گزارش IDC و Canalys از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه دوم 2023 – افت عرضه، شکوفایی Transsion
نمایش خبر
تاریخ : 1402/5/8 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo |
همان طور که گفته شد، هر دو گزارش از افت عرضه گوشیهای هوشمند نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر میدهند. این هشتمین فصل متوالیست که بازار جهانی شاهد افت عرضه اسمارتفون است. به گزارش IDC، بازار جهانی همچنان با عواملی از قبیل تقاضای ضعیف، تورم، بلاتکلیفیهای اقتصادی و موجودی اضافی دست و پنجه نرم میکند، اما نکته مثبت در آنجاست که نرخ افت عرضه در مقایسه با فصلهای قبل کمتر شده است.
در ادامه نگاهی داریم به وضعیت پنج برند برتر از نظر IDC و Canalys:
طبق گزارش IDC، سامسونگ در سهماهه دوم 53.5 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار کرده و با در دست گرفتن 20.2 درصد از سهم بازار در جایگاه نخست قرار گرفته است. البته میزان عرضه اسمارتفونهای سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15.2 درصد افت داشته است. پس از سامسونگ، اپل با عرضه 42.5 میلیون دستگاه آیفون و کسب 16 درصد از سهم بازار در جایگاه دوم میایستد. شیائومی و اوپو نیز با عرضه 33.2 و 25.4 میلیون دستگاه اسمارتفون به ترتیب در رتبههای سوم و چهارم میایستند. همان طور که در جدول مشاهده میکنید، چهار برند برتر در عرضه محصولات خود با افت سالانه مواجه شدهاند، اما تعداد گوشیهای عرضه شده توسط Transsion – که برای نخستین بار در جمع پنج برند برتر قرار میگیرد و متشکل از سه برند iTel ،Infinix و Tecno است – با رشد سالانه 34.1 درصدی بالغ بر 25.3 درصد بوده که در نوع خود بسیار چشمگیر است.
در رتبهبندی ارائه شده از سوی Canalys نیز، ترتیب برندها به همان شکل بوده و تفاوت صرفا در آمار و ارقام است که آن هم در بسیاری از موارد بسیار به هم نزدیکند. به عنوان مثال Canalys رقم عرضه اسمارتفونهای سامسونگ را 53 میلیون دستگاه (نیم میلیون کمتر از IDC) و رقم آیفونهای عرضه شده را 43 میلیون دستگاه (نیم میلیون بیشتر از IDC) گزارش کرده است. تعداد گوشیهای هوشمند عرضهشده توسط شیائومی در هر دو گزارش یکسان است (33.2 میلیون دستگاه) و در مورد اوپو نیز میتوان ارقام را با کمی اغماض، یکسان دانست. شاید مهمترین تفاوت گزارش Canalys با IDC به رقم اسمارتفونهای عرضه شده از سوی Transsion مربوط باشد؛ جایی که آمار Canalys این رقم را 22.7 میلیون دستگاه اعلام کرده است. (2.6 میلیون دستگاه کمتر از IDC)
نابیلا پوپال (Nabila Popal)، مدیر تحقیقاتی IDC، در توصیف بازار اسمارتفون در فصلی که گذشت میگوید: «خبر خوب آن است که سطح موجودی [کمپانیها] در حال بهبود بوده و جدیدترین سیگنالهایی که از بازار دریافت میشود حاکی از آن است که موجودی اضافی دیوایسها و قطعات نهایی تا سهماهه سوم ترخیص خواهد شد.» به گفته پوپال، همزمان با عادی شدن سطح موجودیها، بالاخره لبخند رضایت و خوشبینی بر چهره سازندگان و زنجیرههای تأمین نشست و انتظار میرود تا پایان سال جاری و همچنین در سال 2024، بازار به رشد برگردد. این بازگشت میتواند فرصتی برای فروشندگان باشد تا بتوانند سهم خود را از بازار افزایش دهند. طبق پیشبینی IDC، تغییراتی در ردههای پایین جدول رتبهبندی برندها انتظار میرود. کما اینکه در همین فصل اخیر نیز شاهد این تغییر هستیم زیرا Transsion برای اولین بار موفق شد در جمع پنج برند برتر قرار بگیرد.
امبر لیو (Amber Liu)، از تحلیلگران Canalys، در نگاهی همسو با IDC، بر این باور است که به لطف کاهش سطح موجودیها و بهبود وضعیت تقاضا در برخی مناطق، افت بازار اسمارتفون روندی کاهشی را پشت سر میگذارد. همان طور که احتمالا میدانید، در حال حاضر صنعت نیمهرسانا از لحاظ سوددهی تحت فشار بوده و ریکاوری در این صنعت به کندی انجام میشود، اما به گفته امبر لیو، سامسونگ در قبال این شرایط یک استراتژی محافظهکارانه اتخاذ کرده است؛ همواره در سهماهههای دوم سال، خبرهای کمتری از شرکتهای تولیدکننده اسمارتفون به گوش رسیده و تعداد عرضه محصولات جدید کمتر میشود. از این رو شاهد آن بودیم که ضعیفترین عملکرد سامسونگ در سهماهههای دوم (از سال 2013 تا کنون) در سهماهه دوم 2023 رقم خورد.
البته امبر لیو در ادامه یادآور شد که سامسونگ با عرضه مدلهای جدیدی از Galaxy Z Flip و Z Fold به وضوح نشان داد که قصد دارد در بازار گوشیهای رده بالا با اپل رقابت کند. این حرکت استراتژیک برای ریکاوری پیشبینی شده سامسونگ (طی 9 تا 12 ماه آینده) از اهمیت بالایی برخوردار است. در نقطه مقابل سامسونگ، برند Transsion قرار دارد که با پاسخ سریع به تقاضای خفته برای اسمارتفونهای رده پایین در بازارهای آفریقا و خاور میانه، توانست جزو پنج برند برتر قرار بگیرد. لازم به ذکر است، نفوذ Transsion به بازار آمریکای لاتین طی چند فصل گذشته نیز موجب شده تا این برند بتواند تقاضا برای گوشیهای رده پایین در برخی از بازارهای بکر این منطقه را در اختیار بگیرد.
IDC در بررسی جغرافیایی بازار جهانی اسمارتفون، در ابتدا به بهبود بازار چین در سهماهه دوم اشاره میکند؛ جایی که پس از تجربه افت سالانه دورقمی برای پنج فصل متوالی، سرانجام میزان افت سالانه تکرقمی شده و به 2.1 درصد رسیده است. البته، درست است که وضعیت از فصلهای قبلی بهتر شده، اما به گفته IDC، جو بازار و تمایل مصرفکنندگان به هزینه کردن برای خرید اسمارتفون، همچنان پایین است. حتی جشنواره فروش آنلاین در چین – موسوم به 618 – که هر ساله در ماه ژوئن برگزار میشود نیز نتوانست آن طور که انتظار میرفت به بالا بردن فروش کمک کند. (تا جایی که فروش اسمارتفون در چین در هفته نخست ماه ژوئن با افت 6.5 درصدی مواجه شد) بازار منطقه آسیا/اقیانوسیه (به جز ژاپن و چین) نیز در فصلی که گذشت شاهد افت 5.9 درصدی بود. اوضاع در سایر مناطق هم تعریفی نداشته عرضه اسمارتفون در ایالات متحده و اروپا (19.1 درصد) و همچنین خاور میانه و آفریقا (3.1 درصد) با افت همراه بوده است.
سانیام چاورازیا (Sanyam Chaurasia)، تحلیلگر Canalys، بر این باور است که بازار در حال ریکاوری است، اما سرعت این ریکاوری در مناطق مختلف، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، افزایش سرمایهگذاری فروشندگان و همچنین بهبود تقاضا از سوی مصرفکنندگان دو عاملیست که بازارهای خاور میانه و جنوبشرق آسیا را به پیش میبرد. در سوی دیگر، با توجه به اینکه فروشندگان در بازار آمریکای لاتین به کانالهای فروش آزاد روی آوردهاند، بهبود عرضه اسمارتفون در این بازار با نرخ با ثباتی پیش میرود.
آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، از مدیران پژوهشی IDC، نیمه دوم سال 2023 را خوشبینانه ترسیم کرده و معتقد است گوشیهای تاشو نقش مهمی در بهبود بازار ایفا خواهند کرد. وی در این زمینه میگوید: «با وجود اینکه نیمه نخست سال چالشهای فراوانی را به بازار تحمیل کرد، ما بر این باوریم که در نیمه دوم سال فرصتهای زیادی چشم انتظار است.» به گفته اسکارسلا، گوشیهای تاشو محصولی هیجانانگیز برای مصرفکنندگان بوده و ورود مدلهای جدید و همچنین فروشندگان جدیدی که به این رقابت میپیوندند، ضمن افزایش اقبال خریداران به این محصول میتواند قیمت آن را نیز کاهش دهد. طبق پیشبینی اسکارسلا، انتظار میرود بازار گوشیهای تاشو در پایان سال 2023 به رشدی در حدود 50 درصد برسد.
- Honor 300 Ultra با SD 8 Gen 3، باتری سیلیکون|کربن 5,300mAh، شارژر بیسیم 80 واتی و حسگر اولتراسونیک
- معرفی iQOO Neo10 و iQOO Neo10 Pro – پرچمدارهایی با باتری 6,100mAh و نمایشگر 8T LTPO AMOLED
- معرفی ویوو S20 و S20 Pro با باتری 6,500mAh در نسخه استاندارد و سه دوربین 50MP در مدل Pro
- معرفی REDMI K80 Pro با پردازنده SD 8 Elite، حسگر اثر انگشت اولتراسونیک و باتری 6,000mAh
- معرفی REDMI K80 با پردازنده SD 8 Gen 3، باتری سیلیکون|کربن 6,550mAh و اثر انگشت اولتراسونیک
- معرفی هواوی +Mate 70 Pro و Mate 70 RS با شاسی تیتانیوم، باتری 5,700mAh و UWB در نسخه RS
- معرفی هواوی Mate 70 و Mate 70 Pro با دوربین اولتراواید 40MP و انتقال حسگر اثر انگشت به دکمه پاور!