گزارش Counterpoint از بازار چین در اوایل سال 2024 – افت 24 درصدی اپل در برابر رشد 64 درصدی هواوی
نمایش خبر
تاریخ : 1402/12/16 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo ، آنر Honor |
شدیدترین افت سالانه فروش اسمارتفون در شش هفته نخست سال 2024، افت 29 درصدی فروش گوشیهای اوپو بوده و پس از آن، آیفونهای اپل هستند که در بازه زمانی مذکور افت سالانه 24 درصدی را تجربه کردهاند. این میزان از افت میتواند بر نگرانیهای موجود بابت کاهش تقاضا برای محصولات اپل دامن برند. بد نیست بدانید، پیشبینی اپل از درآمد خود برای فصل جاری تا 6 میلیارد دلار پایینتر از برآورد کارشناسان والاستریت بوده است. همچنین، ارزش سهام اپل روز سهشنبه 5 مارچ 2024 (15 اسفند 1402) تا 2.8 درصد کاهش داشت. به این ترتیب، سهام اپل تا به اینجای سال جاری میلادی با 12 درصد کاهش مواجه شده و از این حیث نسبت به سایر کمپانیهای فناوری برجسته در آمریکا، عملکرد ضعیفتری را به نمایش گذاشته است.
منگمنگ ژانگ (Mengmeng Zhang)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، چندین دلیل را برای مشکلات اخیر اپل در بازار چین ذکر میکند. به گفته وی، آیفونهای رده-بالای اپل در بازار چین رقیب قدرتمندی به نام هواوی را پیش رو داشته و آیفونهای رده میانی با توجه به قیمتهای مناسب برندهایی مثل اوپو، ویوو و شیائومی، با استقبال چندانی روبرو نشدهاند. به گفته ژانگ، آیفون 15 دیوایس فوقالعادهایست، اما از آنجا که تغییرات چشمگیری نسبت به آیفون 14 در آن دیده نمیشود، مصرفکنندگان ترجیح میدهند در حال حاضر همان آیفون قبلی خود را نگه دارند.
از دیگر موارد قابل ذکر وضعیت بازار چین در 6 هفته نخست سال 2024، میتوان به افت 15 درصدی فروش اسمارتفونهای ویوو و همچنین افت 7 درصدی شیائومی اشاره کرد. در نگاه اول شاید این حجم از افت سالانه فروش برندها در بازار چین کمی غیرعادی به نظر برسد، اما به گفته Counterpoint، این پدیده به دلیل دیگری نیز مربوط میشود. طبق گزارش اخیر، در شش هفته نخست سال 2023 حجم چشمگیری از اسمارتفون در بازار چین به فروش رسیده بود که به گفته کارشناسان Counterpoint، بخشی از آن به گوشیهای جامانده از دسامبر 2022 (به دلیل مشکلات تولید) مربوط میشد. همین امر موجب شده تا میزان افت فروش در شش هفته نخست 2024 (در مقایسه با شش هفته نخست 2023) بالاتر رود.
نکته قابل توجه در گزارش اخیر Counterpoint آن است که علیرغم افت فروش غالب برندها، هواوی و آنر تنها برندهایی بودند که میزان فروش اسمارتفونهای آنها در 6 هفته نخست 2024 با رشد همراه شده است. تقاضای قدرتمند و رضایتبخش برای سری اسمارتفونهای Mate 60 (از معدود نقاط درخشان در ابتدای سال جاری میلادی) همچنان ادامه داشته و به لطف این دیوایسها، فروش هواوی در شش هفته نخست سال 2024 با رشد سالانه 64 درصدی همراه شده است. آنر نیز به رشد 2 درصدی اکتفا کرده است. لازم به ذکر است، طی 6 هفته نخست سال جاری میلادی، ویوو با در اختیار داشتن 18 درصد از سهم بازار چین، از لحاظ حجم فروش رتبه نخست را کسب کرده و پس از آن برندهای هواوی (17 درصد)، آنر (16 درصد)، اپل (16 درصد)، شیائومی (14 درصد) و اوپو (13 درصد) به ترتیب جایگاههای دوم تا ششم را به خود اختصاص میدهند.
ایوان لم (Ivan Lam)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، شاخص اعتماد مصرفکننده را از مهمترین عوامل ثبات بازار میداند. به باور وی، «به منظور ثبات بازار، اعتماد مصرفکننده باید بالا برود، اما با توجه به جریاناتی که – به ویژه در بخش مسکن – در حال وقوع است، فعلا قضاوت در این مورد دشوار است.» به گفته ایوان لم، کمپانی اپل در کوتاهمدت گزینههای بیشتری برای مانور و انعطاف در بازار داشته و ارائه تسهیلات فروش آیفون که در روزهای آتی عملی میشود، تنها یک نمونه از آنهاست. در همین راستا، بد نیست بدانید دو هفته پیش، اپل برای فروش برخی مدلهای آیفون در فروشگاه Tmall (وابسته به گروه علیبابا) تا سقف 1,300 یوان (تقریبا معادل 180 دلار) یارانه پرداخت کرد. ماه گذشته نیز آیفونهای اپل در وبسایت رسمی این شرکت، با تخفیفهایی تا 500 یوان به فروش رسیدند.
- بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به ردمی +Note 14 Pro
- معرفی Moto G05 ،Moto G15 Power ،Moto G15 و Moto E15 – پایینردههای اقتصادی موتورولا
- رونمایی از Poco M7 Pro 5G – میانردهای با Dimensity 7025 Ultra و دوربین 50 مگاپیکسلی
- معرفی Honor GT با SD 8 Gen 3، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و شارژر سیمی 100 واتی
- معرفی نسخه چینی vivo Y300 5G – میانردهای با تراشه Dimensity 6300 و اسپیکرهای قدرتمند
- معرفی Lava Blaze Duo 5G با طراحی زیبا، Dimensity 7025 و نمایشگر ثانویه 1.58 اینچی
- معرفی نسل جدید مدل هوش مصنوعی Gemini 2.0 با قابلیت تبدیل متن به گفتار و تصویر