گزارش Canalys از بازار جهانی تبلت در سهماهه نخست 2024 – رشد 1 درصدی، نشانهای برای رشدهای بیشتر در آینده
نمایش خبر
تاریخ : 1403/2/18 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، تبلت Tablet ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، آمازون Amazon ، لنوو Lenovo |


تحلیلگران Canalys این رشد 1 درصدی را به بازتر شدن دست مصرفکننده برای خرید و همچنین ثبات در اقتصاد جهانی نسبت میدهند. به باور هیمانی موکا (Himani Mukka)، مدیر پژوهشی Canalys، صنعت تبلت شروع مثبتی در سال 2024 داشته و پس از پشت سر گذاشتن سال دشوار 2023، انتظار میرود در ادامه سال جاری رشدهای بیشتری را در این بازار شاهد باشیم. با وجود اینکه مصرفکنندگان همچنان با احتیاط برای خرید تبلت هزینه میکنند، فروشندگان همچنان به این بازار امیدوار و مشتاقند. به گفته موکا، در حالی که تازهواردان بازار تبلت به سرمایهگذاری خود در این محصول ادامه میدهند، پیشکسوتان این عرصه در تلاشند تا با نوآوری و خلاقیت، ضمن ایجاد کارکردهای تازه برای این دیوایس، مشتریها را به سمت خود جذب کنند.

موکا در تأیید گفتههای خود به استفاده از نمایشگر OLED در آیپدهای جدید اپل اشاره کرد و یادآور شد که این حرکت میتواند در بین تبلتهای پنج برند برتر دنیا، دستاورد بزرگی به حساب بیاید. نکته دیگر اینکه در سال 2024 شاهد افزایش فرم فاکتورها و کارکردهای جدید برای تبلتها خواهیم بود که از جمله آنها میتوان به تبلتهای تاشو (فرم فاکتور جدید) و نمایش محتوای سه بعدی بدون نیاز به عینک (کارکرد جدید) اشاره کرد. پیشبینی میشود بازار تبلت – به پشتوانه بهبود تدریجی اوضاع – بتواند در سطوحی بالاتر از سطح دوران قبل از کرونا به ثبات برسد. از جمله مواردی که میتواند تقاضا برای خرید تبلت را افزایش دهد میتوان به تحقق برنامهریزیهای به تعویق افتاده دولتی و تجاری سال قبل و همچنین گسترش سریع زیرساختهای 5G در بازارهای بکر اشاره کرد.

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر تبلت در سهماهه نخست سال 2024:
کمپانی اپل در فصلی که گذشت 12 میلیون دستگاه آیپد را وارد بازارهای جهانی کرد و با در اختیار گرفتن 36 درصد از سهم بازار جهانی، توانست رتبه نخست را از آن خود کند. البته لازم به ذکر است حجم تبلتهای اپل در قیاس با تعداد تبلتهای عرضهشده این شرکت در سهماهه نخست 2023 (یعنی 13.9 میلیون دستگاه) 13.9 درصد افت داشته است. سامسونگ نیز با عرضه 6.8 میلیون تبلت و کسب 20.2 رصد از سهم بازار در جایگاه دوم قرار میگیرد. گفتنیست عرضه تبلتهای سامسونگ در فصل اخیر با رشد 1 درصدی همراه شده است.

هواوی فصل خوبی را در بازار تبلتها تجربه کرد. عرضه تبلتهای این برند چینی در فصل اخیر با رشد چشمگیر 70.2 درصدی بالغ بر 2.7 میلیون دستگاه بوده و رتبه سوم جهانی را برای این شرکت به ارمغان آورده است. کارشناسان Canalys، این رشد را عمدتا به تقاضای قدرتمند برای خرید تبلتهای هواوی در چین و منطقه آسیا-اقیانوسیه نسبت میدهند. ناگفته نماند، لنوو و آمازون نیز هر کدام با عرضه کمی بیش از 2 میلیون دستگاه تبلت، به جایگاههای چهارم و پنجم اکتفا کردند.
-
معرفی سامسونگ Galaxy M56 با ضخامت کمتر، پشت و روی شیشهای و عقبگرد در پردازنده و اسپیکر
-
معرفی nubia RedMagic 10 Air گوشی مخصوص بازی نوبیا با باتری 6,000mAh و ضخامت 7.85 میلیمتری
-
معرفی Honor Power میانرده آنر با Snapdragon 7 Gen 3 و باتری رکوردشکن 8,000 میلی آمپر ساعتی!
-
گزارش Counterpoint از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه نخست 2025 – صدرنشینی اپل به لطف آیفون 16e
-
آشنایی با Galaxy Tab Active5 Pro – تبلت مقاوم سامسونگ با Snapdragon 7s Gen 3 و قلم S Pen
-
معرفی Galaxy XCover7 Pro با SD 7s Gen 3، باتری قابل تعویض حجیمتر و 7 سال آپدیت سیستمعامل
-
معرفی OV50X – سنسور دوربین 1 اینچی 50 مگاپیکسلی آمنیویژن با امکان برداشت ویدئوی 8K HDR