گزارش IDC از وضعیت بازار پوشیدنیهای مچی در سه فصل نخست 2024 – چین پیشتاز بازار جهانی
نمایش خبر
تاریخ : 1403/10/9 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، دستبند هوشمند Smart Band ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi |
کارشناسان IDC این افت یک درصدی را عمدتاً به یکدست شدن رقابت و اشباع بازار در هند و ایالات متحده نسبت میدهند. بد نیست بدانید، چین بزرگترین بازار پوشیدنیهای مچی در جهان بوده و در سه فصل نخست 45.8 میلیون دستگاه از این دیوایسها وارد این بازار شدهاند که نسبت به مدت مشابه سال 2023 با 20.1 درصد رشد همراه بوده است. به این ترتیب، چین نه تنها بزرگترین بازار پوشیدنیهای مچی است، بلکه پیشتاز رشد بازار جهانی این محصولات نیز محسوب میشود.
همان طور که گفته شد، پوشیدنیهای مچی دیوایسهایی مثل ساعتها و دستبندهای هوشمند را شامل میشوند. در این میان، عرضه ساعتهای هوشمند در سه فصل نخست سال 2024 با کاهش رشد سالانه 3.8 درصدی به 112.2 میلیون دستگاه رسیده است. رقم عرضه این دیوایسها در بازار چین طی همین بازه زمانی 32.9 میلیون دستگاه گزارش شده که رشد سالانه 23.3 درصدی را نشان میدهد. همچنین، طی سه فصل نخست 2024 چیزی حدود 26.8 میلیون دستگاه دستبند هوشمند وارد بازار جهانی شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل از آن 12.7 درصد رشد داشته است. ناگفته نماند، رقم عرضه این دستبندها در بازار چین طی همین بازه زمانی، با رشد سالانه 12.6 درصدی به 12.9 میلیون دستگاه رسیده است.
طبق دادههای گزارش اخیر IDC، هواوی، اپل، شیائومی، سامسونگ و BBK بهترتیب برترین عرضهکنندگان دیوایسهای پوشیدنی مچی (از لحاظ حجم عرضه) طی سه فصل نخست 2024 در دنیا بودهاند. در ادامه، به بررسی عملکرد تکتک این برندها در زمینه دیوایسهای پوشیدنی مچی میپردازیم.
هواوی
در بازه زمانی سه فصل اول سال 2024، کمپانی هواوی موفق شد با عرضه 23.6 میلیون دستگاه ساعت و دستبند هوشمند (که با رشد سالانه 44.3 درصدی همراه بوده) عنوان برترین عرضهکننده دیوایسهای پوشیدنی مچی را از آن خود کند. در سهماهه سوم سال 2024، ساعتهای هوشمند پیشرفتهای از سوی هواوی وارد بازار شد که از جمله آنها میتوان به Watch GT 5 و Watch GT 5 Pro و همچنین Watch D2 (نسل دوم ساعتهای هواوی با امکان اندازهگیری فشارخون) اشاره کرد. این سه ساعت برای اولین بار به قابلیت TruSense System مجهز شدهاند که ضمن بالا بردن دقت اندازهگیری کمیتهای حوزه سلامتی، پروسه آن را برای کاربران راحتتر میکند. گفتنیست، از ابتدای سال 2024، هواوی با تقویت استراتژی بومیسازی و همچنین مطرح کردن وجهه هواوی به عنوان یک برند جهانی پذیرفتهشده، توانست در بازارهای آمریکای لاتین، خاور میانه، آفریقا و آسیا/اقیانوسیه به رشدی پایدار و مستمر دست یابد.
اپل
تفاوت مهم اپل با چهار برند برتر دیگر در آن است که بر خلاف آنها، پوشیدنیهای مچی این شرکت صرفاً به ساعتهای هوشمند محدود بوده و اپل تاکنون هیچ دستبند هوشمندی را به تولید نرسانده است. پس از هواوی، اپل با عرضه 22.5 میلیون اپلواچ در سه فصل نخست، جایگاه دوم را کسب میکند. البته با این تفاوت مهم که برخلاف چهار برند دیگر، عرضه پوشیدنیهای مچی اپل با افت سالانه 12.8 درصدی همراه بوده است. با عرضه اپلواچ سری 10، این محصول در سهماهه سوم 2024 موقتاً به صدر جدول عرضه دیوایسهای پوشیدنی مچی بازگشت. اما با توجه به رقابتی شدیدی که در بازار جهانی اسمارتواچها وجود دارد، اپل از سوی دیگر ردههای قیمتی بازار به چالش کشیده شده است. گفتنیست، اپلواچ همچنان در بازار جهانی ساعتهای هوشمند حرف اول را میزند، اما اپل برای اینکه بتواند پیشتازی این محصول در صنعت پوشیدنیهای مچی را حفظ کند، باید به طراحیهای نوآورانهتری فکر کند.
شیائومی
رقم عرضه پوشیدنیهای مچی شیائومی در سه فصل اول 2024، با رشد سالانه 26.5 درصدی بالغ بر 20.5 میلیون دستگاه گزارش شده که کسب رتبه سوم جهانی را برای این برند چینی در پی داشته است. در سهماهه سوم 2024 شاهد عرضه دستبند هوشمند Xiaomi Band 9 بودیم که با استقبال خوبی از سوی بازار همراه شد. در مجموع، محصولات پوشیدنی مچی شیائومی از جنبههای مختلف – مثل روشنایی صفحه، ظرفیت باتری و کارکردهای سلامتی و ورزشی – پیشرفتهای فراوانی داشته و همین امر، حجم عرضه پوشیدنیهای مچی شیائومی را به طور چشمگیری بالا برده است. ناگفته نماند، تاکنون چندین نسل از ساعتهای هوشمند شیائومی در سری Watch S به تولید رسیده که در ردههای میانی و بالایی بازار حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
سامسونگ
طی سه فصل نخست 2024، حجم عرضه دیوایسهای پوشیدنی مچی سامسونگ با اختلاف زیاد نسبت به سه برند قبلی، 11.5 میلیون دستگاه گزارش شده که از رشد سالانه 24.3 درصد حکایت میکند. هفتمین نسل از اسمارتواچهای سامسونگ تحت عنوان Galaxy Watch7 در سهماهه سوم سال 2024 وارد بازار شده و رشدی مستمر را برای این برند کرهای رقم زدند. در این میان، ساعت هوشمند Galaxy Watch Ultra توانست تا حدی غیبت سامسونگ در بازار اسمارتواچهای ردهبالا را جبران کند. از دیگر عوامل افزایش فروش سامسونگ در سهماهه سوم میتوان به ساعت هوشمند ردهپایین سامسونگ یعنی Galaxy Watch FE اشاره کرد.
BBK
در انتهای جدول به BBK میرسیم؛ برند چینی معتبری که فعالیتش در حوزه پوشیدنیهای مچی عمدتاً به تولید ساعتهای هوشمند برای کودکان محدود شده و برند شماره یک بازار اسمارتواچ کودکان در چین به شمار میرود. طی بازه زمانی 1 ژانویه تا 30 سپتامبر 2024، در مجموع 7.8 میلیون دیوایس پوشیدنی مچی از سوی این شرکت وارد بازار شده که نسبت به مدت مشابه سال 2023، با 25.9 درصد رشد مواجه شده است. لازم به ذکر است، BBK به پشتوانه رشد مستمر در چین، در حال گسترش دامنه فعالیت خود به بازارهای نوظهور خارج از چین بوده و در بسیاری از کشورها از طریق زیربرند خود یعنی IMOO فعالیت میکند.
- معرفی Redmi 14C 5G – ارزانقیمت نسل پنجمی شیائومی با SD 4 Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی iQOO Z9 Turbo Endurance Edition با پردازنده SD 8s Gen 3 و باتری قدرتمند 6,400mAh
- آشنایی با Honor Magic7 Lite – میانرده آنر با دوربین 108 مگاپیکسلی و باتری سیلیکونکربنی 6,600mAh
- معرفی Huawei Enjoy 70X با تک دوربین 50 مگاپیکسلی، باتری 6,100mAh و سکوت پردازشی!
- معرفی Redmi Turbo 4 با چیپ دیمنسیتی 8400 و باتری 6,550mAh سیلیکون|کربن
- نگاهی گذرا به برخی رویدادهای مهم بازار اسمارتفون در سال 2024
- رونمایی از Lava Yuva 2 5G – پایینرده نسل پنجمی لاوا با طراحی زیبا و دوربین 50 مگاپیکسلی