رونمایی از Xiaomi MIX Fold 4 – تاشوی نازک شیائومی با دوربین‌های لایکا و تماس ماهواره‌ای دوطرفه

نمایش خبر

تاریخ : 1403/4/31        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، گوشی تاشو Foldable Phone ، اسنپ دراگون 8 جن 3 Snapdragon 8 Gen 3 ، نسل پنجم 5G ، Xiaomi Mix Fold 4 ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های تاشو در چین، روند تکاملی سریعی را طی کرده و روز به روز از ضخامت آنها کاسته و به قدرت پردازشی آنها افزوده می‌شود. در همین راستا، کمپانی شیائومی روز جمعه 19 جولای 2024 (29 تیر 1403)، ضمن معرفی نخستین اسمارت‌فون تاشوی عمودی خود با نام Xiaomi MIX Flip، از جدیدترین گوشی هوشمند تاشوی افقی خود نیز پرده برداشت. این محصول Xiaomi MIX Fold 4 نام داشته و قرار است جایگزین MIX Fold 3 باشد. Xiaomi MIX Fold 4 بدنه‌ای سبک و نازک داشته و توسعه مجموعه دوربین‌های آن با همکاری شرکت معتبر لایکا صورت گرفته است. به این ترتیب Xiaomi MIX Fold 4 می‌تواند رقیبی جدی برای تاشوهایی مثل Galaxy Z Fold6 و Honor Magic V3 باشد.

طراحی و ساختار بدنه

گوشی تاشوی Xiaomi MIX Fold 4 طراحی جذاب و در عین حال مستحکمی دارد. این دیوایس دارای فریم میانی فلزی بوده و خمیدگی نمایشگر خارجی آن در هر 4 لبه، زیبایی گوشی را دوچندان می‌کند. این اسمارت‌فون در رنگ‌های سفید، مشکی و آبی به تولید رسیده و با 226 گرم وزن دقیقا هم‌وزن Honor Magic V3 است. البته MIX Fold 4 در مدل مشکی‌رنگ دیگری تحت عنوان Xiaomi Dragon Scale Fiber Edition نیز به تولید می‌رسد که ظاهرا بافت متفاوتی داشته و وزن آن 228 گرم عنوان شده است.

یکی از عوامل دخیل در وزن کم Xiaomi MIX Fold 4، استفاده از فیبر کربن موسوم به T800H در ساختار آن است. به گفته شیائومی، در ساخت قسمت‌هایی از گوشی – از جمله ورق شناور لولا، ورق دیواره پشتیبان نمایشگر و همچنین ورق دیواره محفظه باتری – از این فیبر کربن استفاده شده است. این ماده در عین وزن کم استحکام کششی بالایی (معادل 5,500 مگاپاسکال) داشته و به گفته شرکت سازنده (در مقایسه با MIX Fold 3) تا 300 برابر در برابر ضربه مقاوم‌تر است.

بدون شک یکی از کلیدی‌ترین قسمت‌های یک گوشی تاشو لولای آن است. در تولید Xiaomi MIX Fold 4 از نسل دوم لولاهای Xiaomi Dragon Bone استفاده شده است. با وجود اینکه حجم محور میانی این لولا تا 34 درصد کمتر شده، استیلی که در ساخت آن به کار رفته می‌تواند فشاری معادل 1,800 مگاپاسکال را تحمل کند. طبق ادعای شیائومی، به لطف این لولا، کاربر می‌تواند MIX Fold 4 را تا حداقل 500 هزار بار تا کند.

گوشی هوشمند Xiaomi MIX Fold 4 با احراز درجه حفاظت IPX8 مقاومت خوبی در برابر آب خواهد داشت، به طوری که طبق ادعای شیائومی این دیوایس می‌تواند تا 30 دقیقه در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورد. در حالت تاشده، این اسمارت‌فون ابعادی برابر با 9.47×73.1×159.37 میلی‌متر دارد. ناگفته نماند، وقتی گوشی را باز می‌کنید، عرض آن به 143.3 میلی‌متر افزایش و ضخامت آن به 4.59 میلی‌متر کاهش می‌یابد.

نمایشگرها

آنچه بیش از هر چیز دیگری در Xiaomi MIX Fold 4 خودنمایی می‌کند، نمایشگر داخلی آن است. این نمایشگر امولد، 7.98 اینچ قطر داشته و رزولشن +2K (معادل 2224×2488 پیکسل) تراکم آن را به 418 پیکسل در اینچ می‌رساند. نرخ تازه‌سازی در این پنل 10 بیتی از 1 تا 120 هرتز متغیر بوده و نرخ نمونه‌بردای تاچ آن به حداکثر 240 هرتز می‌رسد. حداکثر روشنایی نقطه‌ای نمایشگر 3,000 نیت بوده و به قابلیت کاهش نور PWM با فرکانس 2,160 هرتز مجهز شده است. این نمایشگر از دالبی‌ویژن، +HDR10 و HDR Vivid پشتیبانی کرده و به لمس با انگشتان خیس هم پاسخ می‌دهد. طبق ادعای شرکت سازنده، با حذف عامل قطبنده، میزان انتقال از سطح نمایشگر تا 68 درصد افزایش و در نتیجه میزان مصرف انرژی آن تا 52 درصد نسبت به نسل پیشین کاهش یافته است.

در بخش بیرونی نیز یک نمایشگر 6.56 اینچی به چشم می‌خورد. این نمایشگر همچنان از نوع AMOLED بوده و از یک پنل 12 بیتی تشکیل شده است. رزولوشن نمایشگر FHD+ (معادل 1080×2520 پیکسل) اعلام شده و جالب است که تراکم آن دقیقا همان تراکم نمایشگر داخلی (یعنی 418 پیکسل در اینچ) است. سایر مشخصات این نمایشگر – اعم از نرخ تازه‌سازی، نرخ نمونه‌برداری تاچ، روشنایی و ... – با نمایشگر داخلی تفاوتی ندارد، اما بر خلاف نمایشگر داخلی که لایه‌ انعطاف‌پذیری موسوم به شیشه فوق نازک (UTG) در ساخت آن به کار رفته، نمایشگر خارجی با لایه‌ای از شیشه مقاوم Xiaomi Crystal Glass محافظت می‌شود.

پردازش و حافظه

تراشه پرچمدار Snapdragon 8 Gen 3 زمام امور پردازشی در MIX Fold 4 را در دست دارد. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 4 نانومتری TSMC ساخته شده – دارای یک هسته 3.3 گیگاهرتزی Cortex-X4، پنج هسته 3.2 گیگاهرتزی Cortex-A720 و دو هسته 2.3 گیگاهرتزی Cortex-A520 بوده و واحد پردازش گرافیکی آن Adreno 750 است. 12 یا 16 گیگابایت رم LPDDR5X برای این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده است. حافظه داخلی دستگاه نیز یکی از سه گزینه 256 گیگابایت، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت (از نوع UFS 4.0) است.

با توجه به قدرت پردازشی بالای تراشه Snapdragon 8 Gen 3، وجود یک سیستم خنک‌کننده برای MIX Fold 4 اجتناب‌ناپذیر است. از این رو یک سیستم‌خنک‌کننده شامل اتاقک بخار برای این گوشی پیش‌بینی شده است. مجموع مساحت این سیستم بالغ بر 11,912 میلی‌متر مربع اعلام شده است. همچنین، به گفته شرکت سازنده، در ساختار این سیستم از گرافیت با چگالی بالا استفاده شده که می‌تواند رسانایی گرمایی آن را تا 19 درصد بهبود ببخشد.

مجموعه دوربین

یک ماژول مستطیل‌شکل بزرگ در پشت دستگاه به چشم می‌خورد. البته ضلع پایینی این مستطیل دارای کمی قوس است که آن را از ماژول دوربین MIX Fold 3 متمایز می‌کند. این ماژول 4 دوربین را در خود جای داده که هر 4 تا از لنز Summilux شرکت لایکا بهره می‌برند. دوربین اصلی – که از سنسور Light Hunter 800 تشکیل شده – رزولوشن 50 مگاپیکسلی داشته و پشت لنزی 7 مرحله‌ای با گشودگی دیافراگم f/1.7 قرار دارد. این دوربین به قابلیت‌های لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) و فوکوس تشخیص فاز مجهز شده است.

این دوربین به امکاناتی از قبیل حالت شب، حالت پرتره، پانوراما، عکاسی تایم-لپس، حالت حرفه‌ای، حالت اسناد، اسلوموشن، واترمارک، نوردهی طولانی، تنظیم تاری پس‌زمینه پرتره، زیباسازی با هوش مصنوعی، اصلاح اعوجاج برداشت‌های زاویه باز، عکس دینامیکی، عکاسی زمان‌بندی‌شده، HDR و عکاسی با فرمان صوتی برخوردار است. گفتنی‌ست، این دوربین توانایی فیلم‌برداری 8K با سرعت 24 فریم در ثانیه را داشته و می‌تواند ویدئوی اسلوموشن را با وضوح 1080p و سرعت حداکثر 960 فریم در ثانیه ضبط کند.

یک دوربین 50 مگاپیکسلی دیگر این بار در نقش دوربین تله‌فتو ظاهر شده و به دوربین اصلی کمک می‌کند. این دوربین دارای گشودگی دیافراگم f/2.0 بوده و از فوکوس تشخیص فاز و زوم 2 برابری بهره می‌برد. یک دوربین 10 مگاپیکسلی (f/2.9) با لنز پریسکوپی تکمیل‌کننده دوربین قبلی است. مشخصات این دوربین عبارتند از لرزه‌گیر اپتیکال، فوکوس تشخیص فاز و زوم 5 برابری که به لطف هوش مصنوعی می‌تواند به 30 برابر نیز برسد. پرونده مجموعه اپتیک پشت گوشی با یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی با ضریب اف 2.2 و میدان دید 120 درجه بسته می‌شود. ناگفته نماند، زیر لایه هر کدام از نمایشگرها یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی تعبیه شده است.

باتری، حسگر اثر انگشت و اسپیکر

یک باتری دو سلولی به ظرفیت 5,100 میلی‌آمپر ساعت انرژی مورد نیاز Xiaomi MIX Fold 4 را تأمین می‌کند. طبق ادعای شرکت سازنده، در صورت استفاده متعارف عمر باتری چیزی حدود 1.47 روز خواهد بود. به لطف طراحی سه بعدی خاص، این باتری تا 260 میلی‌آمپر ساعت بیشتر از همتایان خود ظرفیت دارد. همچنین، با توجه به تکنولوژی جدیدی که در ساخت این باتری به کار گرفته شده، بهره‌وری از فضای موجود تا 9 درصد بالاتر رفته است.

باتری گوشی از استاندارد شارژ سیمی 67 واتی بهره و همچنین شارژ بی‌سیم 50 واتی پشتیبانی می‌کند. با اتصال گوشی به شارژر سیمی تنها در 10 دقیقه می‌توان ذخیره باتری را به 31 درصد رساند. این در حالی‌ست که با قرار دادن گوشی روی پد شارژر، ظرف 10 دقیقه ذخیره باتری به 24 درصد می‌رسد. ناگفته نماند، شارژ بی‌سیم تنها در صورتی امکان‌پذیر است که گوشی در حالت تاشده باشد.

حسگر اثر انگشت دستگاه ساخت شرکت Godix بوده و روی دکمه پاور تعبیه شده است. دو اسپیکر استریو با تأییدیه از دالبی-آتموس و Hi-Res Audio برای Xiaomi MIX Fold 4 تدارک دیده شده است. حذف نویز تماس با کمک هوش مصنوعی را نیز باید به امکانات این محصول اضافه کنیم.

سیستم‌عامل و ارتباطات

بخش نرم‌افزاری گوشی از پلتفرم اختصاصی HyperOS (مبتنی بر اندروید 14) تشکیل شده است. Xiaomi MIX Fold 4 دو سیم‌کارت نانو پذیرفته و از ارتباطات نسل پنجم بهره می‌برد. وجود چهار مجموعه آنتن با فرکانس پایین در کنار چهار تراشه Surge T1 جهت تقویت سیگنال، موجب شده تا Xiaomi MIX Fold 4 به‌گفته شرکت سازنده قدرتمندترین آنتن را در بین گوشی‌های شیائومی داشته باشد. شاید برجسته‌ترین قابلیت ارتباطی این دیوایس، بهره‌مندی آن از ارتباطات ماهواره‌ای دوطرفه باشد. به این ترتیب، چنان‌چه در منطقه‌ای در جغرافیای چین که فاقد پوشش سلولی باشد قرار گرفته باشید، Xiaomi MIX Fold 4 می‌تواند با برقراری ارتباط با ماهواره تیانتانگ (Tiantong)، امکان تماس ماهواره‌ای و همچنین ارسال و دریافت پیام از طریق ماهواره را فراهم کند. سایر گزینه‌های ارتباطی این اسمارت‌فون عبارتند از وای-فای 7، بلوتوث 5.4، پورت USB-C، موقعیت‌یابی ماهواره‌ای و NFC.

قیمت و زمان عرضه

زمان دقیق ورود Xiaomi MIX Fold 4 به بازار چین هنوز مشخص نیست. در ادامه قیمت مدل‌های مختلف این گوشی هوشمند را (با احتساب نرخ کنونی تبدیل ارز) ملاحظه می‌کنید:

- پیکربندی 12GB/256GB به قیمت 8,999 یوان (1,237 دلار)

- پیکربندی 16GB/512GB به قیمت 9,999 یوان (1,375 دلار)

- پیکربندی 16GB/1TB به قیمت 10,999 یوان (1,513 دلار)

منبع : Xiaomi


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا