گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به سپتامبر 2022- ابر هوشمند، موتور محرکه رشد مایکروسافت
نمایش خبر
تاریخ : 1401/8/5 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، مایکروسافت Microsoft |
از نگاه ساتیا نادلا (Satya Nadella)، مدیر عامل مایکروسافت، «در دنیایی که بادهای مخالف به صورت مداوم در حال وزیدن هستند، فنآوری دیجیتال به عنوان باد موافق [و در جهت غلبه بر دشواریها] عمل میکند». به گفته او، مایکروسافت در چنین محیطی روی فراهم آوردن امکان انجام بیشترین وظایف با کمترین هزینه متمرکز است و در عین حال با سرمایهگذاری در حوزههای نوآورانه و چرخشهای فناوری، ساختار هزینههای خود را به روشی منظم مدیریت میکند.
ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر مالی مایکروسافت نیز ضمن اشاره به درآمد 25.7 میلیارد دلاری Microsoft Cloud و رشد سالانه 24 درصدی آن در سهماهه اخیر، تقاضا در دیگر بخشهای کسبوکار مایکروسافت را نیز روبهرشد میداند.
بر اساس گزارش منتشرشده، کسبوکار ابر هوشمند مایکروسافت که پلتفرم رایانش ابری Azure را در بر دارد، از جمله عوامل اصلی رشد این کمپانی در سالیان اخیر بوده است و رشد این بخش در فصل گذشته توانسته تا حدودی کاهش درآمد مایکروسافت در کسبوکار رایانش شخصیتر را جبران کند.
البته میزان فروش نسبت به دوران اوج همهگیری کرونا کاهش یافته است؛ به طوری که رشد 20 درصدی درآمد کسبوکار ابر هوشمند در سهماهه اخیر در مقایسه با افزایش 31 درصدی مدت مشابه سال گذشته، کاهش قابل توجهی را نشان میدهد. همچنین میزان رشد Azure از 50 درصد در سهماهه منتهی به سپتامبر 2021 به 35 درصد در سومین فصل مالی سال جاری میلادی رسیده است.
مایکروسافت همچنین با سقوط چشمگیری در بازار رایانههای شخصی روبروست. امری که پس از تجربه رشد عظیم در طول دوران قرنطینه عمومی ایجاد شده است. بر اساس آخرین گزارش موسسه گارتنر، عرضه رایانههای شخصی در سراسر جهان از ۸۴.۱ میلیون دستگاه در سهماهه سوم سال ۲۰۲۱ به ۶۸ میلیون دستگاه در سهماهه سوم ۲۰۲۲ کاهش یافته و با افت 19.5 درصدی، به سطوح پیش از همهگیری کرونا بازگشته است.
به گفته یکی از تحلیلگران این موسسه پژوهشی «نتایج این فصل میتواند کاهشی تاریخی برای بازار رایانههای شخصی باشد. در حالی که اختلال در زنجیره تامین تا حدودی کاهش یافته، موجودی بالا در کنار تقاضای ضعیف برای رایانههای شخصی در بازارهای مصرفی و تجاری به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.»
البته مایکروسافت تنها شرکتی نیست که با ضررهای ناشی از کاهش فروش رایانههای شخصی مواجه شده است. سهام کمپانیهایی همچون اینتل، AMD و انویدیا که تراشههای مورد استفاده در رایانههای شخصی را تولید میکنند نیز امسال به شدت کاهش یافته است؛ چنان که از ابتدای امسال تاکنون اینتل سقوط 46 درصدی را تجربه کرده و AMD و انویدیا هم به ترتیب 57 و 54 درصد کاهش را به ثبت رساندهاند.
در این میان فصل تعطیلات معمولا نقطهای امیدبخش برای سازندگان رایانه شخصی به شمار میرود. چرا که مصرفکنندگان لپتاپ و رایانههای دسکتاپ، این دستگاهها را برای اعضای خانواده و خودشان خریداری میکنند.
مطابق گزارش مایکروسافت، عملکرد این شرکت در سه بخش اصلی فرآیندهای کسبوکار و Productivity، ابر هوشمند و رایانش شخصیتر به شرح زیر است:
فرآیندهای کسبوکار و Productivity
درآمد این بخش از مایکروسافت در سهماهه منتهی به سپتامبر 2022 برابر با 16.5 میلیارد دلار گزارش شده که در مقایسه با سهماهه سوم سال گذشته میلادی از رشد 9 درصدی حکایت دارد. مطابق این گزارش، درآمد سرویسهای ابری و محصولات آفیس تجاری رشد 7 درصدی را تجربه کرده و محرک رشد آن افزایش 11 درصدی درآمد آفیس 365 تجاری بوده است. سرویسهای ابری و محصولات آفیس مصرفی نیز به همین ترتیب شاهد 7 درصد افزایش سالانه بوده و تعداد مشترکین خدمات Consumer مایکروسافت 365 با 13 درصد رشد به 61.3 میلیون نفر افزایش یافته است. درآمد شرکت آمریکایی از LinkedIn و سرویسهای ابری و محصولات Dynamics نیز به ترتیب 17 و 15 درصد رشد داشته که رشد درآمد بخش Dynamics عمدتا به سبب افزایش درآمد 24 درصدی Dynamics 365 بوده است.
ابر هوشمند
این بخش یکی از مجموعههای کلیدی با رشد بالا در میان زیرمجموعههای مایکروسافت به شمار میرود و مجموعه جامعی از خدمات را به توسعهدهندگان، متخصصان IT و سازمانها ارائه میدهد. درآمد بخش ابر هوشمند مایکروسافت در سهماهه سوم امسال با 20 درصد رشد سالانه به 20.3 میلیارد دلار رسیده است که تطابق کامل را با پیشبینی تحلیلگران نشان میدهد. مطابق گزارش شرکت آمریکایی، درآمد سرویسهای ابری و محصولات سرور با 22 درصد افزایش روبهرو شده که به لطف رشد 35 درصدی درآمد سرویسهای ابری و Azure رقم خورده است.
رایانش شخصیتر
بر خلاف دو زیرمجموعه دیگر مایکروسافت، این بخش از شرکت با کسب درآمد 13.3 میلیارد دلاری، شاهد اندکی افت سالانه بوده است. در این میان، درآمد ویندوزهای ارائهشده به شرکتهای OEM و محتوای ایکسباکس و خدمات مربوط به آن به ترتیب با 15 و 3 درصد افت سالانه همراه بوده است. اما درآمد سایر بخشها از جمله محصولات ویندوز تجاری و سرویسهای ابری مرتبط با آن 8 درصد و بخش جستوجو و تبلیغات خبری (به استثنای هزینههای مربوط به خرید ترافیک) 16 درصد رشد را تجربه کرده است. علاوه بر این، درآمد مایکروسافت از بخش دستگاهها یا Devices که این بار بهجز کامپیوترهای سرفیس همچنین درآمد HoloLens و لوازم جانبی کامپیوترها را در بر میگیرد نیز با 2 درصد افزایش سالانه همراه بوده است.
در پایان گفتنی است مایکروسافت در بازه زمانی جولای تا سپتامبر 2022 برابر با 9.7 میلیارد دلار در قالب بازخرید سهام و تقسیم سود به سهامداران خود بازگردانده که در مقایسه با فصل مشابه سال مالی گذشته 11 درصد افت را نشان میدهد.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم