مصرفی IDC در این باره میگوید: «شرایط مبهم و چشمانداز نامشخص سیاستگذاری [مرتبط با] COVID در چین، تردیدهای بسیاری را به چشمانداز بازار سال آینده افزوده است [و] فروشندگانی که قادر به جذب مشتریان پایدار محصولات رده بالا هستند، در این محیط پر چالش بخت بیشتری [برای موفقیت] دارند.»
به گزارش IDC، پنج شرکت برتر بازار اسمارتفون چین در سهماهه اخیر به ترتیب ویوو، آنر، اوپو، اپل و شیائومی بودهاند که جزئیات عملکرد آنها به شرح زیر است:
ویوو
شرکت ویوو در سهماهه سوم 2022 بار دیگر به جایگاه نخست بازگشته و زیربرند iQOO آن با محصولات رقابتی و قیمتگذاری جذاب، سهم بازار بالاتری را به میزان 4.6 درصد به دست آورده است. در میان محصولات کمپانی چینی، گوشیهای سری X همچنان مورد استقبال قرار دارد و بخش متوسط تا پیشرفته با قیمت 400 تا 600 دلار آمریکا را راهبری میکند. این کمپانی در فصل سوم سال جاری میلادی موفق به ارائه 14.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار چین شده و علیرغم افت سالانه 20.5 درصدی از نظر میزان عرضه، 20 درصد از سهم بازار را در اختیار داشته است.
آنر
آنر در دوره زمانی جولای تا سپتامبر امسال 12.7 میلیون واحد گوشی هوشمند وارد بازار چین کرده و 17.9 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است. در میان تولیدات این برند، سری Honor 70، سری Play 30 و سری Play 6 همچنان از نظر میزان عرضه شتاب مطلوبی داشتهاند. همچنین سری جدید X40 نیز با طراحی جذاب و عملکرد بهینه مورد استقبال خریداران چینی قرار گرفته است. به علاوه، سری پرچمدار Magic4 نیز موقعیت خود را در بخش تجاری، از جمله در قسمت عمومی ارتقا بخشیده است.
اوپو
اوپو که سومین شرکت برتر چین در سومین سهماهه سال جاری میلادی بوده توانسته 11.6 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار عرضه کند و 16.3 درصد از سهم بازار را در اختیار گیرد. در میان محصولات شاخص اوپو میتوان به مدلهای A57 و A97 به عنوان موتور محرک عرضه این شرکت اشاره کرد. همچنین گوشیهای سری Reno8 نیز در بخش محصولات با قیمت 200 تا 400 دلار نقش کلیدی داشته است. به علاوه، انتظار میرود اوپو با ارائه نسل جدید رابط کاربری ColorOS و اکوسیستم Pantanal، تجربه کاربری را از جنبه سختافزاری و نرمافزاری بهبود بخشد. ذکر این نکته نیز جالب بهنظر میرسد که اوپو در بین دیگر شرکتهای حاضر در این لیست بالاترین میزان افت سالیانه را بهمیزان 27.9 درصد به خود اختصاص داده است.
اپل
در بین پنج شرکت برتر بازار چین، ابرشرکت آمریکایی اپل تنها فروشندهای است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد عرضه را تجربه کرده و با رشد 2.5 درصدی و ارائه 10.8 میلیون دستگاه آیفون، 15.1 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. به گزارش IDC، سری جدید آیفون 14 پرو نسبت به مدلهای پایه آیفون 14 با استقبال بهتری مواجه شده است. به علاوه سری آیفون 13 نیز همچنان شاهد تقاضای خوبی در سهماهه جولای تا سپتامبر 2022 بوده است.
شیائومی
پنجمین شرکت این فهرست یعنی شیائومی با سهم بازار 12.7 درصدی، موفق به عرضه 9 میلیون گوشی به بازار چین شده و همانند سه شرکت چینی دیگر کاهش سالانه را تجربه کرده است. بر اساس آمار IDC، محصولات Redmi به ویژه سری Redmi K50 و Redmi Note 11 از جمله محرکهای اصلی عرضه این شرکت چینی در فصل اخیر بودهاند. از سوی دیگر سری جدید 12S نیز در بخش پیشرفته واکنشهای مثبتی را دریافت کرده و به نفوذ کمپانی چینی در طیف بالایی قیمتی یاری میرساند.
بر اساس گزارش IDC، علیرغم روند کاهشی کلی بازار، بخش محصولات پیشرفته و گرانقیمت، یعنی دستگاههای بالای 600 دلار آمریکا، چندان تحت تاثیر شرایط قرار نگرفتهاند و افزایش 22.4 درصدی را تجربه کردهاند. علاوه بر این، محصولات خمشونده پیشرفته نیز بار دیگر رشد سالانه سه رقمی را شاهد بودهاند و با عرضه بیش از یک میلیون دستگاه، بالاترین میزان عرضه در یک فصل تاکنون را به ثبت رساندهاند. در بازار محصولات خمشونده هواوی همچنان پیشتاز است و 44.9 درصد از این بازار را در اختیار دارد. پس از این شرکت چینی هم سامسونگ، ویوو، شیائومی و آنر با محصولات تاشوی جدید خود حضور دارند.
از دید آرتور گوئو (Arthur Guo)، تحلیلگر ارشد بازار در IDC چین «بعید است بازار اسمارتفون چین در کوتاه مدت بهبود یابد، چرا که [این بازار] با ادامه موارد ابتلا به COVID-19 و شرایط نامطلوب اقتصادی داخلی و جهانی مواجه است. [ با وجود این] سرمایهگذاری در توسعه محصولات برای تقویت موقعیت بازار و آمادگی برای دوران رونق آتی امری حیاتی به شمار میرود.»
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم