گزارش IDC از بازار جهانی گوشیهای هوشمند در سهماهه چهارم و کل سال 2022 - افت بیسابقه در عرضه
نمایش خبر
تاریخ : 1401/11/6 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
مطابق این گزارش کل گوشیهای هوشمند عرضه شده در سال 2022 با کاهشی 11.3 درصدی به نزدیک به 1.21 میلیارد میرسد که کمترین میزان عرضه اسمارتفون از سال 2013 به این سو محسوب میشود. این کاهش عرضه چشمگیر بهگفته IDC به تعدیل قابل ملاحظه تقاضای کاربران، تورم و تردیدهای اقتصادی وابسته است و نشان آن را احتمالا در نتایج مالی همه شرکتهای بزرگ سازنده موبایل خواهیم دید.
نابیلا پوپال (Nabila Popal) از مدیران تحقیقاتی IDC ضمن بیسابقه قلمداد کردن پدیده کمتر شدن عرضه گوشیهای هوشمند در فصل تعطیلات نسبت به فصل پیش از آن، این موضوع را به تضعیف تقاضا و کاهش عرضه ناشی از موجودی بالای انبارها نسبت میدهد. پوپال میافزاید: «فروشهای سنگین و پیشنهادهای تشویقی بهجای افزایش رشد عرضه به خالی کردن موجودی فعلی انبارها در طی این فصل کمک کرد. فروشندگان با تنظیم مجدد نقطه تمرکز خود بر مسئله سودآوری بهطرز فزایندهای در زمینه برنامهریزی و عرضه [محصولات خود] محافظهکارانه عمل کردهاند. حتی اپل که تا به امروز ظاهرا [از این مسئله] ایمن بود با قرنطینههای پیشبینی نشده در کارخانههای کلیدی خود در چین با مشکل در زنجیره تأمین روبرو شده است. آنچه این فصل تعطیلات به ما میگوید این است که تورم فزاینده و نگرانیهای کلان رو به گسترش، به کاهش هزینههای مصرفکننده حتی بیش از حد انتظار منجر شده و هرگونه بهبود احتمالی را تا پایان سال 2023 به تعویق میاندازد.»
در فصل چهارم سال 2023 مطابق دادههای اولیه و اندازهگیری IDC، شرکت اپل به لطف حضور موفق گوشیهای سری آیفون 14 در صدر لیست و بالاتر از سامسونگ قرار دارد. این شرکت در این بازه زمانی موفق به عرضه 72.3 میلیون آیفون به بازار شده که با وجود آنکه نسبت به 85 میلیون آیفون عرضه شده در سال 2021 با کاهش 14.9 درصدی روبرو شده اما این افت کمترین میزان در بین رقبا بوده و سهم بازار 23.1 درصدی اپل در زمان مشابه در سال گذشته را به 24.1 درصد ارتقاء بخشیده است.
شرایط سامسونگ بهعنوان برند دوم این لیست نیز چندان متفاوت نیست و با وجود آنکه عرضه 58.2 میلیونی آن نسبت به سال قبل با افت 15.6 درصدی، نزدیک به 11 میلیون دستگاه کاهش پیدا کرده اما سهم بازار این شرکت از 18.8 درصد سال پیش به 19.4 درصد رسیده است.
بیشترین کاهش عرضه در بین پنج برند اصلی بازار در سهماهه چهارم سال 2022 به شیائومی تعلق دارد که با افت 26.3 درصدی، بهجای 45 میلیون سال قبل این بار تنها 33.2 میلیون گوشی را روانه بازار کرده است. افت این شرکت بهاندازهای بوده که در سهم بازار آن نیز منعکس شده و در حالیکه سال گذشته 12.2 درصد از کل گوشیهای عرضه شده به بازار نام شیائومی را بر خود داشتند، این رقم حالا به 11 درصد رسیده است.
اوپو با عرضه 25.3 و ویوو با 22.9 میلیون گوشی در جایگاه چهارم و پنجم این لیست جای دارند که هر دو افت دو رقمی نسبتا بالایی را تجربه کرده و عرضه آنها بهترتیب با افت 15.9 و 18.9 درصدی نسبت به سال قبل روبرو شده است. سهم بازار این دو شرکت تفاوت بزرگی نسبت به قبل نکرده و اوپو با 8.4 درصد و ویوو با 7.6 درصد اختلاف مشخصی با سه برند قبلی دارند.
در مقیاس سالیانه، سامسونگ با عرضه نزدیک به 261 میلیون گوشی بار دیگر بر جایگاه نخست تکیه زده و با وجود آنکه 4.1 درصد گوشی کمتری را نسبت به سال قبل به بازار وارد کرده اما سهم بازار خود را از 20 به 21.6 درصد رسانده است. اپل با 226.4 میلیون بار دیگر 4 درصد افت کرده اما سهم بازار آن از 17.3 به 18.8 درصد رسیده است. شیائومی با عرضه 153.1 میلیونی و کاهش 19.8 درصدی، 12.7 درصد از بازار گوشیهای هوشمند در سال 2022 را در اختیار دارد و اوپو و ویوو نیز بهترتیب با 103.3 و 99 میلیون در جایگاههای چهارم و پنجم قرار دارند. میزان افت این دو برند تقریبا مشابه هم و نزدیک به 22.7 درصد است و بهترتیب 8.6 و 8.2 درصد از بازار را در اختیار دارند.
- معرفی Realme GT7 Pro با بدنه IP69، باتری 6,500mAh و پردازنده Snapdragon 8 Elite
- گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به سپتامبر 2024 – رکورد درآمد، کاهش اجباری سود!
- گزارش مالی سامسونگ از سهماهه سوم 2024 – افت سود 40 درصدی در بخش نیمهرسانا
- گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به سپتامبر 2024 – کاهش فروش Xbox، درآمدزایی سایر بخشها
- معرفی OnePlus 13 با بدنه IP69، باتری 6,000mAh و پردازنده Snapdragon 8 Elite
- معرفی iQOO 13 با پردازنده Snapdragon 8 Elite، باتری 6,150mAh و عقبگرد در دوربینها!
- گزارش مالی آلفابت از سهماهه سوم 2024 – عملکرد فوقالعاده، افزایش درآمد همه بخشها