IDC اعلام کرد: رشد بیش از 100 درصدی بازار تاشوهای چین در سال 2023 با پیشتازی هواوی
نمایش خبر
تاریخ : 1402/12/3 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، گوشی تاشو Foldable Phone ، چین China ، سامسونگ Samsung ، هواوی Huawei ، ویوو Vivo ، آنر Honor |
با توجه به اینکه عرضه گوشیهای هوشمند تاشو در بازار چین از سال 2019 آغاز شد، میتوان گفت بازار این محصولات در چین برای چهار سال متوالی رشد بیش از 100 درصد را تجربه کرده است. سازندگان دیوایسهای اندرویدی تاشو و زنجیرههای تأمین آنها همچنان به افزایش سرمایهگذاری در امر تحقیق و توسعه ادامه میدهند. همزمان با این پدیده، تکنولوژی سختافزاری به پختگی رسیده، کارکردهای سیستمی نرمافزاری بهینه شده و تجربه کاربری نیز در مسیر بهبود قرار گرفته است. البته یکی دیگر از عوامل مهم در گرایش بیش از پیش مصرفکنندگان به سمت اسمارتفونهای تاشو، کاهش قیمت این دیوایسها بوده است.
طبق دادههای گزارش IDC، از سال 2019 تا 2021 تقریبا تمام اسمارتفونهای تاشو در چین با قیمت بیش از هزار دلار به فروش رسیده تا اینکه در سال 2022 گوشیهای تاشوی بیش از هزار دلاری حدود 81 درصد از مجموع دیوایسهای تاشوی بازار چین را تشکیل دادند. جالب است بدانید، این سهم در سال 2023 با کاهش 14.5 واحد درصد به 66.5 درصد رسید. لازم به ذکر است، اسمارتفونهای تاشوی عمودی (موسوم به flip یا clamshell) به نسبت اسمارتفونهای تاشوی افقی (یا fold) ارزانتر بوده و همین امر متوسط قیمت گوشیهای تاشو در سال 2023 را به محدوده 400 تا 600 دلار تنزل داده است.
عمودی یا افقی؟ مسأله این است!
با وجود قیمت پایینترِ گوشیهای تاشوی عمودی، مصرفکنندگان چینی گوشیهای تاشوی افقی را بیشتر میپسندند زیرا این دیوایسها تجربه کار کردن با یک صفحه نمایش بزرگتر را برای آنها فراهم میکند. طبق برآورد گزارش IDC، در سال 2023 سهم گوشیهای تاشوی افقی به 68.1 درصد افزایش مییابد و این یعنی 10.4 واحد درصد افزایش نسبت به سال 2022. شکی نیست که حمل گوشیهای تاشوی عمودی (با توجه به اینکه فضای کمتری اشغال میکنند) راحتتر است، اما این نوع محصولات هنوز هیچ کاربرد ضروری قابل ذکری برای مصرفکنندگان ندارند.
به باور کارشناسان IDC، اسمارتفونهای ساده همقیمت با گوشیهای تاشوی عمودی کارایی بیشتری داشته و لذا این دیوایسها از لحاظ کیفیت هنوز جای بهتر شدن دارند. در حال حاضر، محبوبیت و اهمیت گوشیهای تاشوی افقی در بین صاحبان مشاغل مهم در چین افزایش یافته است. گفتنیست، قیمت بالای گوشیهای تاشوی افقی برای افراد به اصطلاح رده-بالای این جامعه چندان اهمیتی نداشته و آنها تاشوهای افقی فول امکانات را به تاشوهای عمودی ترجیح میدهند.
برترین برندهای عرضهکننده دیوایسهای تاشو در بازار چین طی سال گذشته
در سال 2023 کمپانی هواوی با در دست داشتن 37.4 درصد از بازار اسمارتفونهای تاشوی چین، رتبه نخست این بازار را از آن خود کرد. در این میان، اسمارتفونهای تاشوی سری Huawei Mate X5 با قیمتی بالاتر از قیمت عرضه اولیه به فروش میرسند و میزان عرضه این محصولات بیشتر از تقاضای آنهاست. برند اوپو با کسب سهم 18.3 درصدی از این بازار در جایگاه دوم قرار داشته و از برجستهترین محصولات اوپو در این زمینه میتوان به سری تاشوی افقی Find N3 – که در سرتاسر دنیا تحسین شده – اشاره کرد. البته اوپو در بازار دیوایسهای تاشوی عمودی (با کسب سهم 36.3 درصدی) در رتبه نخست میایستد.
برند آنر – سازنده اسمارتفونهای تاشویی مثل Magic V2 – سهمی معادل 17.7 درصد از بازار دیوایسهای تاشوی چین در سال 2023 را به خود اختصاص داده و با اختلاف کمی نسبت به اوپو، مقام سوم را به نام خود کرده است. نکته مهم درباره آنر رشد سالانه خیرهکننده آن (معادل 467 درصد) است که به گفته IDC، سریعترین میزان رشد را در بین برندهای برتر داشته است. سامسونگ که بیش از نیمی از بازار جهانی گوشیهای تاشو را در اختیار دارد، در بازار چین با سهمی برابر با 11 درصد به جایگاه چهارم بسنده کرده است. در نهایت میرسیم به ویوو که 9.7 درصد از بازار دیوایسهای تاشو را مال خود کرده و در رتبه پنجم میایستد. گوشی هوشمند X Fold2 که در سال 2023 عرضه شده بود، به زودی توسط ویوو بهروزرسانی شده و نسل بعدی آن معرفی خواهد شد.
به گفته ژو تیانگشیانگ (Guo Tianxiang)، تحلیلگر ارشد IDC، نازکی و سبکی مهمترین عواملی هستند که بر خرید گوشیهای هوشمند تاشو از سوی مصرفکنندگان تأثیرگذارند. البته سازندگان باید مراقب باشند که اگر کورکورانه و بدون در نظر گرفتن سایر عوامل به نازک کردن دیوایسهای تاشوی خود بپردازند، این امر میتواند مستقیما بر انتخابهای مصرفکنندگان در آینده تأثیر منفی داشته باشد. به گفته تیانگشیانگ، موارد کاربرد اسمارتفونهای تاشوی عمودی هنوز کاملا کشف نشده، اما انتظار میرود مشارکت کمپانیهای بیشتر و عرضه محصولات تاشوی بیشتر، به توسعه سریع بازار گوشیهای هوشمند تاشو بینجامد.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم