گزارش مالی شیائومی از سال 2021 – سودآوری با رشد چشمگیر 70 درصدی
نمایش خبر
تاریخ : 1401/1/11 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report |
شیائومی مدل کسبوکار منعطف خود را عامل مهمی در راستای موفقیت این مجموعه (علیرغم چالشهای اقتصاد جهانی در سال 2021) میداند. در سالی که گذشت، شیائومی 190.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازارهای جهانی کرد که 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. بد نیست بدانید، به گزارش مؤسسه تحقیقاتی Canalys، شیائومی با در دست داشتن 14.1 درصد از سهم بازار جهانی، عنوان سومین عرضهکننده اسمارتفون در دنیا در سال 2021 (پس از سامسونگ و اپل) را به خود اختصاص داد.
در این میان، شیائومی با ادامه سیاست برونمرزی خود، نشان داد که به معنای واقعی کلمه یک برند جهانی بوده و دامنه فعالیتش محدود به چین نیست. طبق گزارش اخیر، درآمد شیائومی از فروش محصولات خود در بازارهای خارج از چین طی سال گذشته میلادی با رشد 33.7 درصدی به 163.6 میلیارد یوان رسیده است. به عبارت دیگر، 49.8 درصد از مجموع درآمد شیائومی در سال 2021 از بازارهای خارج از چین حاصل شده است. لازم به ذکر است، این رشد درآمد صرفا به عرضه اسمارتفون مربوط نبوده و سایر محصولات (از جمله دیوایسهای اینترنت اشیا) را نیز شامل میشود. جالب است بدانید درآمد شیائومی از راه کسبوکار اینترنت در خارج از چین، طی سال 2021 با رشد خیرهکننده 84.3 درصدی (نسبت به سال 2020) به 5 میلیارد یوان رسید.
به لطف حضور قدرتمند شیائومی در بازارهای خارجی، با رشد عرضه اسمارتفونهای این برند در اروپا، خاور میانه، آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا/اقیانوسیه، رقابت شدیدی بین شیائومی و سایر برندها در بازارهای منطقهای در خواهد گرفت. طبق گزارش Canalys، شیائومی – از لحاظ عرضه گوشیهای هوشمند – در 14 کشور رتبه نخست را داشته و در 62 کشور در بین 5 برند اول قرار میگیرد. همچنین، شیائومی موفق شد با در اختیار گرفتن 22.5 درصد از بازار اسمارتفون اروپا در سالی که گذشت، رتبه دوم این بازار را از آن خود کند. ناگفته نماند، عرضه گوشیهای هوشمند شیائومی در آمریکای لاتین و آفریقا نیز بهترتیب 94 و 65.8 درصد رشد داشته و در هر دو بازار، شیائومی به عنوان سومین فروشنده بزرگ اسمارتفون شناخته میشود.
از دستاوردهای قابلتوجه شیائومی در سال 2021 میتوان به افزایش تولید گوشیهای پیشرفته و گرانقیمت شیائومی اشاره کرد. در سالی که گذشت، حجم عرضه گوشیهای ردهبالای شیائومی (با قیمت 3,000 یوان و بالاتر در چین و 300 یورو و بالاتر در سایر مناطق)، از مرز 24 میلیون دستگاه فراتر رفت (یعنی 13 درصد از کل گوشیهای هوشمند شیائومی در سال 2021). این رقم را مقایسه کنید با عرضه حدود 10 میلیون از این دیوایسها در مدت مشابه سال قبل از آن (یعنی تنها 7 درصد از مجموع اسمارتفونهای عرضه شده توسط شیائومی در سال 2020).
شیائومی به عنوان نمونه، به سری گوشیهای هوشمند Xiaomi 12 اشاره کرده که بهگفته این شرکت به لطف سختافزار قدرتمند و تکنولوژیهای نوآورانه، تنها کمی پس از عرضه به یکی از محبوبترین اسمارتفونهای رده بالا تبدیل شد. به طوری که طبق ادعای شیائومی ظرف 5 دقیقه پس از عرضه رسمی، فروش این محصول از مرز 1.8 میلیارد یوان فراتر رفت. ظاهرا سیاست برندهای دوگانه شیائومی در بازار اسمارتفون جواب داده است. در تأیید این مطلب، شیائومی به فروش بالای گوشیهای Redmi K50G و Redmi K50G Mercedes-AMG Petronas Formula One Team Edition اشاره میکند. طبق ادعای شیائومی، تنها یک دقیقه پس از عرضه رسمی این دو محصول (در فوریه 2022) فروش آنها به بیش از 280 میلیون یوان رسید.
یکی دیگر از استراتژیهای جالب شیائومی «گوشی هوشمند × هوش مصنوعی اشیا» نام دارد. طبق گزارش اخیر، مجموع دیوایسهای متصل به پلتفرم AIoT شیائومی تا تاریخ 31 دسامبر 2021، با رشد سالانه 33.6 درصدی، بالغ بر 434 میلیون دستگاه بوده است (البته گوشیهای هوشمند، تبلتها و لپتاپهای شیائومی در این آمار جای ندارند). در این میان، کاربرانی که تعداد دیوایسهای متصل آنها در پلتفرم AIoT شیائومی، 5 یا بیشتر از 5 دیوایس بوده، با رشد 40.4 درصدی به 8.8 میلیون نفر رسیده است (مجددا بدون احتساب کاربران اسمارتفون، تبلت و لپتاپ). گفتنیست در دسامبر 2021، کاربران فعال ماهانه دستیار هوشمند AI Assistant به 107 میلیون نفر رسید (رشد سالانه 23.3 درصد) و کاربران فعال ماهانه اپلیکیشن Mi Home App به 63.9 میلیون نفر افزایش یافت (رشد سالانه 42 درصد).
در زمینه لوازم صوتی و تصویری و سایر لوازم منزل، شیائومی موقعیت مناسبی دارد. طبق گزارش اخیر، علیرغم رکود کلی بازار در سال 2021، شیائومی موفق شد در سال گذشته میلادی 12.3 میلیون دستگاه تلویزیون هوشمند را وارد بازارهای جهانی کند. گزارش مؤسسه All View Cloud حاکی از آن است که شیائومی برای سومین سال متوالی نخستین عرضهکننده تلویزیون هوشمند در چین بوده و در سطح جهانی در بین 5 برند برتر قرار گرفته است.
رده لوازم خانگی هوشمند بزرگ شیائومی – که لوازمی مثل تهویه هوا، یخچال و ماشین لباسشویی را شامل میشود – در سالی که گذشت رشد قدرتمندی داشت و شاهد افزایش بیش از 60 درصدی در درآمد حاصل از فروش این محصولات بودیم. عرضه جهانی دستگاههای تهویه هوای شیائومی در سال 2021 با رشد چشمگیر 70 درصدی بالغ بر 2 میلیون دستگاه شده است. گفتنیست، درآمدزایی بخش محصولات IoT و سبک زندگی شیائومی در سال 2021، با رشد 26.1 درصدی به 85 میلیارد یوان رسید.
درآمد کسبوکار خدمات اینترنتی شیائومی در سال 2021 بالغ بر 28.2 میلیارد یوان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 18.8 درصد رشد داشته است. در دسامبر 2021 شاهد افزایش 28.4 درصدی کاربران فعال ماهانه MIUI به 508.9 میلیون نفر بودیم. به عبارت دقیقتر در سال 2021 چیزی حدود 112.5 میلیون کاربر فعال ماهانه به MIUI اضافه شد که 18.9 میلیون نفر از آنها ساکن چین هستند. در دسامبر 2021، کاربران فعال ماهانه تلویزیونهای هوشمند شیائومی 29 درصد نسبت به سال 2020 رشد داشت و تعداد مشترکین پولی تلویزیون نیز با رشد سالانه 14.5 درصدی به 4.9 میلیون نفر رسید.
یکی دیگر از کسبوکارهای شیائومی تبلیغات است. تبلیغات در سال 2021 چیزی در حدود 18.1 میلیارد یوان را عاید شرکت کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 42.3 درصد رشد داشته است. شیائومی این رشد را به افزایش مشتریان ثابت، حجم بالاتر گوشیهای هوشمند پیشرفته و نهایتا بهبود قابلیتهای پولسازی شرکت نسبت میدهد. ناگفته نماند، بخش قابلتوجهی از درآمد حاصل از سرویسهای اینترنتی شیائومی در سهماهه پایانی 2021 (1.6 میلیارد یوان) در خارج از چین رقم خورده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 79.5 درصد رشد داشته است.
مسئولین شیائومی در سالی که گذشت رقمی بالغ بر 13.2 میلیارد یوان را صرف تحقیق و توسعه کردند که این میزان در مقایسه با سال 2020 با 42.3 درصد رشد همراه بوده است. طبق برنامهریزیهای شیائومی، طی 5 سال پیش رو بیش از 100 میلیارد یوان به تحقیق و توسعه اختصاص خواهد یافت. شیائومی لابراتوار رباتیک خود را در سال 2021 راهاندازی و از نخستین ربات خود با نام CyberDog Engineering Explorer Edition – که طراحی آن از سگ واقعی الهام گرفته شده – رونمایی کرد.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی