گزارش Canalys و IDC از بازار جهانی گوشیهای هوشمند در سهماهه سوم 2023 – شگفتیسازی Transsion
نمایش خبر
تاریخ : 1402/8/8 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo |
در گزارش IDC و Canalys، شرکتهای سامسونگ، اپل، شیائومی، اوپو و Transsion به ترتیب عنوان پنج تولیدکننده برتر بازار را به خود اختصاص دادهاند، اما آمار عرضه و به تبع آن سهم بازار اعلامشده از سوی دو موسسه تفاوتهایی با یکدیگر دارد.
طبق گزارش Canalys، سامسونگ به لطف بهروزرسانی زودهنگام دستگاههای تاشو، با ارائه 57.4 میلیون دستگاه و در اختیار گرفتن 20 درصد از سهم بازار، جایگاه نخست خود را حفظ کرده است. در گزارش IDC، سامسونگ با داشتن 19.7 درصد از سهم بازار، موفق به عرضه 59.5 میلیون اسمارتفون شده است.
بر اساس اعلام Canalys پس از غول کرهای، کمپانی اپل با تکیه بر تقاضای اولیه قوی برای سری آیفون 15 که با حذف درگاه لایتنینگ و بهکارگیری پورت USB-C همراه بود، با عرضه 50 میلیون گوشی و کسب 17 درصد از سهم بازار، جایگاه دوم را از آن خود ساخت. در آمار IDC اپل در سهماهه سوم امسال 53.6 دستگاه آیفون وارد بازار کرده و سهم بازار 17.7 درصدی را به خود اختصاص داده است.
یافتههای IDC و Canalys در خصوص رشد سالانه حدود 2 درصدی و عرضه 41.5 میلیون اسمارتفون از سوی شیائومی به عنوان سومین شرکت برتر این فهرست با یکدیگر شباهت دارد و Canalys از عملکرد قدرتمند شرکت چینی در بازارهای نوظهور سخن گفته است
اوپو (و زیرمجموعه آن یعنی وانپلاس) هم در سهماهه اخیر 26.4 میلیون گوشی هوشمند روانه بازار کرد و با داشتن 9 درصد از سهم بازار، جایگاه چهارم را در دست گرفت اکتفا کرد. آمار اعلامشده از سوی IDC، تفاوتی در حدود 600 هزار دستگاه بیشتر را نشان میدهد که سهم بازار مشابهی در حدود 8.9 درصد را برای اوپو و زیرمجموعه آن به ارمغان آورده است.
در نهایت، مجموعه شگفتیساز این فهرست گروه Transsion (شامل برندهای Tecno ،Infinix و iTel) بوده که حرکت پرقدرت خود از سهماهه پیشین آغاز کرده بود. این مجموعه در دوره منتهی به سپتامبر 2023، جایگاه پنجم را حفظ کرده و با عرضه 26 میلیون اسمارتفون مسیر موفقیت خود را ادامه داده است.
سانیام چائوراسیا (Sanyam Chaurasia)، تحلیلگر ارشد Canalys در تحلیل سهماهه اخیر میگوید: «افزایش تقاضا برای عرضه مدلهای جدید در بازارهای نوظهور، برندها و کانالهای فروش را در آستانه فصل تعطیلات به پیش میراند. شیائومی و گروه Transsion ضمن حفظ عملکرد قدرتمند خود از سهماهه قبل، تنها برندهایی بودند که در بین پنج شرکت برتر، رشد عرضه را تجربه کردند. شیائومی در این دوره به دلیل تعدیل موفق موجودی در نیمه اول 2023 و عرضه سری مقرونبهصرفه Redmi با پسوند عددی (یا به اصطلاح Redmi Number) در بازارهای نوظهور، به شتاب رشد خود ادامه داد. در همین حال، Transsion نیز با تکیه بر افزایش عرضه در بازار اصلی آفریقا، رشد چشمگیر 40 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. [به علاوه] با وجود نوسان نرخ ارز و محدودیت واردات در این بازارها، تقاضا برای ارتقای جدید همراه با سازگاری مصرفکنندگان با تورم بالاتر تغییر نکرده است. [به طور مثال] در خاورمیانه، تقاضای روبهرشد بخش پایین رده و گروه منطقهای قوی در بازار کشورهای کمتر توسعهیافته، شتاب عرضه را افزایش داده است. [در کنار این موارد] سرمایهگذاری تهاجمی در کانالهای فروش در کنار سبد محصولات جدید، حضور Transsion را در بازارهای آمریکای لاتین به نحو قابل ملاحظهای گسترش داده است.»
تحلیلگران IDC نیز به طور مشابه از افزایش عرضه فروشندگانی مانند شیائومی و Transsion در بازارهای نوظهور سخن گفتهاند و آن را نشانه خوبی از بازگشت بازار به روند بهبودی قلمداد کردهاند. اما در عین حال هشدار دادهاند که شرکتها باید به دقت میزان فروش خود به مشتریان نهایی را رصد کنند، چرا که تقاضا هنوز در بسیاری از مناطق ضعیف است. به گفته نابیلا پوپال (Nabila Popal) یکی از مدیران IDC، اپل در سوی دیگر طیف قیمتی، در همه مناطق به جز چین به مسیر رشد بازگشته است؛ زیرا رقابت مجدد با هواوی و افزایش بیثباتی اقتصادی در این کشور باعث دقت و صبر بیشتر خریداران برای خرید آیفون میشود.
به گزارش IDC، چین در سهماهه سوم سال جاری میلادی، کاهش 6.3 درصدی عرضه سالیانه را از سر گذرانده است که دهمین فصل متوالی نزولی در این کشور به شمار میرود. تورم، افزایش بیکاری جوانان و بحران در بخش املاک و مستغلات به طور قابل توجهی بر مخارج مصرفی فضای کلان اقتصاد چین تاثیر نهاده است. در اروپا، ژاپن و ایالات متحده نیز میزان عرضه به ترتیب 8.6، 5.3 و 1.1 درصد کاهش یافته، حال آن که بازارهای نوظهوری مانند خاورمیانه و آفریقا و آمریکای لاتین و آسیا/اقیانوسیه (به استثنای ژاپن و چین) در سومین فصل سال جاری، به ترتیب رشد 18.1، 8.2 و 1.3 درصدی را تجربه کردهاند.
از دید لوکاس ژانگ (Lucas Zhong)، یکی از تحلیلگران Canalys، تولیدکنندگان به دنبال فرصتهایی هستند تا موقعیت خود را در بازار محصولات پیشرفته مستحکم سازند. به این منظور، برندها در حال افزایش پیشنهادهای جذاب در این طیف قیمتی هستند تا نفوذ خود را از طریق بهبود طراحی و رابط کاربری توسعه دهند. در این میان رقابت جهانی برای گوشیهای هوشمند تاشو نیز تشدید شده است. سریهای Galaxy Z Flip5 و Galaxy Z Fold5 سامسونگ دو هفته زودتر از زمان معمول عرضه شدند و درآمد سهماهه سوم و عملکرد بازار این شرکت را تقویت کردند. این در حالی است که با ادامه ورود تولیدکنندگان جدید گوشی هوشمند تاشو، سلطه کنونی سامسونگ با چالش مواجه شده است. چنان که، اوپو مدلهای Find N3 و OnePlus Open را در مناطق مختلف معرفی کرده و بر جاهطلبی برندهای اندرویدی برای تصرف بازار جهانی محصولات تاشو مهر تایید نهاده است. اپل نیز با درس گرفتن از چالش تقاضای خود در سری آیفون 14 به سبب تمایز بیش از حد این محصولات، این فاصله را با افزودن درگاه USB-C و پشتیبانی از Dynamic Island در مدلهای آیفون 15 و آیفون 15 پلاس پر کرده و توانسته است فراتر از پیشبینیها جایگاه خود را در بخش بالایی بازار حفظ کند.
ژانگ در ادامه میافزاید، برندهای اندرویدی در تلاش هستند تا سطح یکپارچگی اکوسیستم خود را برای رقابت با iOS بهبود بخشند. زیرا مصرفکنندگان تمایل دارند کاربری یکدست در میان دستگاهها را تجربه کنند. از این رو شرکتها میکوشند با توسعه سیستمعامل اختصاصی قابلیتهای تحقیق و توسعه خود را به رخ بکشند و تصویر عمومی برندهایشان را تقویت کنند. او به عنوان نمونه از سری Mate 60 هواوی نام میبرد که با تراشه Kirin ساخت خود شرکت و سیستمعامل HarmonyOS برای افزایش یکپارچگی اکوسیستم خود تلاش کرده است. HyperOS شیائومی نیز نمونه دیگری از این رویکرد است که به عنوان پلتفرم اختصاصی کمپانی چینی، کوشیده است اتصال میان چندین دستگاه را بهبود بخشد. به گفته ژانگ «انتظار میرود این سیستمعاملهای اختصاصی فرصتهای درآمدی جدیدی را فراتر از گوشیهای هوشمند، در زمینههایی همچون اینترنت اشیا و وسایل نقلیه الکتریکی پیش روی سازندگان بگشایند. با این حال، کلید موفقیت سیستمعامل داخلی در ارائه تجربیات منحصر به فرد و متقاعدکننده به مصرفکنندگان نهفته است و فروشندگان به منظور حفظ وفاداری [کاربران] و سودآوری ناچارند روی تحقیق و توسعه مشترک برای تولید نرمافزار و سختافزار مناسب سرمایهگذاری کنند و بر ویژگی های یکپارچه و مزیت رقابتی حاصل از آنها تمرکز داشته باشند.»
بر اساس پیشبینی تحلیلگران Canalys، بازار جهانی گوشیهای هوشمند در سال 2024 میلادی شاهد رشدی متوسط خواهد بود. فروشندگان احتمالا سال 2023 را با سطح موجودی نسبتا متعادلتری به پایان خواهند رساند و در پاسخ به افزایش تقاضای احتمالی، فضا را برای ارتقاء مجدد موجودی انبارهای خود آماده خواهند کرد. با این حال، انتظار می رود عملکرد منطقهای تولیدکنندگان به دلیل درگیریها و تنشهای ژئوپلیتیکی به طور متفاوتی صورت گیرد و فروشندگان را وادار سازد تا در استراتژیهای فروش خود، استفاده از فرصتهای رشد در مناطق خاص و انعطافپذیری بالا را در نظر داشته باشند. افزون بر این، نظارت دقیق بر تقاضای نهایی در مناطق مختلف برای بهینهسازی راهبردی تخصیص منابع و جلوگیری از مشکلات امری ضروری به نظر میرسد. از سوی دیگر، رشد بلندمدت بازار هم به دلیل چرخه جایگزین طولانیمدت در بازارهای اصلی محدود میشود و این امر در رقابت بازار بالغ کنونی، فروشندگان را به ارتقای مداوم قابلیتها و تمرکز بر سودآوری و بهینهسازی سبد محصولات سوق میدهد.
آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر تحقیقات بخش گوشیهای همراه IDC نیز در پایان گزارش این موسسه، میگوید: «رشد مداوم در بازار رده بالا، با توجه به چالشهای اقتصادی فراگیر در جهان، وضعیت متناقضی دارد. با این حال، بخش گران قیمت بازار، به دلیل کثرت تعویض گوشیهای نو با کارکرده (یا در اصطلاح Trade-In) و گزینههای تامین مالی متنوع، در بسیاری از بازارهای بالغ به روند شکوفایی خود ادامه داده است و با انتخاب مدلهای جدید توسط خریداران، چرخه بهروزرسانی همچنان جریان خواهد داشت. در واقع کیفیت ساخت عالی، افزایش فضای ذخیرهسازی، قابلیتهای پیشرفته و چرخههای پشتیبانی طولانیتر، خریداران را به خرید محصولات رده بالا مشتاق میسازد؛ زیرا این دستگاهها بسیار فراتر از مدلهای مقرونبهصرفه کارایی و دوام دارند.»
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم