گزارش Canalys از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه پایانی و کل سال 2024 – پیشتازی دوباره اپل
نمایش خبر
تاریخ : 1403/11/18 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
طی سهماهه چهارم سال 2024، اپل 77.1 میلیون آیفون را وارد بازار کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1 درصد افت را نشان میدهد. با این حال، این کمپانی با در دست داشتن 23 درصد از سهم بازار همچنان در رتبه نخست قرار دارد. حجم عرضه اسمارتفونهای سامسونگ در فصل اخیر با 3 درصد افت سالانه، بالغ بر 51.9 میلیون دستگاه گزارش شده و این شرکت کرهای با در اختیار داشتن 16 درصد از بازار جهانی، پس از اپل در جایگاه دوم میایستد. برخلاف این دو برند، شیائومی موفق شد میزان عرضه اسمارتفونهای خود در فصل اخیر را تا 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد. حجم عرضه شیائومی برابر با 42.7 میلیون دستگاه بوده و این شرکت چینی به لطف افزایش حضور خود در بازار چین و تلاشهای مضاعف برای جهانی شدن، با کسب 13 درصد از سهم بازار رتبه سوم خود را با قدرت حفظ کرده است.
کمپانیهای چینی TRANSSION و ویوو نیز با عرضه 27.2 و 26.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار، بهترتیب جایگاههای چهارم و پنجم جهانی را از آن خود کردند. رقم عرضه این دو شرکت به هم نزدیک است، اما تفاوت در آنجاست که عرضه دیوایسهای TRANSSION در فصل اخیر افت 4 درصدی را تجربه کرد، در حالی که عرضه اسمارتفونهای ویوو با رشد سالانه 10 درصدی همراه شد. کارشناسان Canalys بهرهمندی از بهبود اوضاع بازارهای نوظهور در منطقه آسیا-اقیانوسیه را یکی از عوامل موفقیت این دو برند در سهماهه پایانی میدانند.
پس از بررسی بازار در سهماهه چهارم، نگاهی داریم به بازار جهانی اسمارتفون در کل سال 2024. طی سال گذشته میلادی، در مجموع 1.22 میلیارد دستگاه گوشی هوشمند در سرتاسر دنیا وارد بازار شد که از رشد سالانه 7 درصدی حکایت میکند. در این سال اپل موفق شد با عرضه 225.9 میلیون آیفون (که 1 درصد نسبت به سال 2023 افت کرده) و کسب 18 درصد از سهم بازار، عنوان بزرگترین عرضهکننده اسمارتفون را به نام خود کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این دومین سال متوالیست که اپل در کسب این عنوان از رقیب دیرین خود سامسونگ پیشی میگیرد.
رقابت بین اپل و سامسونگ در صدر جدول بسیار شدید بوده و این شرکت کرهای با عرضه 222.9 میلیون گوشی هوشمند و در اختیار گرفتن سهمی مشابه اپل (18 درصد از بازار) با اختلاف ناچیزی نسبت به رقیب آمریکایی خود، در جایگاه دوم میایستد. شیائومی نیز با عرضه 168.6 میلیون دستگاه اسمارتفون و تصاحب 14 درصد از بازار در سالی که گذشت، در رتبه سوم قرار میگیرد. برندهای TRANSSION و اوپو هم رقابت تنگاتنگی داشته و بهترتیب با عرضه 106.7 و 103.6 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال 2024، جایگاههای چهارم و پنجم را از آن خود کردهاند. طبق نمودار منتشرشده از سوی Canalys، سایر برندهای برتر عرضه اسمارتفون در سال 2024 بهترتیب عبارتند از: ویوو، آنر، لنوو، هواوی و ریلمی.
لی ژوان چیو (Le Xuan Chiew)، تحلیلگر Canalys، عملکرد اپل در سالی که گذشت را اینگونه توصیف میکند: «اپل از طریق رشد در بازارهای نوظهور مثل هند و جنوبشرق آسیا در سال 2024، جایگاه جهانی خود را مستحکم کرد. اپل با گسترش پوشش کانال [های فروش] و نفوذ در منطقه آسیا-اقیانوسیه، و استفاده حداکثری از بازاریابی فعال و استراتژیهای برندسازی، از فرصتهای رشد خود نهایت استفاده را برد. هرچند که رقابت و چرخه طولانی تعویض [گوشی]، شتاب رشد این شرکت در برخی بازارهای توسعهیافته را محدود کرد.» به گفته چیو، انتظار میرود به لطف عواملی مثل سبد محصولات جدید، ارتقاء سختافزاری و همچنین اقبال عمومی نسبت به Apple Intelligence، اپل بتواند در سال 2025 به رشد خوبی دست یابد.
به باور توبی ژو (Toby Zhu)، تحلیلگر ارشد Canalys، موفقیتِ محصولات بازار انبوه یکی از مهمترین پیشرانهای رشد بازار جهانی اسمارتفون در سال 2024 بوده است. علیرغم چالشهای ناشی از افزایش قیمتها در زنجیره تأمین (که از ابتدای سال 2024 آغاز شد)، برندهای اندرویدی مثل شیائومی، TRANSSION و ویوو موفق شدند با شبکههای فروش گسترده، محصولات رقابتی و مدیریت مؤثر موجودی خود، به رشد دورقمی در سال 2024 دست پیدا کنند. همچنین، با توجه به تمایل مصرفکنندگان بازارهای نوظهور برای خرید محصولات با ارزش خرید بالا، تقاضا برای دیوایسهای میانرده پایینتر از حد انتظار بود. در مقابل، در بازارهای توسعهیافته گرایش بیشتر به سمت گوشیهای گرانقیمتتر بوده است.
به گفته توبی ژو، نمیتوان انتظار داشت که عملکرد بازار در سال 2024، مجددا در سال 2025 تکرار شود. از مهمترین عوامل رشد بازار در سال 2024 میتوان به موارد زیر اشاره کرد: احیای مجدد موجودی از طریق فروشندگان و کانالهای فروش و همچنین بهبود اقتصاد کلان در بازارهای خاص. البته مواردی مثل نوسانات تقاضا و بلاتکلیفی در اقتصاد کلان، همچنان جزو چالشهای اساسی بازار هستند.
در این میان، عمده تمرکز فروشندگان روی محصولات ردهبالا، ارتقاء رقابت از طریق یکپارچهسازی محصولات با هوش مصنوعی، نوآوری در محصولات و همچنین استراتژیهای قدرتمندتر در حوزه بازاریابی خواهد بود. توبی ژو بر این باور است که برای مدیریت موجودی باید رویکرد محتاطانهتری را در پیش گرفت تا به این وسیله بتوان اثرات مناقشات سیاسی و بیثباتیهای اقتصاد کلان را تعدیل کرد. بهعلاوه، فروشندگان منطقهای با گسترش کانالهای فروش و سبد محصولات خود، اقدام به فعالسازی فرصتهای موجود در بازارهای محلی خواهند کرد. همین امر میتواند مجدداً متمرکز شدن بازار در بین فروشندگان مطرح را کاهش دهد.
- معرفی Asus ROG Phone 9 FE – مدل اقتصادی خانواده با SD 8 Gen 3 و باتری 5,500mAh
- گزارش Canalys از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه پایانی و کل سال 2024 – پیشتازی دوباره اپل
- گزارش مالی متا از سهماهه چهارم و کل سال 2024 – درآمد بالاتر از انتظار، ادامه سرمایهگذاری در AI
- گزارش مالی مایکروسافت از سهماهه منتهی به دسامبر 2024 – رشد چشمگیر درآمد شرکت از هوش مصنوعی
- بررسی ویدئویی و مقایسه سامسونگ Galaxy A16 و Galaxy A16 5G
- گزارش مالی سامسونگ از سهماهه پایانی و کل سال 2024 – افت شدید کسبوکار تراشه نسبت به سهماهه سوم
- گزارش مالی اپل از سهماهه منتهی به دسامبر 2024 – بالاترین میزان درآمد با وجود کاهش فروش آیفون