گزارش Canalys از بازار اسمارت‌فون چین در سال 2024 – ویوو و هواوی اپل را کنار زدند

نمایش خبر

تاریخ : 1403/10/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys، روز پنجشنبه 16 ژانویه 2025 (27 دی 1403) ضمن انتشار آمار و ارقام مربوط به بازار گوشی‌های هوشمند چین طی سه‌ماهه پایانی 2024، گزارش جامعی را از وضعیت بازار این محصول در چین در کل سال 2024 نیز ارائه کرد. طبق این گزارش، طی سال 2024 میلادی در مجموع 285 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار چین شده که نسبت به سال 2023 حدود 4 درصد رشد داشته است. به این ترتیب بازار چین پس از دو سال افت، سرانجام به رشد رسیده است. در این میان، بیشترین گوشی‌های هوشمند عرضه شده در چین طی سال گذشته، به‌ترتیب از آنِ ویوو و هواوی بوده و اپل جایگاهی بهتر از سومی پیدا نکرده است.

طی سال 2024، کمپانی ویوو 49.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار چین کرده که از رشد سالانه 11 درصدی حکایت می‌کند. به این ترتیب، ویوو با در اختیار گرفتن 17 درصد از سهم بازار، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در چین لقب می‌گیرد. پس از ویوو، هواوی با عرضه 46 میلیون دیوایس و کسب سهم 16 درصدی، با اختلاف کمی نسبت به ویوو در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. البته با این تفاوت که هواوی با رسیدن به رشد سالانه 37 درصدی، بالاترین رشد را در بین پنج برند برتر کسب کرده است. گفتنی‌ست، اپل، اوپو و آنر به‌ترتیب با عرضه 42.9، 42.7 و 42.2 میلیون دستگاه اسمارت‌فون و کسب سهم 15 درصدی (توسط هر کدام)، رتبه‌های سوم تا پنجم این بازار را به نام خود می‌کنند. در این میان، افت سالانه 17 درصدی اپل در نوع خود قابل توجه است.

پنج برند برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در بازار چین از نگاه کانالیز در سال 2024 (عرضه به میلیون عدد)

طی سه‌ماهه چهارم سال 2024، به لطف عواملی از قبیل فروش بالای متقارن با تعطیلات سال نوی میلادی، یارانه‌های دولتی و ارائه تسهیلات فروش برای پایان سال، حجم عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار چین با رشد سالانه 5 درصدی به 77.4 میلیون دستگاه رسید. در این میان، طی فصل اخیر اپل با عرضه 13.1 میلیون آیفون و کسب سهم 17 درصدی از بازار، رتبه نخست را در اختیار گرفته است. جالب است بدانید، این امر در حالی رقم خورده که به دلیل رقابت شدید اپل با برندهای داخلی، حجم آیفون‌های عرضه شده در فصل اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 25 درصد کمتر شده است. مهم‌ترین رقبای اپل در این فصل ویوو و هواوی هستند که هریک مثل اپل 17 درصد از بازار چین را در اختیار خود گرفته و به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود می‌کنند.

پنج برند برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در بازار چین از نگاه کانالیز در سه‌ماهه چهارم سال 2024 (عرضه به میلیون عدد)

شیائومی – که در بین پنج برند برتر چین در سال 2024 غایب بود – موفق شد حجم عرضه اسمارت‌فون‌های خود در این بازار را طی سه‌ماهه چهارم به 12.2 میلیون (معادل 16 درصد از کل بازار) رسانده و بالاترین رشد سالانه (یعنی 29 درصد) را از آن خود کند. اوپو نیز در همین بازه زمانی 10.6 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار چین کرد و با کسب 14 درصد از سهم بازار، به جایگاه پنجمی بسنده کرد. به این ترتیب، همان طور که ارقام نشان می‌دهند، رقابت بین پنج برند برتر بازار چین – چه در کل سال 2024 و چه در سه‌ماهه پایانی آن – بسیار نزدیک است.

توبی ژو (Toby Zhu)، تحلیلگر ارشد Canalys، بر این باور است که ریکاوری با ثبات در هر چهار فصل 2024، از پویایی و سرزنده بودن بازار اسمارت‌فون چین در این سال حکایت می‌کند. سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک و نوآوری‌های فنی از سوی فروشندگان، موجب خیزش دوباره در تقاضا و همچنین رونق بازار دیوایس‌های رده-بالا شده است. به‌علاوه، برندهای آنر، اوپو و ویوو با ارائه اسمارت‌فون‌های شکیل، بادوام و در عین حال مقرون‌به‌صرفه در بازار انبوه، موفق شدند مصرف‌کنندگان را به خرید مدل‌های جدید ترغیب کنند.

سهم بازار فروشندگان اصلی گوشی‌های هوشمند در بازار چین از سه‌ماهه اول 2022 تا سه‌ماهه چهارم 2024

در رده بالای بازار، نوآوری‌هایی مثل هوش مصنوعی مولد، توسعه و تجدید ساختار سیستمی (مثل پلتفرم‌های HarmonyOS NEXT هواوی و HyperOS شیائومی)، در کنار تراشه‌های تولید خود شرکت‌ها و پیشرفت چشمگیر در طراحی گوشی‌های تاشو، کاربرانِ چینی در این رده را مجذوب خود کرده و آنها را به سمت به‌روزرسانی دیوایس‌های خود کشانده است. در مجموع رشد بازار اسمارت‌فون چین در سال 2024 از لحاظ ساختاری سالم بوده که به گفته کارشناسان Canalys، در نتیجه عواملی همچون محصولات با ارزش افزوده، نوآوری تکنولوژیک، آموزش بازار و تقاضای رو به بهبود حاصل شده است.

به گفته امبر لیو (Amber Liu)، مدیر تحقیقاتی Canalys، رقابت شدید باعث تشکیل چشم‌اندازی متغیر در بازار شده و فروشندگان در این بازار به دنبال آن هستند که به شکل فعالی سرمایه‌گذاری‌های خود را در عرصه‌هایی که در آن ذینفع هستند افزایش دهند. کمپانی ویوو با بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در کانال‌های فروش آنلاین و آفلاین، تقویت رابطه با اپراتورها و استفاده حداکثری از تلاش‌های حوزه بازاریابی و استراتژی‌های تولید محصول، حرکت پرشتابی در بازار داشته است. در نتیجه، جایگاه ویوو در رده پایین تا رده میانی رو به بالا مستحکم‌تر شده است.

میزان عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار جین از سه‌ماهه اول 2022 تا سه‌‌ماهه چهارم 2024 از نگاه کانالیز

شیائومی در سال 2024 موفق شد ضمن اصلاح آهنگ عرضه اسمارت‌فون‌های خود، آن را به ثبات برساند. سری عددی این کمپانی – که جدیدترین آن سری شیائومی 15 است – چندین نسل را پشت سر گذاشته و هم‌اکنون به‌خوبی اعتماد کاربران و کانال‌های فروش را جلب کرده است. از طرفی، موفقیت این کمپانی در تولید خودروهای برقی در کنار هم‌افزایی حاصل از ارائه محصولات اکوسیستم شیائومی – به ویژه لوازم خانگی – تأثیر مثبتی بر فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت داشته است. جالب است بدانید، سهم شیائومی از بازار اسمارت‌فون چین در سال 2024 طی چهار فصل متوالی با رشد همراه شد.

آیفون‌های سری 16 اپل، از لحاظ حجم عرضه، رتبه نخست بازار چین در سه‌ماهه چهارم را به خود اختصاص دادند، اما فشار فزاینده رقابت با پرچمدارهای چینی دامن‌گیر این شرکت آمریکایی در فصل اخیر بود. گفتنی‌ست، در کنار فروش مناسب از طریق ارائه تسهیلات فصلی، اپل به دنبال آن است که رقابت خود در سطح بالای بازار را ارتقاء دهد. این امر با بهبود تجربه خرده‌فروشی (از طریق مدیریت کانال‌های فروش) و ارائه طرح‌هایی مثل تعویض گوشی‌های کارکرده با نو و فروش قسطی بدون سود محقق خواهد شد.

لوکاس ژونگ (Lucas Zhong)، تحلیلگر پژوهشی Canalys، برآورد این مؤسسه از وضعیت بازار اسمارت‌فون چین در سال 2025 را این گونه توصیف می‌کند: «با نگاهی به [آینده بازار در سال] 2025، کانالیز پیش‌بینی می‌کند که عرضه اسمارت‌فون در سرزمین اصلی چین [که هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان را شامل نمی‌شود] از 290 میلیون دستگاه فراتر رود.» به باور ژونگ، عواملی از قبیل بهبود تقاضای ثابت (که از قبل پیش‌بینی شده)، فضای پایدار و رو به بهبود اقتصادی کلان و همچنین عملکرد مناسب کانال‌های فروش موجب شده تا فضای بازار سرزمین اصلی چین به شکل بی‌نظیری در بازار جهانی مطلوب باشد.

یکی دیگر از عواملی که زمینه‌ساز رشد بازار اسمارت‌فون چین در سال پیش رو خواهد بود، اعلام اختصاص یارانه‌های سراسری از سوی دولت چین است که گوشی‌های هوشمند را نیز شامل می‌شود. فروشندگان از همین حالا خود را برای عرضه و کانال‌های فروش آماده کرده‌اند. گفتنی‌ست، ارتقاء محصولات – شامل عمر طولانی‌تر باتری، طراحی نازک‌تر و سبک‌تر، فرم‌فاکتورهای نوآورانه و کارکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی – از جمله مواردی‌ست که موجب جذب مصرف‌کنندگان در همه رده‌های قیمتی خواهد شد.

منبع : Canalys


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا