گزارش Counterpoint از فروش اسمارتفون طی سهماهه سوم 2023 – پایینترین فروش فصل سوم در دهه اخیر
نمایش خبر
تاریخ : 1402/7/27 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
به باور کارشناسان Counterpoint، بهبود تقاضا از سوی مصرفکنندگان در فصل اخیر کندتر از حد انتظار بوده و همین امر موجب افت فروش سالانه شده است. در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر طی سهماهه سوم 2023:
کمپانی سامسونگ در فصل اخیر 20 درصد از مجموع فروش در بازار جهانی اسمارتفون را در اختیار داشت و همچون اکثر مواقع در جایگاه نخست قرار گرفت. نسل جدید دیوایسهای تاشوی سامسونگ با استقبالهای گوناگونی مواجه شده، به طوری که میزان فروش Galaxy Z Flip5 تا دو برابر فروش Galaxy Z Fold5 گزارش شده است. در رده میانی نیز، سری Galaxy A پیشرو بازار بوده است. در مجموع، فروش اسمارتفونهای سامسونگ نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش داشته است. پس از سامسونگ، اپل با کسب 16 درصد از سهم فروش در بازار جهانی، در رتبه دوم ایستاد، اما فروش آیفونهای اپل نیز نسبت به سهماهه سوم سال قبل 9 درصد افت داشته است. نباید فراموش کنیم آیفونهای سری 15 – که تا کنون با اقبال خوبی مواجه شده – در روزهای پایانی سهماهه سوم عرضه شدند.
در پایان سهماهه سوم 2023، شیائومی، اوپو و ویوو از لحاظ فروش در رتبههای سوم تا پنجم جهانی قرار گرفتند و مثل سامسونگ و اپل، این سه برند چینی نیز افت سالانه در میزان فروش گوشیهای هوشمند خود را تجربه کردند. به گفته کارشناسان Counterpoint، طی فصل اخیر، هر سه برند به دنبال تقویت جایگاه خود در بازارهای کلیدی مثل چین و هند بودند و در مقابل تلاشهای آنها برای گسترش حضور در بازارهای برونمرزی کمتر شد.
درست است که آنر، هواوی و Transsion Group در بین پنج برند برتر جای ندارند، اما هر سه آنها موفق به افزایش سهم خود از فروش جهانی شده و برخلاف پنج برند برتر، فروش اسمارتفونهای آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. رشد فروش گوشیهای هواوی عمدتا به عرضه سری Mate 60 در چین مربوط میشود، در حالی که رشد آنر مدیون عملکرد قدرتمند در خارج از چین بوده است. Transsion – که زیربرندهای Infinix ،iTel و Tecno را شامل میشود – ضمن گسترش کسبوکار خود، از بهبود شرایط بازار در منطقه MEA (خاور میانه و آفریقا) نیز منتفع شد.
جالب است بدانید، در سهماهه سوم 2023، خاور میانه و آفریقا تنها منطقهای بودند که رشد فروش اسمارتفون در آن مثبت گزارش شده و کارشناسان Counterpoint دلیل آن را بهبود شاخصهای اقتصاد کلان میدانند. رشد فروش در منطقه MEA در حالی رقم میخورد که بیشتر بازارهای توسعهیافته مثل آمریکای شمالی، اروپای غربی و کره جنوبی، در فصل اخیر افت شدیدی را تجربه کردند. البته با توجه به تأخیر در عرضه آیفونهای جدید، انتظار میرود فروش در اکثر بازارهای توسعهیافته طی سهماهه چهارم با رشد همراه باشد.
پس از فروش قدرتمند در ماه سپتامبر، پیشبینی میشود همین روند تا پایان سال ادامه داشته باشد. شروع این جریان با تأثیر عرضه خانواده آیفون 15 بوده و جشنواره فروش در هند و همچنین رویداد بزرگ فروش آنلاین چین – موسوم به 11.11 – این جریان را به پیش میبرند که در نهایت با فروش مقارن با کریسمس خاتمه پیدا میکند. با این اوصاف، میتوان امیدوار بود که زنجیره افتهای سالانه متوالی سرانجام در سهماهه چهارم امسال متوقف شود.
در پایان لازم به ذکر است، حتی اگر فروش جهانی اسمارتفون در فصل چهارم به رشد سالانه برسد، باز هم برای مجموع سال 2023 (در مقایسه با سال 2022) شاهد افت خواهیم بود و میزان فروش سالانه به پایینترین سطح خود در دهه اخیر خواهد رسید. این پدیده عمدتا حاصل تغییر در الگوهای جایگزین کردن گوشیها توسط کاربران است که در بازارهای توسعهیافته نمود بیشتری دارد. در این میان، بهبود وضعیت بازارهای نوظهور پیش از بازار جهانی و همچنین رشد برندهایی که در جمع پنج برند برتر قرار ندارند، از مناسبات و فرصتهای در حال تغییر در بازار جهانی اسمارتفون خبر میدهند.
- بررسی ویدئویی و نگاهی از نزدیک به ردمی +Note 14 Pro
- معرفی Moto G05 ،Moto G15 Power ،Moto G15 و Moto E15 – پایینردههای اقتصادی موتورولا
- رونمایی از Poco M7 Pro 5G – میانردهای با Dimensity 7025 Ultra و دوربین 50 مگاپیکسلی
- معرفی Honor GT با SD 8 Gen 3، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی و شارژر سیمی 100 واتی
- معرفی نسخه چینی vivo Y300 5G – میانردهای با تراشه Dimensity 6300 و اسپیکرهای قدرتمند
- معرفی Lava Blaze Duo 5G با طراحی زیبا، Dimensity 7025 و نمایشگر ثانویه 1.58 اینچی
- معرفی نسل جدید مدل هوش مصنوعی Gemini 2.0 با قابلیت تبدیل متن به گفتار و تصویر