گزارش IDC از بازار تبلت در سهماهه سوم 2024 – ورود آمازون به جمع 5 برند برتر در سایه حکمرانی اپل بر بازار
نمایش خبر
تاریخ : 1403/8/14 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آی دی سی IDC ، تبلت Tablet ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo |
همان طور که گفته شد، در سال گذشته در مجموع تعداد تبلتهای کمی وارد بازار جهانی شد. به عنوان مثال، سال 2023 نخستین سالی بود که کمپانی اپل آیپد جدیدی را معرفی نکرد. (اتفاقی که از سال 2010 به بعد هر سال رخ میداد) یافتههای IDC حاکی از آن است که هوش مصنوعی به شکل فزایندهای در حال ادغام شدن با بازار تبلتهاست. هرچند که بهجز بازار Surfaceهای ویندوزی +Copilot، سایر دیوایسها در بهترین حالت، اوایل آشنایی خود با هوش مصنوعی را تجربه میکنند. در مجموع، این قبیل نوآوریها موجی از خوشبینی را در بازار تبلتها به دنبال داشته و ضمن ایجاد علاقه در مصرفکنندگان، به احتمال زیاد متوسط قیمت فروش این دیوایس را نیز بالاتر خواهد برد.
در ادامه نگاهی داریم به برندهای برتر بازار جهانی تبلت در سهماهه سوم سال 2024:
اپل: حجم عرضه آیپدهای اپل در فصل اخیر بالغ بر 12.6 میلیون دستگاه اعلام شده است. این حجم از تبلت عرضهشده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تنها 1.4 درصد رشد داشته، اما اپل همچنان با در دست داشتن 31.7 درصد از بازار جهانی، رتبه نخست این بازار را در اختیار دارد. به گفته کارشناسان IDC، فصل بازگشایی مدارس در فروش بالای مدل جدید iPad Air بیتأثیر نبوده است. در مقابل، مدل جدید iPad Pro به دلیل قیمت گزافش در بازارهای نوظهور، پایینتر از حد انتظار ظاهر شد و نتوانست به فروش مطلوبی دست پیدا کند.
سامسونگ: شرکت سامسونگ سهماهه قدرتمندی را پشت سر گذاشت. این کمپانی کرهای موفق شد حجم عرضه تبلتهای خود را به 7.1 میلیون دستگاه برساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 18.3 درصدی را نشان میدهد. به این ترتیب، سامسونگ با کسب 17.9 درصد از سهم بازار جهانی، جایگاه دوم را از آن خود میکند. سامسونگ در فصلی که گذشت تبلتهای پیشرفتهتری همچون Galaxy Tab S10 Ultra و +Galaxy Tab S10 را به همراه قابلیتهای هوش مصنوعی روانه بازار کرد. البته در کنار آن، مدلهای ردهپایینی همچون Galaxy Tab A9 نیز در اکثر مناطق با فروش خوبی مواجه شد. گفتنیست، نباید نقش کلیدی حضور در بخش تجاری را در عرضه تبلتهای سامسونگ نادیده گرفت.
آمازون: کمپانی آمازون موفق شد مجددا به جمع 5 برند برتر عرضهکننده تبلت برگردد. تعداد تبلتهای عرضهشده این کمپانی آمریکایی در سهماهه اخیر با رشد چشمگیری 111.3 درصدی بالغ بر 4.6 میلیون دستگاه گزارش شده و سهم 11.6 درصدی از این بازار را برای شرکت در بر داشته تا آمازون در جایگاه سوم دنیا بایستد. اواخر فصل سوم بود که آمازون مدل بهروزرسانیشده تبلت Fire HD 8 را با برخی قابلیتهای هوش مصنوعی جدید به بازار عرضه کرد. به گفته کارشناسان IDC، عمده فروش تبلتهای آمازون در جشنواره تخفیفات این شرکت – موسوم به Prime Day – رقم خورده است. جالب است بدانید، آمازون امسال دو رویداد Prime Day را برگزار و برای بیشتر مدلها تخفیفهای خوبی ارائه کرد.
هواوی: شرکت هواوی در فصل اخیر 3.2 میلیون دستگاه تبلت را وارد بازار کرد که نسبت به تعداد تبلتهای عرضهشده این شرکت در مدت مشابه سال گذشته، رشد قابلتوجه 44.1 درصدی را نشان میدهد. به این ترتیب، هواوی با در اختیار داشتن 8.2 درصد از سهم بازار جهانی، همچنان در رتبه چهارم میایستد. هواوی در فصلی که گذشت چندین تبلت جدید را در هر دو بازار مصرفی و تجاری به دست مشتریان رساند که در این میان MatePad SE 11 به لطف قیمت مناسب و رقابتی، تأثیر بهسزایی در رقم خوردن رشد یادشده داشته است.
لنوو: جایگاه کمپانی لنوو در فصل اخیر به رتبه پنجمی تنزل پیدا کرد، اما این به معنی کاهش در عرضه نیست، زیرا حجم تبلتهای عرضهشده از سوی این برند در فصل اخیر 3 میلیون دستگاه بوده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل 14.7 درصد رشد داشته است. لازم به ذکر است، عملکرد لنوو در بخش تجاری بهبود چشمگیری داشته و بیشترین رشد لنوو از عرضه تبلت در اروپای غربی و چین حاصل شده است.
به گفته آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، از تحلیلگران ارشد IDC، فرصتهای جذاب زیادی برای فروشندگان وجود دارد تا به کمک آنها بتوانند حضور خود را در بازار تبلت پررنگتر کنند، از جمله: همکاری با نهادهای آموزشی، بازی و سرگرمی، ارتباط بین دیوایسی، یکپارچهسازی تبلتها در سیستم بهداشت و درمان و ... . بهعلاوه، بهره گرفتن از قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی جهت ارتقاء تجربه کاربری میتواند تسهیلگر رشد در تمام عرصههای یادشده باشد. نوآوریهای اخیر در حوزه هوش مصنوعی مصرفکنندگان زیادی را به خود جذب کرده که از پرداخت هزینه بالاتر برای خرید تبلتهای پیشرفته ابایی ندارند. گفتنیست، با رشد قابلیتها و کارکردهای هوش مصنوعی، تعداد مصرفکنندگانی که این قابلیتهای پیشرفته را در خرید بعدی خود لحاظ میکنند، بیشتر خواهد شد.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم