گزارش ترندفورس از بازار جهانی اسمارتفون در نیمه اول 2023 - Transsion برای نخستین بار در جمع بزرگان
نمایش خبر
تاریخ : 1402/6/15 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
تحلیلگران ترندفورس سه عامل کلیدی را در خصوص رکود بازار برشمردهاند. یکی آن که با وجود کاهش محدودیتهای مرتبط با همهگیری در چین، تقاضا در این کشور همچنان با کاهش مواجه بوده است. ناکامی در تبدیل مزیت جمعیتی به تقاضای ملموس در بازار نوظهور هند یکی دیگر از دلایل تداوم شرایط راکد در این بازار بوده است. همچنین با آن که پیشبینی میشد پس از اتمام موجودی مازاد، برندها به سطح تولید عادی باز گردند، اما رکود اقتصادی سبب محدود شدن مخارج مصرفکنندگان شده و میزان تولید را در نیمه نخست امسال بیش از میزان انتظار تحت تأثیر قرار داده است.
پیشی گرفتن Transsion از ویوو و ورود این شرکت به فهرست 5 شرکت برتر
مهمترین نکته در گزارش ترندفورس را شاید بتوان حضور Transsion در فهرست پنج شرکت برتر تولیدکننده اسمارتفون دانست که با پشت سر گذاشتن ویوو، برای نخستین بار جایگاه پنجم را در این لیست به خود اختصاص داده است. کارشناسان ترندفورس دلیل عمده موفقیت این مجموعه که سه برند Tecno ،Infinix و itel را در بر میگیرد، عرضه محصولات جدید و ورود به بازار گوشیهای میانرده تا پیشرفته ارزیابی میکنند. مقایسه عملکرد سهماهه اول و دوم Transsion از افزایش 71.9 درصدی میزان تولید آن حکایت دارد که رقم چشمگیری به شمار میرود و به نظر میرسد شتاب رشد شرکت در سهماهه سوم نیز تداوم داشته باشد. این در حالی است که ویوو (شامل برندهای ویوو و iQOO) با رویکردی محتاطانه در شرایط رکود اقتصادی عمل کرده و با تولید 23 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سهماهه دوم امسال، افزایش محدود 15 درصدی را محقق و به رتبه ششم سقوط کرده است.
آمادگی اپل برای پیشتازی در بازار اسمارتفون در صورت موفقیت سری آیفون 15
در رقابت میان غولهای بازار، سامسونگ همچنان پیشتاز است و 53.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در فصل دوم سال جاری میلادی تولید کرده است. شرکت کرهای در عین حال افت 12.4 درصدی را در مقایسه با سهماهه نخست تجربه کرده که باید آن را در پرتو دشواریهای کلان اقتصادی، رقابت شدید و کاهش تدریجی آثار مثبت ناشی از عرضه مدلهای پرچمدار این شرکت در اوایل سال ارزیابی کرد. ابرشرکت کرهای در سهماهه سوم امسال مدلهای جدید گوشیهای تاشوی Galaxy Z Fold5 و Galaxy Z Flip5 را ارائه کرده است، اما با توجه به حجم فروش نسبتاً پایین این محصولات در مقایسه با سری Galaxy S، احتمالا تأثیر آن بر کلیت فعالیت شرکت محدود خواهد بود.
برای رقیب مستقیم سامسونگ نیز دومین فصل سال چندان ساده سپری نشده است. البته اپل در دومین فصل هر سال، به دلیل روند انتقال میان مدلهای قدیمی و جدید آیفون، معمولا ضعیفترین نتایج را به ثبت میرساند. مطابق گزارش ترندفورس، ابرشرکت آمریکایی در سهماهه دوم با تولید 42 میلیون دستگاه آیفون، افت قابل توجه 21.2 درصدی را به ثبت رسانده است. نکته نگرانکننده دیگر آن است که از دید تحلیلگران ترندفورس، آیفون 15 و 15 پلاس نیز ممکن است به دلیل تغییرات احتمالی محدود در دوربینهای این دو گوشی چندان با استقبال مواجه نشوند. امری که در صورت وقوع، فصل سوم را نیز برای غول کوپرتینوئی پرچالش خواهد کرد. در عین حال اگر سری آیفون 15 بتواند بهتر از پیشبینیها عمل کند، اپل برای کنار زدن سامسونگ و قرار گرفتن در جایگاه نخست جهان، بخت خوبی خواهد داشت.
شیائومی و اوپو، تجربه رشد قابل توجه با وجود رکود در بازار
اما در میان فعالان اصلی بازار، شرکت چینی شیائومی (شامل شیائومی، ردمی و POCO) تولیدکنندهای بوده که با تولید حدود 35 میلیون دستگاه و افزایش فصلی خیرهکننده 32.1 درصدی، دوران موفقی را پشت سر گذاشته است. ترندفورس این موفقیت را بیش از همه به کاهش استراتژیک موجودی کانالهای عرضه و جذابیت حاصل از ارائه محصولات تازه نسبت میدهد. البته موجودی کالای شیائومی همچنان بالاست و زمینه را برای تکرار این رونق در سهماهه سوم نیز فراهم میکند.
اوپو (شامل برندهای اوپو، ریلمی و وانپلاس) نیز دومین فصل سال را با موفقیت پشت سر گذرانده و در پی موج افزایش تقاضا در آسیای جنوب شرقی و دیگر مناطق با تولید 33.6 میلیون واحد گوشی هوشمند، جهشی 25.4 درصدی را در مقایسه با سهماهه قبلی محقق ساخته است. تحلیلگران ترندفورس بر اساس این عملکرد رشد 10 تا 15 درصدی را برای این شرکت در فصل سوم و در بازارهایی همچون چین، آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و آمریکای لاتین پیشبینی کردهاند.
نامشخص بودن شرایط کلی اقتصاد و احتمال کاهش تولید اسمارتفون در نیمه دوم امسال
ترندفورس در پایان این گزارش اعلام کرده که تقاضا در بازارهای مصرفی همچون چین، اروپا و آمریکای شمالی در نیمه دوم سال نیز افزایش قابل توجهی را از خود نشان نخواهد داد و حتی با وجود احتمال بهبود شاخصهای اقتصادی در بازار هند، بازگشت روند جهانی به مدار رشد دشوار به نظر میرسد. از این رو برخی انتظار دارند که در پی سیر نزولی سهماهه دوم، نیمه دوم سال نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش بیشتری یابد. این شرایط سبب شده که در تحلیل سال 2024 نیز کارشناسان چندان خوشبین نباشند و با وجود افزایش 2 تا 3 درصدی تولید سالانه، چشمانداز بهبود در کوتاه مدت را در مجموع دور از تصور بدانند.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم