گزارش مالی شیائومی از سهماهه نخست سال 2023 – جایگاه سوم دنیا با عرضه بیش از 30 میلیون اسمارتفون
نمایش خبر
تاریخ : 1402/3/7 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، شیائومی Xiaomi |
از جمله برجستهترین آمارها در کارنامه فصل اخیر شیائومی میتوان به تعداد کاربران فعال ماهانه MIUI اشاره کرد که در پایان مارچ 2023 با رشد سالانه 12.4 درصدی بالغ بر 594.8 میلیون نفر بوده و در هنگام انتشار این گزارش، رقم 600 میلیون را پشت سر گذاشته است. همچنین، طبق گزارش اخیر، شیائومی متعهد شده که میزان انتشار گازهای گلخانهای خود را تا سال 2030 به میزان 70 درصد و تا سال 2040 به میزان 98 درصد کاهش دهد. در ادامه به بررسی عملکرد بخشهای مختلف کمپانی شیائومی در سهماهه نخست 2023 میپردازیم:
گوشیهای هوشمند
مثل همیشه، درآمدزاترین بخش کمپانی شیائومی به کسبوکار گوشیهای هوشمند این شرکت مربوط میشود. طی سهماهه نخست سال 2023، شیائومی 30.4 میلیون دستگاه اسمارتفون را به بازار جهانی عرضه و به لطف آن توانست درآمدی بالغ بر 35 میلیارد یوان را نصیب شرکت کند. طی سهماهه یادشده حاشیه سود کسبوکار اسمارتفونهای شیائومی 11.2 درصد عنوان شده و متوسط قیمت فروش این محصول با رشدی 2.7 درصدی نسبت به سهماهه قبل، به 1,152 یوان (163 دلار) افزایش یافته است.
در پایان مارچ 2023، شیائومی موفق شد با کسب 11.3 درصد از سهم بازار جهانی، پس از اپل و سامسونگ در رتبه سوم قرار بگیرد (اپل و سامسونگ تقریبا دو برابر شیائومی، اسمارتفون وارد بازار کردند). شاید تصور کنید رتبه شیائومی در بازار چین بهتر باشد، اما حقیقت آن است که در پایان سهماهه نخست 2023، شیائومی پس از اپل، اوپو و ویوو، به جایگاه چهارم در بازار چین بسنده کرد. ناگفته نماند، طبق گزارش Canalys، شیائومی طی فصل اخیر موفق شد در 47 بازار در بین 3 برند برتر و در 64 بازار در بین 5 برند برتر قرار بگیرد.
اینترنت اشیا و سبک زندگی (AIoT)
درآمد حاصل از فروش محصولات اینترنت اشیا و سبک زندگی در کمپانی شیائومی طی سهماهه اخیر 16.8 میلیارد یوان بوده و حاشیه سود این محصولات به 15.7 درصد رسیده که در نوع خود یک رکورد محسوب میشود. در این میان، درآمد مربوط به لوازم خانگی هوشمند بزرگ – مثل یخچال، سیستم تهویه هوا و ماشین لباسشویی – در سهماهه نخست نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 60 درصد رشد داشته است.
طبق ادعای شیائومی، طی فصل اخیر 2.8 میلیون دستگاه تلویزیون هوشمند از سوی این شرکت به بازار جهانی عرضه شده و از این حیث، شیائومی در بین 5 کمپانی برتر دنیا قرار میگیرد. ناگفته نماند، شیائومی حضور پررنگی در صنعت AIoT (هوش مصنوعی اشیا) داشته و تعداد دیوایسهای متصل به پلتفرم AIoT این کمپانی در فصل اخیر بالغ بر 618 میلیون دستگاه عنوان شده است. (که از بین آنها 12.3 میلیون کاربر صاحب 5 دیوایس یا بیشتر بودهاند)
خدمات اینترنتی، تبلیغات و بازی
طبق گزارش اخیر، رقم درآمد شیائومی از خدمات اینترنتی طی سهماهه نخست 2023 به 7 میلیارد یوان رسیده است. از نکات برجسته این بخش میتوان به ریکاوری کسبوکار گیمینگ شیائومی اشاره کرد که درآمد آن نسبت به سهماهه چهارم 2022 تا 25.7 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.3 درصد رشد داشته است.
کنار گذاشتن استراتژی قدیمی؟
در سال 2018 شیائومی اعلام کرد که سقف 5 درصد را برای حاشیه سود محصولات سختافزاری خود تعیین کرده است. اما ارائه محصولات با قیمتهای بالا توسط این شرکت در سالهای اخیر، این ادعا را زیر سؤال برده است. حتی آمارهای گزارش مالی اخیر نیز این موضوع را تأیید میکنند. طبق گزارش اخیر، حاشیه سود شیائومی در سهماهه نخست سال 2023 برابر با 19.5 درصد بوده است. همچنین، همان طور که ذکر شد، حاشیه سود در کسبوکارهای اسمارتفون و اینترنت اشیا به ترتیب 11.2 و 15.7 درصد بوده که به وضوح با سقف تعیین شده 5 درصدی در سال 2018 در تضاد است.
در گزارش مالی سال 2021، شیائومی مجددا بر این نکته تأکید و خاطرنشان کرد که چنانچه حاشیه سود خالص برای محصولات سختافزاری از 5 درصد بیشتر شود، مازاد آن به کاربران عودت خواهد شد. اما در همان گزارش، شیائومی حاشیه سود خالص محصولات سختافزاری خود را کمتر از 2 درصد اعلام کرد. لذا به نظر میرسد شیائومی به دنبال بهانه یا راه گریزی بوده تا سود خود را پایین جلوه دهد. حال سؤال اینجاست که استراتژی تعیین سقف 5 درصدی برای حاشیه سود محصولات سختافزاری فقط به گذشته مربوط بوده یا هنوز هم از سوی شیائومی دنبال میشود؟
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی