معرفی اولین گوشی سه‌تاشوی جهان - 2,800 دلار برای Huawei Mate XT Ultimate Design

نمایش خبر

تاریخ : 1403/6/21        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی تاشو Foldable Phone ، اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، سیستم‌عامل هارمونی HarmonyOS ، Huawei Mate XT Ultimate ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : شرکت هواوی مطابق پیش‌بینی‌ها و در زمان مقرر در روز سه‌شنبه 10 سپتامبر 2024 (20 شهریور 1403) از اولین گوشی سه‌تاشوی جهان با نام Mate XT Ultimate Design رونمایی کرد. میت ایکس‌تی در یک نگاه همانند یک Mate X5 بزرگ به‌نظر می‌رسد که با افزوده شدن یک لولای دیگر حالا در دو مرحله گشوده شده و صفحه‌نمایش داخلی بزرگ‌تری را به‌نمایش می‌گذارد. محصول جدید هواوی جدا از انتقادها به چرایی این طراحی و قیمت بسیار بالای آن امکانات قابل قبولی را عرضه می‌کند و صفحه‌نمایش OLED LTPO، رم 16 گیگابایتی، حافظه حداکثر 1 ترابایتی و دوربین اصلی با دیافراگم دوگانه از جمله نکات برجسته این مدل محسوب می‌شوند. پردازنده Mate XT طبق معمول از سوی هواوی اعلام نشده است.

در حالی‌که کم‌کم به ششمین سالگرد معرفی اولین تاشوهای بازار یعنی Samsung Galaxy Fold و Huawei Mate X در فوریه 2019 نزدیک می‌شویم این خانواده برخلاف پیش‌بینی‌ها هنوز به سهم بازار بالایی از کل عرضه گوشی‌های هوشمند دست نیافته و با وجود تعدیل قیمت‌های اولیه هنوز در اغلب موارد، رده قیمتی بالای هزار دلار را (حداقل در گوشی‌های تاشوی افقی) ترک نکرده است. این بازار البته اخیراً در مقایسه با گذشته با رشد مناسبی همراه بوده و به‌گفته کانترپوینت رشد عرضه 49 درصدی را در سه‌ماهه اول سال 2024 (به‌لطف برندهای چینی) به‌ثبت رسانده است. گوشی‌های تاشو البته هنوز کیلومترها از همتایان عادی و غیر تاشوی خود فاصله داشته و این فاصله حتی در پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه نیز ظاهراً به‌زودی جبران نخواهد شد.

سهم بازار جهانی برندهای عرضه‌کننده گوشی‌های تاشوی هوشمند در سه‌‌ماهه اول 2024 نسبت به سه‌ماهه اول 2023

گزارش ترندفورس به‌عنوان شاهدی بر این مدعا از پیش‌بینی عرضه تنها 17.8 میلیون گوشی تاشو در سال 2024 سخن می‌گوید که تنها 1.5 درصد از کل عرضه گوشی‌های هوشمند در این سال را تشکیل می‌دهد و این رقم در سال 2028 نیز به تنها 4.8 درصد خواهد رسید. نکته جالب‌تر در این میان ادامه برتری سخت‌افزاری گوشی‌های غیر تاشو بر همتایان عادی آن‌هاست که مثلا Galaxy S24 Ultra را با بدنه شیشه و فلز IP68، وضوح بالاتر صفحه‌نمایش، دوربین‌های مدرن‌تر، باتری قوی‌تر و کنترل حرارتی بهتر در جایگاه بالاتری نسبت به Galaxy Z Fold6 فانتزی و آسیب‌پذیر قرار می‌دهد. این مقایسه که می‌توان آن را به‌سادگی در محصولات داخلی دیگر برندها از جمله هواوی، شیائومی، اوپو و وان‌پلاس نیز ادامه داد به‌روشنی از مشکلات پیش‌ روی گوشی‌های تاشو برای حضور در سبد کالای کاربران عادی سخن می‌گویند و ابداعات جدید در این کلاس همچون گوشی سه‌تاشوی جدید هواوی نیز با بالاتر بردن قیمت و افزایش هزینه تعمیرات، احتمال محبوبیت این کلاس و عبور آن از رده فانتزی و اصطلاحاً niche market را (البته تا قبل از ورود اپل به این بازار!) کاملاً به‌تعویق خواهند انداخت.

Huawei Mate XT Ultimate Design در طراحی و اجرا مشابه یک گوشی تاشوی افقی یا کتابی معمول به‌نظر می‌رسد که حالا با حضور لولای دیگری در لبه خارجی آن امکان بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش را فراهم می‌کند. این گوشی در حالت باز شده کامل در نازک‌ترین و ضخیم‌ترین بخش به‌ترتیب 3.6 و 4.75 میلی‌متر ضخامت دارد و این ضخامت در هنگام تاشدن دوگانه و سه گانه به‌ترتیب به 7.45 و 12.8 میلی‌متر می‌رسد. بدین‌ترتیب حتی در هنگام بسته بودن کامل نیز با گوشی غیر عادی و چندان قطوری روبرو نیستیم و می‌توان انتظار داشت که در طی یکی دو نسل آینده این ضخامت حتی به زیر 1 سانتی‌متر نیز کاهش پیدا کند. وزن 298 گرمی گوشی نیز با توجه به اندازه صفحه‌نمایش‌های آن هنوز قابل‌قبول است و فقط نزدیک به 50 گرم با Mate X5 فاصله دارد.

محوطه شش‌ضلعی دوربین در بخش پشتی گوشی بی‌شباهت به دیگر Ultimate Design هواوی یعنی Mate 60 RS Ultimate Design نبود و رنگ طلایی کناره‌ها و محوطه پیرامونی دوربین نیز جلوه دوچندانی به هر دو ترکیب مشکی و قرمز آن بخشیده است. هواوی اشاره‌ای به درجه IP در این گوشی نکرده و بدین‌ترتیب احتمالاً مانع چندانی بر سر راه نفوذ آب و گرد و خاک در این مدل وجود ندارد.

Mate XT عملاً با یک صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر 10.2 اینچی OLED LTPO با وضوح 2232×3184 پیکسل و نسبت 16:11 ارائه می‌شود که با یک بار تا شدن به یک پنل 7.9 اینچی 2048×2232 پیکسلی بدل شده و در حال کاملاً بسته نیز مشابه یک صفحه‌نمایش مستقل 6.4 اینچی با وضوح 1008×2232 پیکسل به‌نظر می‌رسد. این پنل 10 بیتی از نرخ نمونه‌برداری تاچ 240 هرتزی برخوردار است و مکانیزم کاهش نور PWM آن نیز از فرکانس 1,440 هرتزی بهره می‌برد. در تصاویر رسمی گوشی نشانی از چین‌خردگی در محل لولاها به‌چشم نمی‌خورد اما نگفته پیداست که برای مشخص شدن میزان احتمالی این چین‌خردگی باید تا حضور نسخه نهایی گوشی در بازار به‌انتظار نشست.

در حفره نچندان کوچکی بالای صفحه‌نمایش خارجی یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی f/2.2 قرار دارد که ظاهراً فاقد فوکوس خودکار بوده و شرکت سازنده اشاره‌ای به وضوح برداشت ویدئوی آن نیز نکرده است. سنسور اثر انگشت نیز طبق معمول گوشی‌های تاشو در کناره دستگاه و روی دکمه پاور قرار گرفته است.

دوربین اصلی گوشی یک نمونه 50 مگاپیکسلی با سنسور اعلام نشده و لنز دوگانه f/1.4 یا f/4.0 است که از این لحاظ به لنز دوربین اصلی P60 Pro شباهت دارد. دوربین 12 مگاپیکسلی دوم از یک لنز f/2.2‌ اولتراواید برخوردار است و در نهایت دوربین 13 مگاپیکسلی سوم به‌لطف لنز 125 میلی‌متری f/3.4 پریسکوپی نزدیک به 5.5 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌کند.

هواوی طبق معمول اشاره‌ای به نوع پردازنده حاضر در این مدل نکرده و تنها از حضور رم 16 گیگابایتی و 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت حافظه داخلی در آن یاد کرده است. Mate XT از سه باتری جداگانه در هر یک از قسمت‌های دستگاه بهره می‌برد که روی هم به ظرفیت 5,500 میلی آمپر ساعت دست پیدا می‌کنند. این مجموعه با یک شارژر 66 واتی سیمی تغذیه شده و امکان شارژ آن با شارژر بی‌سیم 50 واتی نیز وجود دارد. شارژ معکوس بی‌سیم 7.5 واتی نیز در لیست امکانات این قسمت به‌چشم می‌خورد. هواوی احتمالاً برای توجیه قیمت بالای دستگاه نه‌تنها شارژر سیمی 66 واتی را درون جعبه Mate XT ارائه می‌کند بلکه یک شارژر فندکی و حتی یک ایربادز بی‌سیم (Freebuds 5) نیز درون جعبه قرار داده است!

در لیست مشخصات دستگاه اشاره‌ای به فناوری 5G در این گوشی نشده اما با توجه به رده قیمتی دستگاه احتمالاً از این قابلیت در آن پشتیبانی می‌شود. ارتباطات ماهواره‌ای دو طرفه (منحصر به کشور چین) وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، NFC، اینفرارد، USB-C با استاندارد USB 3.1 Gen1 و مسیریاب‌های ماهواره‌ای دو فرکانسی دیگر گزینه‌های ارتباطی دستگاه را تشکیل می‌دهند و قابلیت ارتباطی UWB نیز ظاهراً برای اولین بار در یک گوشی هواوی در این مدل حضور دارد.

Huawei Mate XT Ultimate Edition با پلتفرم HarmonyOS 4.2 با قیمت 19,999 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 2,812 دلار آمریکا) برای نسخه پایه 16GB/256GB به بازار چین عرضه شده و دو نسخه 512 گیگابایت و 1 ترابایتی آن نیز با قیمت فراتر از حد تصور 21,999 و 23,999 یوان (3,093 و 3,374 دلار!) ارائه شده‌اند. از امکان عرضه و قیمت احتمالی Mate XT در خارج از چین هنوز اطلاعی در دست نیست هرچند با توجه به سابقه هواوی و مسائل مرتبط با تحریم و غیبت بسته نرم‌افزاری گوگل ظاهراً شانس چندانی در این زمینه وجود ندارد.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا