داغ شدن مجدد بازار اسمارتفون چین با بیداری اژدهای خفته هواوی در اکتبر 2023
نمایش خبر
تاریخ : 1402/8/26 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | چین China ، کانترپوینت Counterpoint ، آمار Statistics ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi |
رشد 11 درصدی بازار چین در ماه اکتبر نشاندهنده ریکاوری بازار پس از یک دوره رکود 8 ماهه است. منگمنگ ژانگ (Mengmeng Zhang)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، با ابراز امیدواری از شتاب گرفتن بازار، این رشد را خوشیمن خواند چرا که به زودی گزارش مربوط به دورهای منتشر میشود که فستیوال فروش اینترنتی موسوم به 11/11 (روز مجردها) نیز در آن منعکس خواهد شد. همان طور که گفته شد، عملکرد قدرتمند برندهای داخلی – از جمله هواوی، شیائومی و آنر – عامل اصلی این رشد محسوب میشود. در مقابل، فروش اسمارتفون در بازار چین از سوی اپل و سایر برندها در ماه اکتبر با 12 درصد افت سالانه همراه بوده است.
در ابتدا این گونه تصور میشد که تحریمهای آمریکا علیه هواوی، نهایتا منجر به حذف این شرکت چینی از جمع رقبای اپل خواهد شد، اما هواوی با عرضه گوشیهای سری Mate 60 همه را غافلگیر کرد. به گفته آرکی ژانگ (Archie Zhang)، تحلیلگر چینی، بیگمان برجستهترین بازیگر بازار چین در ماه اکتبر هواوی بوده که با عرضه دیوایسهای سری Mate 60 چرخش بزرگی به سمت بازار داشته است. این گوشیها مجهز به چیپست نسل پنجمی Kirin هستند؛ چیپستی که به باور کارشناسان، در پاسخ به تحریمهای ایالات متحده در خاک چین ساخته شده است. لازم به ذکر است، فروش گوشیهای هواوی در اکتبر 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 83 درصد رشد داشته که در نوع خود کمسابقه است.
در حال حاضر هواوی با مشکل کمبود موجودی مواجه است که آن هم نتیجه تقاضای بالاتر از حد انتظار بوده و موجب فشار روی بخش تولید قراردادی و زنجیره تأمین قطعات این کمپانی شده است. به گفته ایوان لم (Ivan Lam)، از تحلیلگران ارشد تولید، توانایی هواوی برای افزایش ظرفیت تولید، عامل تعیینکننده مهمی نه فقط برای رشد خود هواوی، بلکه برای بازار خواهد بود. در این میان، این که هواوی در فستیوال فروش 11/11 چه عملکردی را از خود بر جای گذاشته است، نخستین آزمون حقیقی این کمپانی خواهد بود. شاخصها حاکی از آنند که فروش در این جشنواره بالا بوده اما سهم هواوی در فروش بالای این جشنواره، میتواند تعیینکننده عملکرد کلی هواوی در سهماهه چهارم باشد.
پس از هواوی، بهترین رشد فروش بازار چین در ماه اکتبر از آن شیائومی بوده که موفق شده فروش خود در این ماه را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 33 درصد افزایش دهد. طبق پستی که لی جان (Lei Jun)، مدیرعامل شیائومی، هفته گذشته در شبکه اجتماعی Weibo منتشر کرد، پرچمدار جدید این شرکت – یعنی Xiaomi 14 – در کمتر از دو هفته پس از عرضه، بیش از یک میلیون فروش داشته است. (هرچند که این فروش کمتر از فروش Mate 60 Pro بازتاب رسانهای داشت) لازم به ذکر است، در بین 5 برند برتر اسمارتفون در دنیا در سهماهه سوم، شیائومی تنها برندی بوده که علاوه بر رشد سالانه، نسبت به سهماهه قبلی (یعنی سهماهه دوم) نیز رشد کرده بود.
آنر – که عنوان پرفروشترین برند اسمارتفون در چین طی سهماهه سوم را از آن خود کرده – در ماه اکتبر رشدی 10 درصدی در فروش را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد. Counterpoint بدون اشاره به جزییات مربوط به اپل، مدعی شد که فروش اسمارتفونهای اپل و دیگر برندها در ماه اکتبر 12 درصد نسبت به فروش آنها در اکتبر 2022 افت کرده است. گفتنیست این شرکت آمریکایی آیفونهای سری 15 را در ماه سپتامبر معرفی کرد، اما فروش اولیه این محصول در چین در قیاس با فروش اولیه آیفونهای 14 کمی پایینتر بوده است. مشکل اپل در تولید برخی رنگبندیهای خاص از آیفون پرو مکس، ضمن افزایش مدت زمان انتظار مشتریان، قیمت این محصول را نیز در برخی پلتفرمهای تجارت الکترونیکی بالا برده است.
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی