گزارش Counterpoint از فروش اسمارتفون طی سهماهه سوم 2023 – پایینترین فروش فصل سوم در دهه اخیر
نمایش خبر
تاریخ : 1402/7/27 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
به باور کارشناسان Counterpoint، بهبود تقاضا از سوی مصرفکنندگان در فصل اخیر کندتر از حد انتظار بوده و همین امر موجب افت فروش سالانه شده است. در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر طی سهماهه سوم 2023:
کمپانی سامسونگ در فصل اخیر 20 درصد از مجموع فروش در بازار جهانی اسمارتفون را در اختیار داشت و همچون اکثر مواقع در جایگاه نخست قرار گرفت. نسل جدید دیوایسهای تاشوی سامسونگ با استقبالهای گوناگونی مواجه شده، به طوری که میزان فروش Galaxy Z Flip5 تا دو برابر فروش Galaxy Z Fold5 گزارش شده است. در رده میانی نیز، سری Galaxy A پیشرو بازار بوده است. در مجموع، فروش اسمارتفونهای سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش داشته است. پس از سامسونگ، اپل با کسب 16 درصد از سهم فروش در بازار جهانی، در رتبه دوم ایستاد، اما فروش آیفونهای اپل نیز نسبت به سهماهه سوم سال قبل 9 درصد افت داشته است. نباید فراموش کنیم آیفونهای سری 15 – که تا کنون با اقبال خوبی مواجه شده – در روزهای پایانی سهماهه سوم عرضه شدند.
در پایان سهماهه سوم 2023، شیائومی، اوپو و ویوو از لحاظ فروش در رتبههای سوم تا پنجم جهانی قرار گرفتند و مثل سامسونگ و اپل، این سه برند چینی نیز افت سالانه در میزان فروش گوشیهای هوشمند خود را تجربه کردند. به گفته کارشناسان Counterpoint، طی فصل اخیر، هر سه برند به دنبال تقویت جایگاه خود در بازارهای کلیدی مثل چین و هند بودند و در مقابل تلاشهای آنها برای گسترش حضور در بازارهای برونمرزی کمتر شد.
درست است که آنر، هواوی و Transsion Group در بین پنج برند برتر جای ندارند، اما هر سه آنها موفق به افزایش سهم خود از فروش جهانی شده و برخلاف پنج برند برتر، فروش اسمارتفونهای آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. رشد فروش گوشیهای هواوی عمدتا به عرضه سری Mate 60 در چین مربوط میشود، در حالی که رشد آنر مدیون عملکرد قدرتمند در خارج از چین بوده است. Transsion – که زیربرندهای Infinix ،iTel و Tecno را شامل میشود – ضمن گسترش کسبوکار خود، از بهبود شرایط بازار در منطقه MEA (خاور میانه و آفریقا) نیز منتفع شد.
جالب است بدانید، در سهماهه سوم 2023، خاور میانه و آفریقا تنها منطقهای بودند که رشد فروش اسمارتفون در آن مثبت گزارش شده و کارشناسان Counterpoint دلیل آن را بهبود شاخصهای اقتصاد کلان میدانند. رشد فروش در منطقه MEA در حالی رقم میخورد که بیشتر بازارهای توسعهیافته مثل آمریکای شمالی، اروپای غربی و کره جنوبی، در فصل اخیر افت شدیدی را تجربه کردند. البته با توجه به تأخیر در عرضه آیفونهای جدید، انتظار میرود فروش در اکثر بازارهای توسعهیافته طی سهماهه چهارم با رشد همراه باشد.
پس از فروش قدرتمند در ماه سپتامبر، پیشبینی میشود همین روند تا پایان سال ادامه داشته باشد. شروع این جریان با تأثیر عرضه خانواده آیفون 15 بوده و جشنواره فروش در هند و همچنین رویداد بزرگ فروش آنلاین چین – موسوم به 11.11 – این جریان را به پیش میبرند که در نهایت با فروش مقارن با کریسمس خاتمه پیدا میکند. با این اوصاف، میتوان امیدوار بود که زنجیره افتهای سالانه متوالی سرانجام در سهماهه چهارم امسال متوقف شود.
در پایان لازم به ذکر است، حتی اگر فروش جهانی اسمارتفون در فصل چهارم به رشد سالانه برسد، باز هم برای مجموع سال 2023 (در مقایسه با سال 2022) شاهد افت خواهیم بود و میزان فروش سالانه به پایینترین سطح خود در دهه اخیر خواهد رسید. این پدیده عمدتا حاصل تغییر در الگوهای جایگزین کردن گوشیها توسط کاربران است که در بازارهای توسعهیافته نمود بیشتری دارد. در این میان، بهبود وضعیت بازارهای نوظهور پیش از بازار جهانی و همچنین رشد برندهایی که در جمع پنج برند برتر قرار ندارند، از مناسبات و فرصتهای در حال تغییر در بازار جهانی اسمارتفون خبر میدهند.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم