معرفی Pixel 9 Pro Fold – تاشوی افقی جدید گوگل با نمایشگر بزرگ‌تر، لولای بهبودیافته و ضخامت و وزن کمتر

نمایش خبر

تاریخ : 1403/5/24        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی تاشو Foldable Phone ، نسل پنجم 5G ، گوگل تنسور جی 4 Google Tensor G4 ، اندروید Android ، اتصال ماهواره‌ای Satellite Connection ، Google Pixel 9 Pro Fold ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : کمپانی گوگل در روز سه‌شنبه 13 آگوست 2024 (23 مرداد 1403) در کنار معرفی سه گوشی Pixel 9 Pro ،Pixel 9 و Pixel 9 Pro XL، اسمارت‌واچ Pixel Watch 3 و ای‌یربادهای Pixel Buds Pro 2، اسمارت‌فون تاشوی Pixel 9 Pro Fold را نیز به نمایش گذاشته است. گوگل سال گذشته Pixel Fold را با پردازنده Tensor G2 به عنوان نخستین تجربه خود در زمینه تولید گوشی تاشوی معرفی کرده بود و انتظار می‌رفت محصول تازه با نام Pixel Fold 2 رونمایی شود. گوشی تاشوی افقی Pixel 9 Pro Fold مطابق انتظار از نظر پردازنده نسبت به نمونه پارسال با تغییر مواجه شده است و برخی از دیگر ویژگی‌های آن مانند اندازه نمایشگر داخلی و خارجی، میزان رم و ظرفیت باتری نیز با سال گذشته تفاوت دارد.

محصول جدید گوگل در نگاه اول تغییر چشمگیری را نسبت به Pixel Fold نشان نمی‌دهد و طراحی تاشوی افقی، ظاهر نمایشگرهای داخلی و خارجی و همچنین ترکیب رنگ آشنای دودی (Obsidian) و کِرِم (Porcelain) به نمونه پارسال نزدیک است. اما طراحی و نحوه قرارگیری دوربین‌های بخش پشتی با تغییر عمده روبه‌رو شده؛ چنان که شاهد یک محوطه مستطیل شکل با لبه‌های گرد پیرامونی هستیم که دو قاب بیضی‌شکل را در خود جای داده است.

لولای Pixel 9 Pro Fold از فولاد ضد زنگ با پوششی از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و ساختار آن در مقایسه با پارسال بهبود یافته است؛ چنان که با برخورداری از مکانیزمی موسوم به fluid-friction هنگام باز کردن دستگاه با یک نمونه کاملا صاف و مسطح روبه‌رو می‌شویم.

طول گوشی در وضعیت باز در مقایسه با Pixel Fold کاهش یافته و از 158.7 به 155.2 میلی‌‌متر رسیده، اما عرض آن از 139.7 میلی‌متر به 150.2 میلی متر افزایش یافته است. ضخامت Pixel 9 Pro Fold نیز در حالت باز از 5.8 میلی‌متر سال گذشته به 5.1 میلی‌متر کاهش یافته است و شرکت سازنده آن را باریک‌ترین گوشی تاشو در آمریکا توصیف می‌کند. همچنین ابعاد گوشی در وضعیت بسته 10.5×77.1×1552 میلی‌متر اعلام شده است. تغییر دیگر این دستگاه تاشو به وزن آن باز می‌گردد که با روند کاهشی از 283 گرم به 257 گرم رسیده است. بدنه این گوشی با درجه حفاظت IPX8 همچنان در برابر نفوذ آب هنگام غوطه‌ور شدن مقاومت دارد، اما نسبت به گرد و خاک مقاوم نیست. روی صفحه‌نمایش خارجی نیز با شیشه پیشرفته‌ترGorilla Glass Victus 2 در برابر ضربه و خط و خش محافظت می‌شود.

اندازه صفحه‌نمایش داخلی و خارجی Pixel 9 Pro Fold در مقایسه با پارسال بزرگ‌تر شده و به ترتیب از 5.8 اینچ به 6.3 اینچ و از 7.6 اینچ به 8 اینچ رسیده‌ است. با آن که هر دو نمایشگر با فناوری OLED ساخته شده‌اند، اما صفحه‌نمایش داخلی مربع‌شکل که گوگل از آن با عنوان Super Actua Flex یاد می‌کند از نوع LTPO بوده و نرخ به‌روزرسانی متغیر 1 تا 120 هرتز را ارائه می‌کند و نمایشگر خارجی، از نرخ تازه‌سازی 60 و 120 هرتز برخوردار است. هر دو نمایشگر از وضوح فول اچ‌دی پلاس برخوردارند و میزان روشنایی آن‌ها نسبت به پارسال تا 80 درصد افزایش یافته است؛ چنان که حداکثر روشنایی نقطه‌ای صفحه‌نمایش داخلی و خارجی 2,700 نیت بوده و گوگل از حداکثر روشنایی 1,800 نیتی صفحه‌نمایش خارجی و 1,600 نیتی نمایشگر داخلی حین نمایش محتوای HDR سخن گفته است.

در کناره بالا و سمت راست صفحه‌نمایش گوشی در حالت باز یک دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 دیده می‌شود. دوربین سلفی خارجی نیز مشخصاتی دقیقا مشابه سلفی داخلی دارد و در حفره پانچی واقع در بالای و مرکز نمایشگر خارچی قرار گرفته است. هر دو دوربین سلفی بر خلاف سال گذشته به فوکوس خودکار مجهز شده‌اند، اما اندازه سنسور آن‌ها کمی بزرگ‌تر شده و از 1/4 اینچ به 1/3.94 اینچ رسیده است.

دوربین‌های پشتی این گوشی تغییر قابل توجهی نسبت به دوربین‌های Pixel Fold نداشته‌اند و همچنان شاهد حضور یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با حسگر 1/2.0 اینچی و گشودگی دیافراگم f/1.7 هستیم که ضمن پشتیبانی از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزه‌گیر نوری، می‌تواند ویدئوهای 4K را با حداکثر سرعت 60 فریم در ثانیه ثبت کند. دوربین دوم نیز همچنان یک نمونه تله‌فتوی 10.8 مگاپیکسلی است که ابعاد سنسور آن کوچک‌تر شده و 1/3.2 اینچی است و به لحاظ تئوری منجر به افت کیفیت تصویر می‌شود. این دوربین با داشتن لنزی با گشودگی دیافراگم f/3.1 از فوکوس خودکار تشخیص فاز و OIS برخوردار است و از زوم نوری 5 برابری و زوم دیجیتال 20 برابری پشتیبانی می‌کند. دوربین سوم یک ماژول اولتراواید 10.5 مگاپیکسلی با f/2.2 است که میدان دید آن از 121.1 به 127درجه‌ افزایش یافته و از ثبت تصاویر ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند.

Pixel 9 Pro Fold به تراشه تازه گوگل موسوم به Tensor G4 مجهز شده که بر مبنای لیتوگرافی 4 نانومتری سامسونگ ساخته شده است و یک هسته 3.1 گیگاهرتزی Cortex-X4، سه هسته Cortex-A720 با سرعت کلاک 2.6 گیگاهرتز و چهار هسته 1.95 گیگاهرتزی Cortex-A520 را در بر می‌گیرد. ظرفیت رم گوشی از 12 گیگابایت به 16 گیگابایت ارتقاء یافته، اما حافظه داخلی مشابه پارسال در دو گزینه 256 و 512 گیگابایتی ارائه می‌شود. به علاوه، حضور احتمالی مودم Exynos Modem 5400 را می‌توان از جمله نقاط قوت محصول جدید برشمرد.

سیستم‌عامل این گوشی اندروید 14 بوده و در زمره نخستین دستگاه‌هایی قرار می‌گیرد که به اندروید 15 آپدیت خواهد شد. همچنین گوگل از حضور قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی از جمله Gemini Nano روی دستگاه، Pixel Screenshots و بهبود عملکرد برنامه‌های Magic Editor و Add Me برای افزودن افراد به عکس‌ها خبر داده است. دریافت 7 به‌روزرسانی اصلی سیستم‌عامل و آپدیت‌های امنیتی تا 7 سال نیز از دیگر ویژگی‌های این محصول به حساب می‌آید.

ظرفیت باتری گوشی نسبت به پارسال کاهش یافته و از 4,821 به 4,650 میلی‌آمپر ساعت رسیده است و نه تنها از طریق شارژ سیمی با توان 21 وات تغذیه می‌شود، بلکه از شارژر بی‌سیم 7.5 واتی نیز پشتیبانی می‌کند. برای شارژ کامل گوشی به حدود 90 دقیقه زمان نیاز است و مطابق اعلام گوگل با یک بار شارژ دستگاه می‌توان تا 24 ساعت آن را برای کاربری معمول استفاده کرد.

پشتیبانی از فناوری نسل پنجم (امواج زیر 6 میلی‌متری و mmWave)، بلوتوث 5.3، فناوری UWB و ارتباطات ماهواره‌ای (در حال حاضر تنها در ایالات متحده آمریکا) را نیز باید به فهرست مشخصات این گوشی تاشو اضافه کرد.

Pixel 9 Pro Fold از روز چهارشنبه 4 سپتامبر (14 شهریور) روانه بازار می‌شود و با وجود ارتقاء اغلب ویژگی‌ها از جمله حافظه رم، قیمت‌گذاری آن با نمونه پارسال کاملا شباهت دارد؛ چنان که نسخه مجهز به 256 گیگابایت حافظه داخلی این گوشی با قیمت 1,799 دلار و مدل 512 گیگابایتی آن با قیمت 1,919 دلار عرضه می‌شود. همچنین در حالی که Pixel Fold نخست در آمریکا و سپس در چند بازار دیگر مانند آلمان و ژاپن و بریتانیا عرضه شد، اسمارت‌فون تاشوی تازه گوگل از همان ابتدا نه تنها در ایالات متحده و کانادا، بلکه در بازار اتریش، بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند، آلمان و چند کشور اروپایی دیگر در کنار ژاپن، سنگاپور، تایوان، هند و استرالیا نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

منبع : Google


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا