گزارش IDC از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم و کل سال 2022 - افت بی‌سابقه در عرضه

نمایش خبر

تاریخ : 1401/11/6        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo
واحد خبر mobile.ir : در حالی‌که آرام‌آرام به زمان ارائه گزارش‌های مالی شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند برای سه‌ماهه چهارم و کل سال 2022 نزدیک می‌شویم مجموعه تحقیقاتی IDC در روز چهارشنبه 25 ژانویه 2023 گزارش ابتدایی خود را از میزان عرضه اسمارت‌فون در فصل چهارم و کل سال گذشته میلادی منتشر کرده است؛ مطابق این گزارش در سه‌ماهه مابین اکتیر تا پایان دسامبر 2022 در مجموع 300.3 میلیون گوشی هوشمند روانه بازار شده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته کاهش 18.3 درصدی را نشان می‌دهد. IDC این کاهش را بیش‌ترین میزان افت در یک فصل منفرد دانشته و آن را به شرایط نامطلوب بازار در کل سال 2022 نسبت می‌دهد.

مطابق این گزارش کل گوشی‌های هوشمند عرضه شده در سال 2022 با کاهشی 11.3 درصدی به نزدیک به 1.21 میلیارد می‌رسد که کم‌ترین میزان عرضه اسمارت‌فون از سال 2013 به این سو محسوب می‌شود. این کاهش عرضه چشمگیر به‌گفته IDC به تعدیل قابل ملاحظه تقاضای کاربران، تورم و تردیدهای اقتصادی وابسته است و نشان آن را احتمالا در نتایج مالی همه شرکت‌های بزرگ سازنده موبایل خواهیم دید.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سال 2022 از نگاه IDC

نابیلا پوپال (Nabila Popal) از مدیران تحقیقاتی IDC ضمن بی‌سابقه قلمداد کردن پدیده کم‌تر شدن عرضه گوشی‌های هوشمند در فصل تعطیلات نسبت به فصل پیش از آن، این موضوع را به تضعیف تقاضا و کاهش عرضه ناشی از موجودی بالای انبارها نسبت می‌دهد. پوپال می‌افزاید: «فروش‌‌های سنگین و پیشنهادهای تشویقی به‌جای افزایش رشد عرضه به خالی کردن موجودی فعلی انبارها در طی این فصل کمک کرد. فروشندگان با تنظیم مجدد نقطه تمرکز خود بر مسئله سودآوری به‌طرز فزاینده‌ای در زمینه برنامه‌ریزی و عرضه [محصولات خود] محافظه‌کارانه عمل کرده‌اند. حتی اپل که تا به امروز ظاهرا [از این مسئله] ایمن بود با قرنطینه‌های پیش‌بینی نشده در کارخانه‌های کلیدی خود در چین با مشکل در زنجیره تأمین روبرو شده است. آن‌چه این فصل تعطیلات به ما می‌گوید این است که تورم فزاینده و نگرانی‌های کلان رو به گسترش، به کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده حتی بیش از حد انتظار منجر شده و هرگونه بهبود احتمالی را تا پایان سال 2023 به تعویق می‌اندازد.»

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه چهارم سال 2022 از نگاه IDC

در فصل چهارم سال 2023 مطابق داده‌های اولیه و اندازه‌گیری IDC، شرکت اپل به لطف حضور موفق گوشی‌های سری آیفون 14 در صدر لیست و بالاتر از سامسونگ قرار دارد. این شرکت در این بازه زمانی موفق به عرضه 72.3 میلیون آیفون به بازار شده که با وجود آن‌که نسبت به 85 میلیون آیفون عرضه شده در سال 2021 با کاهش 14.9 درصدی روبرو شده اما این افت کم‌ترین میزان در بین رقبا بوده و سهم بازار 23.1 درصدی اپل در زمان مشابه در سال گذشته را به 24.1 درصد ارتقاء بخشیده است.

Apple iPhone 14

شرایط سامسونگ به‌عنوان برند دوم این لیست نیز چندان متفاوت نیست و با وجود آن‌که عرضه 58.2 میلیونی آن نسبت به سال قبل با افت 15.6 درصدی، نزدیک به 11 میلیون دستگاه کاهش پیدا کرده اما سهم بازار این شرکت از 18.8 درصد سال پیش به 19.4 درصد رسیده است.

Samsung Galaxy Z Fold4

بیش‌ترین کاهش عرضه در بین پنج برند اصلی بازار در سه‌ماهه چهارم سال 2022 به شیائومی تعلق دارد که با افت 26.3 درصدی، به‌جای 45 میلیون سال قبل این بار تنها 33.2 میلیون گوشی را روانه بازار کرده است. افت این شرکت به‌اندازه‌ای بوده که در سهم بازار آن نیز منعکس شده و در حالی‌که سال گذشته 12.2 درصد از کل گوشی‌های عرضه شده به بازار نام شیائومی را بر خود داشتند، این رقم حالا به 11 درصد رسیده است.

Xiaomi 13 Pro

اوپو با عرضه 25.3 و ویوو با 22.9 میلیون گوشی در جایگاه چهارم و پنجم این لیست جای دارند که هر دو افت دو رقمی نسبتا بالایی را تجربه کرده و عرضه آن‌ها به‌ترتیب با افت 15.9 و 18.9 درصدی نسبت به سال قبل روبرو شده است. سهم بازار این دو شرکت تفاوت بزرگی نسبت به قبل نکرده و اوپو با 8.4 درصد و ویوو با 7.6 درصد اختلاف مشخصی با سه برند قبلی دارند.

Oppo Reno9 Pro Plus

در مقیاس سالیانه، سامسونگ با عرضه نزدیک به 261 میلیون گوشی بار دیگر بر جایگاه نخست تکیه زده و با وجود آن‌که 4.1 درصد گوشی کم‌تری را نسبت به سال قبل به بازار وارد کرده اما سهم بازار خود را از 20 به 21.6 درصد رسانده است. اپل با 226.4 میلیون بار دیگر 4 درصد افت کرده اما سهم بازار آن از 17.3 به 18.8 درصد رسیده است. شیائومی با عرضه 153.1 میلیونی و کاهش 19.8 درصدی، 12.7 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2022 را در اختیار دارد و اوپو و ویوو نیز به‌ترتیب با 103.3 و 99 میلیون در جایگاه‌های چهارم و پنجم قرار دارند. میزان افت این دو برند تقریبا مشابه هم و نزدیک به 22.7 درصد است و به‌ترتیب 8.6 و 8.2 درصد از بازار را در اختیار دارند.

منبع : IDC


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا