گزارش مالی شیائومی از سهماهه سوم 2022- افت 9.7 درصدی درآمد به سبب کاهش تقاضای مصرفکنندگان
نمایش خبر
تاریخ : 1401/9/7 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، شیائومی Xiaomi |
مطابق دادههای منتشرشده توسط شیائومی، کاهش درآمد شرکت عمدتا به سبب محدودیتهای چین برای کنترل کووید 19 و کاهش تقاضای مصرفکنندگان بوده است. سطح مصرف کاربران و رونق در شهرهای چین، به سبب ادامه وضعیت قرنطینه و محدودیتهای مرتبط با همهگیری سویه امیکرون کرونا همچنان پایین است؛ امری که ضربه بزرگی برای بخش تولید لوازم الکترونیک به شمار میرود. چنان که مطابق گزارش موسسه پژوهشی Canalys، فروش گوشیهای هوشمند طی فصل سوم امسال با 11 درصد کاهش در چین و 9 درصد افت در سطح جهانی روبهرو شده است.
شیائومی در سال 2021 پس از تصاحب سهم بازار رقیب قدر خود یعنی هواوی، که در برابر تحریمهای سنگین آمریکا قرار گرفته بود، رشد قابل توجهی در عرضه را تجربه کرد. اما این دوره افزایشی عمر کوتاهی داشت و شرکت چینی در ماه می 2022 از نخستین کاهش درآمد فصلی خود از زمان عرضه اولیه سهام در سال 2018 خبر داد و پس از آن در آگوست امسال برای دومین فصل متوالی شاهد کاهش 20 درصدی درآمد خود بود.
از طرف دیگر، بخشی از مسئله کاهش سود خالص کمپانی چینی به سرمایهگذاری 829 میلیون یوانی (116 میلیون دلاری) تازه شرکت در زمینه کسبوکار خودروهای برقی و دیگر پروژهها مرتبط است که نتایج مثبت آن پس از تولید انبوه این محصولات، احتمالا در نیمه اول سال 2024 میلادی قابل مشاهده خواهد بود.
گزارش شیائومی نشان میدهد که فروش شرکت در سهماهه سوم امسال به 70.17 میلیارد یوان (حدود 9.81 میلیارد دلار) رسیده که پایینتر از برآورد 70.52 میلیارد یوانی تحلیلگران بوده و در مقایسه با 78.063 میلیارد یوان فروش کمپانی چینی در سومین فصل 2021 کاهشی در حدود 10 درصد را نشان میدهد.
کمپانی چینی در بازه زمانی جولای تا سپتامبر سال جاری میلادی موفق به ارائه 40.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازار شده و با وجود کاهش سالانه 7.8 درصدی میزان عرضه و افت حدود 11.1 درصدی درآمد این بخش از کسبوکار خود، 13.6 درصد از سهم بازار جهانی گوشیهای هوشمند را به خود اختصاص داده است و همچنان جایگاه سوم برترین عرضهکننده اسمارتفون را در اختیار دارد. شیائومی در تحلیل روند نزولی عرضه، تاثیرات ناشی از بحران کلان اقتصادی را به عنوان یکی از عوامل کاهش ذکر کرده و کوشیده است با افزایش پیشنهادهای جذاب در بازارهای خارج از چین، با این روند مقابله کند.
بنا بر این گزارش، شیائومی در سهماهه اخیر در بازار اروپا به رتبه دوم، در اسپانیا به جایگاه نخست و در ایتالیا و فرانسه نیز به رتبه دومین عرضهکننده برتر اسمارتفون ارتقا یافته است. به علاوه در آمریکای لاتین و آفریقا نیز جایگاه سوم عرضهکنندگان برتر گوشی هوشمند را در اختیار دارد. در واقع، شرکتهای چینی تولیدکننده اسمارتفون برای انطباق با مشتریان اروپایی و ترجیحات آنها برای خرید گوشی هوشمند، کوشیدهاند به جای شیوه مستقیم و ورود از طریق فروشگاههای الکترونیکی، به کمک اپراتورها وارد بازار شوند. چنان که شیائومی از فروش 19.9 درصد از گوشیهای خود با استفاده از کانالهای اپراتورها خبر داده که 1.7 درصد افزایش سالانه را نشان میدهد. به صورت مشابه، در آمریکای لاتین نیز 16 درصد از گوشیهای شیائومی از طریق اپراتورها عرضه شدهاند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 1.5 درصد رشد داشته است.
شیائومی در گزارش خود به استقبال کاربران از محصولات سری Redmi Note 12 نیز اشاره و اعلام کرده که بیش از 350 هزار واحد از این گوشیها در همان ساعت اول عرضه به فروش رسیده است. خانواده Redmi Note 12 که در اکتبر 2022 معرفی شد، Redmi Note 12 Pro Plus ،Redmi Note 12 Pro ،Redmi Note 12 و Redmi Note 12 Explorer Edition را در بر میگیرد که همه آنها به پردازندههای 6 نانومتری مجهز شدهاند و از ارتباطات نسل پنجم بهره میبرند. همچنین حضور دوربین 200 مگاپیکسلی در مدل +Pro و شارژر 210 واتی در نسخه Explorer از جمله برجستهترین ویژگیهای این گوشیها به شمار میرود. البته با توجه به این که محصولات مورد اشاره در سهماهه چهارم عرضه شدهاند، باید دید تا چه اندازه میتوانند در درآمد کسبوکار اسمارتفون شیائومی در فصل پایانی سال تأثیرگذار باشند.
افزایش تعداد کاربران رابط کاربری MIUI از جمله نقاط مثبت این گزارش بوده که مطابق اعلام شیائومی حالا با 78.1 میلیون نفر افزایش نسبت به سال گذشته، به 563.9 میلیون نفر رسیده و افزایش سالانه 16.1 درصدی را نشان میدهد. در این میان نکته جالب توجه آن که تنها 141.4 میلیون از این کاربران (یعنی در حدود 25 درصد) در چین حضور دارند. همچنین شیائومی در این گزارش از افزایش 25 درصدی سرمایهگذاری در بخش تحقیق و توسعه خود خبر داده و اعلام کرده است که نزدیک به 48 درصد از کارکنان شرکت مشغول کار در این بخش هستند.
به گزارش رویترز، قیمت سهام شیائومی نیز از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نزدیک به 50 درصد افت را تجربه کرده است. شرکت چینی طی بیانیهای مطبوعاتی اعلام کرده که در سهماهه منتهی به تعطیلات با تکیه بر مدل تجاری انعطافپذیر خود، با وجود تردیدهای کلان اقتصادی و چالشهای پیشِ رو، با قدرت به پیش خواهد رفت.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی