معرفی Galaxy Z Fold6 و Galaxy Z Flip6 تاشوهای جدید سامسونگ با پردازنده‌های جدید و تغییرات حداقلی

نمایش خبر

تاریخ : 1403/4/20        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اسنپ دراگون 8 جن 3 Snapdragon 8 Gen 3 ، Samsung Galaxy Z Fold6 ، Samsung Galaxy Z Flip6 ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ ساعاتی پیش در مراسم Galaxy Unpacked 2024 در شهر پاریس از طیف متنوعی از محصولات سخت‌افزاری جدید این شرکت شامل دو گوشی تاشوی Galaxy Z Fold6 و Galaxy Z Flip6، ساعت‌های هوشمند Galaxy Watch7 و Galaxy Watch Ultra، ایرفون‌های وایرلس Buds3 و Buds3 Pro‌ و بالاخره محصول پوشیدنی جدید Galaxy Ring رونمایی کرد. در کانون این رونمایی اما بی‌شک تاشوهای پرچمدار Z Fold6 و Z Flip6 قرار دارند که جایگزین Z Fold5 و Z Flip5‌ می‌شوند و مثل سری S24 بر مقوله هوش مصنوعی در آن‌ها تأکید شده است. در این دو گوشی (به‌‌خصوص در فولد 6) با تغییر سخت‌افزاری بزرگی نسبت به نسل قبلی روبرو نمی‌شویم و عملاً از AI برای ایجاد تفاوت با گذشته استفاده شده است.

بازار گوشی‌های هوشمند تاشو در طی سالیان گذشته همواره با رشد مداوم و منظمی روبرو بوده و تولیدکنندگان بیش‌تری به ارائه محصولات جدید در این رده پرداخته‌اند. برای نمونه می‌توان به بازار تاشوهای چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار این محصول اشاره کرده که به‌گفته IDC در سال 2023 با رشد سالانه 114.5 درصدی، نزدیک 7 میلیون گوشی تاشو در آن ارائه شده است. این رقم البته هنوز فاصله بسیار زیادی با رقم عرضه گوشی‌های عادی و غیر تاشو داشته و برای نمونه بد نیست بدانیم که تنها در سه‌ماهه پایانی سال 2023 چیزی نزدیک به 74 میلیون گوشی هوشمند فقط در بازار چین عرضه شده است!

سامسونگ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران این حوزه که مطابق برخی آمار بیش از نیمی از بازار جهانی گوشی‌های تاشو را در اختیار دارد طبق روال منظمی هر سال محصولات تازه‌ای را در هر دو کلاس گوشی‌های تاشوی افقی (با ظاهری همچون یک کتاب) و تاشوی عمودی (با ظاهر صدفی‌شکل) ارائه می‌کند و امسال نیز با حضور Z Fold6 و Z Flip6 شرایط به‌قرار سابق است. سامسونگ در این نوبت همانطور که اشاره شد بیش از سخت‌افزار بر نرم‌افزار و به‌طور ویژه قابلیت‌های هوش مصنوعی Galaxy AI تأکید داشته و برای نمونه در Z Fold6 به‌جز ارتقاء اجتناب‌ناپذیر پردازنده و یک تغییر کوچک در صفحه‌نمایش خارجی با تفاوت خاصی نسبت به Z Fold5 سال گذشته روبرو نمی‌شویم. اوضاع در Z Flip6 در این زمینه اندکی بهتر بوده و در دوربین و باتری و حافظه رم و بخش خنک‌کننده تغییرات امیدوارکننده‌ای به‌چشم می‌خورد.

در ادامه با این دو محصول بیش‌تر آشنا می‌شویم:

Samsung Galaxy Z Fold6

تاشوهای افقی و اصطلاحاً کتابی‌شکل سری فولد سامسونگ پیشرفته‌ترین و گران‌قیمت‌ترین محصولات موبایلی این شرکت را تشکیل می‌دهند که در طی نسل‌های گذشته بالاترین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سازنده را در خود جای داده‌اند. Galaxy Z Fold6 در طراحی و اجرا از شباهت نزدیکی با همتای سال گذشته خود برخوردار بوده و در نگاه اول همه‌چیز از صفحه‌نمایش داخلی و خارجی تا فرم دوربین‌های سه‌گانه بخش پشتی و طراحی لولا به Z Fold5 شباهت دارد. در بررسی دقیق‌تر اما به برخی تفاوت‌ها می‌توان اشاره کرد که تخت شدن فریم و شاسی گوشی مشابه سری S24 از آن جمله‌اند.

Z Fold6 که در حالت عادی در رنگ‌های نقره‌ای، صورتی و سورمه‌ای و از طریق Samsung.com در رنگ‌های اختصاصی مشکی و سفید ارائه می‌شود در حالت بسته از طول و عرض به‌ترتیب 153.5 و 68.1 میلی‌متری بهره می‌برد که نسبت به فولد5 با طول و عرض 154.9 و 67.1 میلی‌متری کوتاه‌قامت‌تر و عریض‌تر شده است. داستان ضخامت گوشی اما بسیار جذاب‌تر بوده و در حالی‌که فولد 3 و فولد 4 بین 14 تا نزدیک به 16 میلی‌متر ضخامت داشتند و این عدد در فولد 5 به رقم تحسین‌برانگیز 13.4 میلی‌متر کاهش پیدا کرده بود سامسونگ در Z Fold6 دست به‌کار بزرگی زده و ضخامت دستگاه را به‌تنها 12.1 میلی‌متر رسانده است.

با باز کردن گوشی عرض آن به 132.6 میلی‌متر می‌رسد که نسبت به 129.9 میلی‌متر نسل قبلی اندکی بیش‌تر است. ضخامت گوشی در این حالت نیز از 6.1 میلی‌متر پیشین به 5.6 میلی‌متر رسیده که رقم فوق‌العاده‌ای برای این کلاس به‌نظر می‌رسد. وزن دستگاه 239 گرم است که در این بخش نیز با توجه به وزن 253 گرمی فولد 5 با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای روبرو می‌شویم. استاندارد IP بدنه گوشی نیز این بار از IPX8 سال گذشته به IP48 ارتقاء یافته که البته هنوز حفاظتی را در برابر نفوذ گرد و خاک ارائه نمی‌کند.

صفحه‌نمایش خارجی یکی از معدود تغییرات سخت‌افزاری Z Fold6 نسبت به گذشته است که نه‌تنها با یک دهم اینچ افزایش قطر به اندازه 6.3 اینچ رسیده بلکه نرخ رفرش 120 هرتزی آن نیز حالا تا 1 هرتز کاهش پیدا می‌کند. نسبت و وضوح این صفحه‌نمایش نیز اندکی تغییر کرده و از 23.1:9 با وضوح 904×2316 پیکسل و تراکم 401ppi به 22.1:9 با وضوح 968×2376 پیکسل و تراکم 410ppi ارتقاء یافته است. فناوری ساخت این صفحه‌نمایش 8 بیتی البته همچنان از همان نوع Dynamic AMOLED 2X بوده و از نمایش 16 میلیون رنگ پشتیبانی می‌کند.

صفحه‌نمایش داخلی دستگاه همچنان 7.6 اینچی 8 بیتی از نوع Dynamic AMOLED 2X است که با وجود حفظ تراکم از وضوح و نسبت کاملاً متفاوتی نسبت به قبل بهره می‌برد. این پنل انعطاف‌پذیر از نسبت 20.9:18 و وضح 1856×2160 پیکسل برخوردار است که نسبت به پنل 5:6 پیشین با وضوح 1812×2176 پیکسلی ترکیب متفاوتی را عرضه می‌کند و مثل صفحه‌نمایش کاور امکان کاهش نرخ رفرش تا 1 هرتز را ارائه می‌دهد.

سامسونگ ظاهراً دست به ترکیب دوربین‌های این گوشی نزده و زیر لایه صفحه‌نمایش داخلی از یک دوربین 4 مگاپیکسلی f/1.8 با پیکسل‌های 2 میکرونی و بالای صفحه‌نمایش خارجی دستگاه از یک دوربین 10 مگاپیکسلی دیگر با f/2.2 و پیکسل‌های 1.22 میکرونی استفاده می‌کند. دوربین‌های سه‌گانه بخش پشتی شامل دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با پیکسل‌های 1 میکرونی و مجهز به لنز f/1.8 دارای OIS، دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید با لنز f/2.2 فاقد فوکوس خودکار و دوربین 10 مگاپیکسلی تله‌فتو با ارائه تصویری مشابه 3 برابر زوم اپتیکال در این‌جا نیز تکرار شده‌اند.

پردازش در Galaxy Z Fold6 طبق انتظار با نسخه بهینه‌شده‌ای از پروسسور 4 نانومتری Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 بهره می‌برد و رم 12 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت نیز به‌قرار سابق است. به‌گفته سامسونگ اندازه اتاقک بخار (VC) خنک‌کننده این مدل در مقایسه با Z Fold5 پیشین 1.6 برابر بزرگ‌تر شده که احتمالاً در کاهش حرارت دستگاه در زیر بار موثر خواهد بود. فولد 6 با همان باتری 4,400 میلی آمپر ساعتی قبلی ارائه می‌شود و توان 25 وات شارژر سیمی آن (که طبیعتاً درون جعبه گوشی جایی ندارد) نیز ارتقاء نیافته است. این گوشی از شارژ بی‌سیم و شارژ بی‌سیم معکوس (Wireless PowerShare) نیز پشتیبانی می‌کند.

گلکسی Z Fold6 با سیستم‌عامل اندروید 14 و رابط کاربری One UI 6.1.1 ارائه شده و قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی Galaxy AI از جمله Cicle to Search، ترجمه آنی در هر صفحه دلخواه، مترجم Interpreter همراه با Note Assist، Chat Assist و Photo Assist نیز در آن حضور پیدا کرده‌اند. Z Fold6 به جدیدترین نسخه اپلیکیشن Google Gemini نیز دسترسی داشته و با کشیدن انگشت به گوشه نمایشگر یا گفتن «Hey Google» می‌توان به پنجره شناور Gemini دست پیدا کرد. قابلیت ترجمه زنده (Live Translate) با امکان ترجمه مستقیم تماس‌های تلفنی روی گوشی حالا به جز اپلیکیشن داخلی تماس گوشی سامسونگ، در اختیار مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های غیر سامسونگی نیز قرار خواهد گرفت.

Sasmung Galxy Z Fold6 از روز رونمایی برای پیش‌سفارش در دسترس بوده و حضور آن در بازار به 24 جولای (3 مرداد 1403) موکول شده است. نسخه پایه این گوشی 1,900 دلار قیمت‌گذاری شده است.

Samsung Galaxy Z Flip6

فرم و تجربه کاربری Z Flip6 نیز در اولین برخورد تفاوتی با Z Flip5 نداشته و دوربین‌های افقی و صفحه‌نمایش خارجی ظاهری مشابه قبل ایجاد کرده‌اند. این گوشی نیز از لبه‌های تخت و پولیش‌خرده‌ای بهره می‌برد و فرم خروجی اسپیکر در لبه پایینی آن به سری S24 شباهت دارد. Z Flip6 که در رنگ‌های عادی نقره‌ای زرد، آبی و سبز نعنایی و و از طریق Samsung.com در رنگ‌های اختصاصی مشکی، سفید و هلویی (Peach) ارائه می‌شود در حالت بسته از طول و عرض به‌ترتیب 85.1 و 71.9 میلی‌متر برخوردار است و طول آن در حالت باز به 165.1 میلی‌متر می‌رسد. ضخامت حالت باز گوشی همان 6.9 میلی‌متر سابق است اما ضخامت بسته آن اندکی کم‌تر شده و از 15.1 به 14.9 میلی‌متر رسیده است. وزن ثابت 187 گرمی این مدل نیز با وجود تغییر دوربین اصلی و افزایش ظرفیت باتری شایسته احترام است. استاندارد IP‌ این گوشی نیز مثل همتای کتابی آن به IP48 ارتقاء پیدا کرده است.

سامسونگ دست به ترکیب صفحه‌نمایش داخلی و خارجی Z Flip6 نزده و همان پنل 3.4 اینچی 60 هرتزی Super AMOLED هشت بیتی پیشین با وضوح 720×748 پیکسل را در بخش خارجی و صفحه‌نمایش 6.7 اینچی Dynamic AMOLED 2X هشت بیتی با وضوح 1080×2640 پیکسل و نسبت 22:9 را در بخش داخلی به‌کار گرفته است. این پنل حالا از نرخ رفرش متغیر 1 تا 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند.

دوربین سلفی بالای صفحه‌نمایش داخلی همان 10 مگاپیکسلی f/2.2‌ فاقد فوکوس خودکار پیشین است و دوربین 12 مگاپیکسلی اولتراواید f/2.2 بدون فوکوس خودکار بخش پشتی نیز تغییری نکرده است. تغییر بزرگ در این میان که یکی از اصلی‌ترین انتقادها به Z Flip5 سال گذشته را تشکیل می‌داد به دوربین اصلی دستگاه تعلق دارد که بالاخره از 12 مگاپیکسل به 50 مگاپیکسل ارتقاء یافته است. این دوربین به پیکسل‌های 1 میکرونی و لنز f/1.8 دارای OIS‌ مجهز شده و احتمالاً عکس‌های با کیفیت‌‌تری را نسبت به گذشته برداشت می‌کند.

پردازنده Z Flip6 طبق انتظار از نوع Snapdragon 8 Gen 3‌ مخصوص گلکسی انتخاب شده اما رم آن از 8 گیگابایت سابق به 12 گیگابایت افزایش پیدا کرده است. یک نکته بسیار مهم و امیدوارکننده در این قسمت حضور اتاقک بخار (VC) در Z Flip6 است که برای اولین بار در گوشی‌های تاشوی عمودی سامسونگ به‌کار گرفته شده است. حافظه داخلی گوشی نیز در همان دو نسخه 256 یا 512 گیگابایتی ارائه می‌شود. ظرفیت باتری Z Flip6 از 3,700mAh پیشین به 4,000‌ میلی آمپر ساعت افزایش پیدا کرده اما توان شارژر مورد پشتیبانی آن (که طبیعتاً در جعبه دستگاه حاضر نیست) هنوز همان 25 وات سابق است. این گوشی از شارژ بی‌سیم و شارژ بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند.

Samsung Galaxy Z Flip6 با سیستم‌عامل اندروید 14 و رابط کاربری One UI 6.1.1 ارائه شده و از قابلیت‌های تازه‌ای به‌خصوص برای صفحه‌نمایش کاور بهره می‌برد. ویژگی‌های هوشمندانه مرتبط با Galaxy AI از جمله Chat Assist نیز Z Flip6 حضور دارند که با کمک آن پس از تحلیل 7 پیغام آخر رد و بدل شده با یک کنتاک به‌خصوص سه پاسخ اتوماتیک متناسب برای صرفه‌جویی در زمان در اختیار شما قرار می‌گیرد. فرم خاص این گوشی نیز امکان استفاده از آن در حالت ترجمه همزمان (Interpreter mode) را فراهم می‌کند جایی‌که ترجمه مد نظر برای مشاهده مخاطب در صفحه‌نمایش خارجی به‌نمایش در می‌آید.

Samsung Galxy Z Flip6 نیز از روز رونمایی برای پیش‌سفارش در دسترس بوده و حضور آن در بازار به 24 جولای (3 مرداد 1403) موکول شده است. نسخه پایه این گوشی 1,100 دلار قیمت‌گذاری شده که 100 دلار بیش‌تر از سال گذشته است.


به روزرسانی - قیمت سامسونگ گلکسی زد فولد 6 و سامسونگ گلکسی زد فلیپ 6 در بازار ایران

گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold6 به بازار ایران راه یافته. حدود قیمت گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold6 در ایران از 97,950,000 تومان تا 106,000,000 تومان است.

گوشی سامسونگ Galaxy Z Flip6 نیز در بازار ایران موجود است. حدود قیمت گوشی سامسونگ Galaxy Z Flip6 در ایران از 60,390,000 تومان تا 63,000,000 تومان است.

شما می توانید با مراجعه به صفحات فروشندگان و قیمت گوشی سامسونگ Galaxy Z Fold6 و فروشندگان و قیمت گوشی سامسونگ Galaxy Z Flip6 از قیمت عرضه این گوشی ها در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا