رونمایی از Apple Intelligence – مجموعه قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل برای آیفون، آی‌پد و مک

نمایش خبر

تاریخ : 1403/3/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، اپل Apple
واحد خبر mobile.ir : پس از مدت‌ها انتظار، اپل سرانجام از ورود جدی خود به کارزار هوش مصنوعی مولد خبر داد. این کمپانی آمریکایی روز دوشنبه 10 ژوئن 2024 (21 خرداد 1403) در جریان کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل (WWDC 2024) مجموعه جدیدی از قابلیت‌های هوش مصنوعی تحت عنوان Apple Intelligence را برای آیفون، آی‌پد و مک معرفی کرد. اپل پیش از این وقتی درباره ویژگی‌های اکوسیستم‌های خود در حوزه یادگیری ماشینی صحبت می‌کرد، از بردن نام «هوش مصنوعی» ابا داشت، اما حالا برای عقب نماندن از رقبایی مثل گوگل و مایکروسافت – که پیش از اپل به این عرصه وارد شدند – به شکل جدی و تمام‌عیار به این حوزه ورود کرده است.

تیم کوک (Tim Cook)، مدیرعامل اپل، در رابطه با Apple Intelligence می‌گوید: «از معرفی فصلی جدید در نوآوری اپل هیجان‌زده هستیم. Apple Intelligence آنچه کاربران می‌توانند با محصولات ما انجام دهند و [همچنین] آنچه محصولات‌مان می‌توانند برای کاربران‌مان انجام دهند را دگرگون خواهد کرد. رویکرد منحصربه‌فرد ما هوش مصنوعی مولد را با محیط شخصی کاربر ترکیب می‌کند تا هوش حقیقتا مفیدی را ارائه دهد.» به گفته تیم کوک، فرآیند دسترسی به این اطلاعات کاملا شخصی و ایمن است تا کاربران بتوانند آنچه برایشان اهمیت زیادی دارد را انجام دهند. تیم کوک بر این باور است که Apple Intelligence تمام جنبه‌های زندگی شخصی کاربر اعم از روتین‌ها، روابط و ارتباطات وی را با حفظ حریم شخصی در بر گرفته و لذا فراتر از هوش مصنوعی بوده و می‌توان آن را «هوش شخصی» (personal intelligence) تلقی کرد.

به لطف Apple Intelligence، تحولی عظیم در دستیار Siri شکل خواهد گرفت. همچنین به موجب همکاری اپل با OpenAI، چنان‌چه Siri نتواند خواسته کاربر را به تنهایی برآورده کند، به موتور هوش مصنوعی GPT-4o روی خواهد آورد. ویژگی جذاب دیگر خلق ایموجی‌های شخصی تحت عنوان Genmoji است. گفتنی‌ست، Apple Intelligence از پاییز سال جاری میلادی به iPadOS 18 ،iOS 18 و macOS Sequoia راه خواهد یافت. البته در گام نخست، صرفا آیفون 15 پرو، آیفون 15 پرو مکس و آی‌پدها و مک‌های مجهز به تراشه‌های M1 و بالاتر امکان برخورداری از این مجموعه را خواهند داشت. (آن هم به شرطی که زبان سیستم‌عامل روی انگلیسی تنظیم شده باشد) در ادامه بیشتر با امکانات Apple Intelligence آشنا می‌شویم.

طبق ادعای اپل، قابلیت‌های جدید اپل در حوزه هوش مصنوعی، ضمن انجام کار بین اپلیکیشن‌ها، نوتیفیکیشن‌ها را مدیریت کرده و می‌تواند در Mail یا سایر اپلیکیشن‌ها به طور خودکار برای شما متن بنویسد و یا متنی را خلاصه کند. قدرت ابزارهای نوشتاری هوش مصنوعی Apple Intelligence به قدری بالاست که حتی می‌توانید لحن متنی را که در حال نوشتن آن هستید را به کمک آن تغییر دهید. جالب است بدانید، قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید اپل به شما اجازه می‌دهد که اپلیکیشنی را موظف به انجام کاری در اپلیکیشن دیگر کنید. به عنوان مثال می‌توانید درخواست کنید پادکستی که دوست‌تان برای شما فرستاده است پخش شود.

همان طور که پیش از این گفته شد، اپل از ایجاد تحولی عظیم در Siri خبر داده است. در وهله اول بد نیست به تغییر در ظاهر Siri اشاره کنیم. به موجب این تغییر، زمانی که Siri در حال فعالیت است، نور درخشانی دورتادور نمایشگر دیوایس را احاطه می‌کند. نکته قابل‌توجه اینکه از این به بعد، علاوه بر تعامل صوتی با Siri، امکان طرح درخواست از طریق تایپ کردن نیز فراهم شده است. به باور برخی کارشناسان، این حرکت یعنی اپل پذیرفته که صوت همیشه بهترین راه برای تعامل با این سیستم‌ها نیست.

به گفته این شرکت، Siri به لطف Apple Intelligence به «آگاهی از محتوای روی نمایشگر» یا در اصطلاح onscreen awareness مجهز شده است. این بدان معناست که به مرور زمان و با توجه به محتوای کاربر در بیشتر اپلیکیشن‌ها، Siri قادر به درک بوده و می‌تواند اقدام به عمل کند. به عنوان مثال، چنان‌چه دوست شما نشانی جدید منزلش را از طریق Messages به شما ارسال کند، شما می‌توانید این فرمان را بدهید: «این نشانی را به نمایه مخاطبش اضافه کن.» همچنین، به لطف Apple Intelligence، سیری می‌تواند صدها اقدام جدید را درون اپلیکشن و یا در بین اپلیکیشن‌ها انجام دهد. (چه اپلیکیشن‌های خود اپل و چه سایر اپلیکیشن‌ها) به عنوان مثال، کاربر می‌تواند چنین دستورهایی به Siri صادر کند: «مقاله مربوط به مورچه‌ها را از لیست مطالعه من بیاور» و یا «عکس‌های مربوط به پیک‌نیک روز جمعه را به سارا ارسال کن»

با توجه به اینکه درباره اپل صحبت می‌کنیم، مطمئنا هنگام توسعه Apple Intelligence، مقوله‌های امنیت و حفظ حریم شخصی در دستور کار شرکت بوده است. طبق ادعای اپل، عمده فرآیندهای Apple Intelligence تا جای ممکن درون خود دیوایس انجام می‌شود. اما اگر درخواست شما برای هوش مصنوعی اپل پیچیده باشد، دیوایس شما (آیفون، آی‌پد یا مک) این درخواست را به طور خودکار به فضای ابری ارجاع می‌دهد.

اینجاست که به گفته اپل، مقوله‌ای تحت عنوان Private Cloud Compute (رایانش ابری خصوصی) وارد کار می‌شود. در حقیقت، وظیفه پردازش درخواست‌های پیچیده بر عهده سرورهای مجهز به تراشه‌های اپل بوده و این شرکت متعهد شده که هیچ‌گاه داده‌های کاربران در این سرورها را ذخیره نکرده و به آنها دسترسی نداشته باشد. جهت اطمینان خاطر بیشتر کاربران، اپل به متخصصین مستقل اجازه می‌دهد که به منظور راستی‌آزمایی حفظ حریم شخصی، کدهای اجرا شده روی این سرورها را بازبینی کنند.

یکی از امکاناتی که به کمک Apple Intelligence امکان‌پذیر شده، گزینه ایجاد ری‌اکشن‌های ایموجی-شکل است؛ قابلیتی که اپل از آن با عنوان Genmoji یاد می‌کند. به عبارت دیگر، زمانی که ایموجی مناسبی را برای ارسال پیدا نمی‌کنید، می‌تواند به کمک هوش مصنوعی اپل صرفا با تایپ کردن توصیفی از ایموجی مورد نظرتان، آن را خلق کنید. حتی امکان ایجاد ایموجی دوستان و اعضای خانواده از روی عکس آنها نیز فراهم شده است.

به طریق مشابه، ویژگی دیگری به نام Image Playground به زودی در iOS 18 قابل دسترسی خواهد بود که به موجب آن، کاربر می‌تواند با استفاده از عکس افراد، تصاویر بامزه‌ای را ایجاد کند. این ویژگی در چندین اپلیکیشن فعال خواهد شد و البته اپلیکیشن مستقلی نیز به همین نام تدارک دیده شده است. همچنین، توسعه‌دهندگان با دسترسی به API آن، می‌توانند Image Playground را در برنامه‌های خود به کار بگیرند.

هوش مصنوعی اپل در اپلیکیشن Photos هم کارایی دارد. پیش از این، جست‌وجو برای اشیاء به تصویر کشیده‌شده در گالری عکس‌ها امکان‌پذیر بود. اما اپل مدعی شده که این کارکرد در آینده پیشرفت داشته و جست‌وجوهای پیچیده‌تری در عکس‌ها را شاهد خواهیم بود. به عنوان مثال با جست‌وجوی عبارت «شخصی که در حال پشتک زدن است»، عکس یا عکس‌های مربوطه به نمایش درمی‌آید. لازم به ذکر است، برخی دیگر از امکانات هوش مصنوعی مثل امکان حذف یک شخص از عکس در اینجا نیز پیش‌بینی شده است. (درست مثل قابلیت Magic Eraser گوگل)

همان طور که پیش از این هم گفته شد، به لطف تمهیدات هوش مصنوعی اپل، زمانی که Siri از پس درخواست کاربر برنیاید، به ChatGPT (با پشتوانه GPT-4o) روی می‌آورد. البته قبل از ارسال سؤال، سند یا عکس به ChatGPT، از کاربر اجازه گرفته می‌شود. به گفته اپل، ممکن است در آینده علاوه بر ChatGPT، از سایر مدل‌های هوش مصنوعی نیز استفاده شود.

البته ChatGPT (محصول OpenAI) کارکردهای دیگری را نیز به کاربران اپل ارائه خواهد داد، از جمله ابزارهای نوشتن، ایجاد تصاویر و همچنین محو کردن آدرس‌های آی‌پی. لازم به ذکر است، به گفته اپل، OpenAI نیز درخواست‌های کاربران را ذخیره نمی‌کند. همچنین، به لطف Apple Intelligence، برای استفاده از ChatGPT در دیوایس‌های اپل دیگر نیاز به ایجاد حساب و پرداخت هزینه نخواهید بود.

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا