گزارش Canalys و IDC از بازار جهانی تبلت و کروم‌بوک در سه‌ماهه دوم 2024 – بازگشت به مدار رشد

نمایش خبر

تاریخ : 1403/5/17        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، آی دی سی IDC ، تبلت Tablet ، کروم بوک Chromebook ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi
واحد خبر mobile.ir : بر اساس تازه‌ترین گزارش موسسه پژوهشی Canalys، عرضه جهانی تبلت در سه‌ماهه دوم 2024 با 18 درصد رشد به 35.9 میلیون واحد رسیده است. دستگاه‌های کروم‌بوک نیز به همین ترتیب شاهد رشد معمول فصلی بوده و با 4 درصد افزایش، عرضه 6 میلیونی را تجربه کرده‌اند. کارشناسان IDC نیز با ارقامی متفاوت از عرضه 34.4 میلیون دستگاه تبلت، رشد 22.1 درصدی و ثبت رکورد در سه‌ماهه اخیر خبر داده‌اند. هر دو موسسه از شرکت‌های اپل، سامسونگ، هواوی، لنوو و شیائومی به عنوان پنج تولیدکننده برتر تبلت در فصل دوم 2024 یاد کرده‌اند، با این تفاوت که در فهرست Canalys، هواوی جایگاه سوم را در اختیار دارد و در لیست IDC، لنوو سومین شرکت برتر سازنده تبلت در سه‌ماهه گذشته بوده است.

میزان عرضه جهانی تبلت از سه‌ماهه اول سال 2020 تا سه‌ماهه دوم سال 2024

رشد مجدد بازار جهانی تبلت از جذابیت پایدار این دستگاه‌ها برای مصارفی همچون بهره‌وری (productivity)، سرگرمی و آموزش نشان دارد و با داغ‌تر شدن رقابت و پیشرفت‌ فناوری، مصرف‌کنندگان می‌توانند گزینه‌ها بهتر و ویژگی‌های ممتازتری را در آینده نزدیک شاهد باشند. روند رو به رشد میزان عرضه تبلت که در مقایسه با سه‌ماهه مشابه سال گذشته بهتر بوده است، از ارائه محصولات جدید توسط تولیدکنندگان برتر، چرخه جایگزینی دستگاه‌های مصرفی و تکمیل موجودی فروشندگان سرچشمه گرفته‌ است. با این حال، باید توجه داشت که حجم کنونی عرضه تبلت در مقایسه با میزان پیش از همه‌گیری کرونا مطلوب به نظر می‌رسد و با سیل عظیم عرضه در دوران قرنطینه جهانی قابل مقایسه نیست. در واقع نتایج فصل دوم امسال به سه‌ماهه دوم 2019 شباهت دارد که در آن زمان میزان عرضه جهانی تبلت به پشتوانه ارائه محصولات تازه اپل و محبوبیت فزاینده تبلت‌های جداشدنی سامسونگ و هواوی، به 32.5 میلیون واحد رسید.

بازار جهانی تبلت در سه‌ماهه دوم 2024

از نگاه Kieren Jessop، تحلیل‌گر Canalys، صنعت تبلت‌ در نیمه نخست سال جاری میلادی روند مثبتی را طی کرده و بر خلاف سال دشوار 2023، ادامه سال را نیز به همین منوال پشت سر خواهد گذاشت. به گفته او، «ارائه محصولات جدید با افزایش تقاضای دوره‌ای برای به‌روزرسانی تبلت هم‌زمان شده که حاصل موج فروش تبلت در خلال دوره همه‌گیری کروناست. [به علاوه] ارتقای نوآوری در بخش‌هایی همچون فناوری نمایشگر و عملکرد یکپارچه هوش مصنوعی، علاقه مصرف‌کنندگان را به ویژه به تبلت‌های پیشرفته بیشتر کرده است.»

مطابق تحلیل یسوپ، در پیش گرفتن استراتژی‌های تبلیغاتی تهاجمی از سوی فروشندگان چینی سبب رشد بالای فروش و افزایش شاخص نرخ نفوذ تبلت در بازار این کشور شده است. همچنین با توجه به تمرکز این فروشندگان بر توسعه بین‌المللی، مناطقی مانند خاورمیانه و اروپای مرکزی و شرقی نیز شاهد افزایش عرضه بوده‌اند. او پیش‌بینی کرده است که در هند نیز مناقصه‌های آموزش دولتی به رشد تقاضا و افزایش تولید تبلت در مقیاس محلی بینجامد.

بنا بر داده‌های این گزارش، در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی اپل موقعیت پیشتاز خود را در بازار جهانی تبلت حفظ کرده و با در اختیار داشتن نزدیک به 39 درصد از سهم بازار، در مجموع حدود 13.9 میلیون آی‌پد را عرضه کرده است. IDC نیز مشابه Canalys از رشد بیش از 18 درصدی اپل نسبت به دوره مشابه سال گذشته خبر داده، اما میزان عرضه غول کوپرتینوئی را 12.3 میلیون دستگاه اعلام کرده است. کارشناسان این موسسه ضمن اشاره به ارائه مدل‌های 11 و 13 اینچی iPad Air و iPad Pro به عنوان عوامل رشد اپل در سه‌ماهه دوم، از چین به عنوان بازاری یاد کرده‌اند که به سبب حضور قدرتمند بازیگران محلی مانند هواوی و شیائومی، شاهد کاهش عرضه آی‌پد بوده است.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه دوم سال 2024 از نگاه کانالیز (عرضه به میلیون عدد)

پس از غول آمریکایی، سامسونگ با افزایش سالانه حدود 13 درصدی در مجموع نزدیک به 6.8 میلیون تبلت را وارد بازار کرده است؛ امری که از نگاه تحلیل‌گران به سبب فروش مدل‌های پرچمدار و رشد تقاضا در بازارهای نوظهور در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه باز می‌گردد. IDC نیز از عرضه 6.9 میلیونی و رشد سالانه 18.6 درصدی ابرشرکت کره‌ای خبر داده است. به گفته تحلیل‌گران این موسسه، با وجود آن که سامسونگ در سه‌ماهه گذشته تبلت جدیدی را معرفی نکرده، اما عواملی همچون استراتژی‌های موثر تجاری به رشد سالانه این شرکت یاری رسانده است.

هواوی نیز با رشد تقاضا در چین و منطقه موسوم به EMEA شامل خاورمیانه، آفریقا و اروپا موفق به عرضه بیش از 2.5 میلیون دستگاه تبلت به بازار شده و با رشد سالانه حدود 51 درصدی، همچنان جایگاه سوم را در اختیار دارد. سومین شرکت برتر عرضه‌کننده تبلت در فهرست IDC اما لنوو بوده که با تجربه رشد 16.7 درصدی توانسته 2.5 میلیون دستگاه تبلت ارائه کند. همچنین به گفته IDC، رشد سالانه 39.7 درصدی تبلت‌های جداشدنی یا detachable این شرکت، بسیار بیشتر از تبلت‌های تخت یا slate با 11.7 درصد رشد بوده است.

مطابق اعلام Canalys، رتبه چهارم این جدول به لنوو اختصاص دارد که به گفته کارشناسان این موسسه با تقویت حضور خود در اکثر بازارهای جهانی توانسته نزدیک به 2.5 میلیون دستگاه تبلت به بازار ارائه کند و شاهد رشد سالانه 16 درصدی باشد. اما در فهرست IDC هواوی با رشد سالانه 40.3 درصدی و عرضه 2.3 میلیون تبلت، جایگاه چهارم را از آنِ خود ساخته است. این شرکت در فصل اخیر تبلت MatePad 11.5S را معرفی کرده که عملکرد قدرتمندی را به سبب تبلیغات آنلاین ماه ژوئن در بازار چین نشان داده است.

در نهایت شیائومی با رشد قابل توجه 106 درصدی از نگاه Canalys و عرضه بیش از 2.1 میلیون تبلت، جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده‌ است. نکته جالب در این میان نیز به عبور شیائومی از آمازون و خارج کردن این کمپانی از فهرست پنج تولیدکننده برتر باز می‌گردد. IDC نیز به عرضه 2 میلیون تبلت و رشد سالانه 94.7 درصدی شیائومی در کنار عملکرد چشمگیر شرکت چینی در بازارهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و روسیه خبر داده است.

پنج شرکت برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه دوم سال 2024 از نگاه IDC (عرضه به میلیون عدد)

آنوراپا ناتاراج ( Anuroopa Natara) تحلیل‌گر ارشد IDC درباره وضعیت بازار تبلت بر این باور است که «نتایج سه‌ماهه دوم 2024 نشان می‌دهد که بازار از شرایط همه‌گیری فراتر رفته است و انتظار داریم چرخه تجدید و رشد در بازارهای نوظهور به روند بهبود کوتاه‌مدت خود ادامه دهد. در حالی که شرکت‌های تازه‌وارد این بازار بر گسترش خود در سطح جهانی تمرکز می‌کنند، شرکت‌های قدیمی پیشرو عمدتا در تلاش برای بهبود فناوری (به طور مثال استفاده از نمایشگرهای OLED در دستگاه‌های iPad Pro)، تامین نیاز بازار به دستگاه‌های رده بالا و استفاده از قدرت فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی هستند.» از نگاه ناتاراج، دستاوردهای بلندمدت بازار به توانایی فروشندگان در ساخت دستگاه‌هایی بستگی دارد که بتوانند جایگاه تبلت‌ها را بهبود بخشند و نوآوری و تمایز آن‌ها را نشان دهند.

بازار جهانی کروم‌بوک در سه‌ماهه دوم 2024

گِرگ دیویس (Greg Davis)، یکی از تحلیل‌گران Canalys، در تحلیل بازار کروم‌بوک با اشاره به عرضه بیش از 6 میلیونی و تجربه رشد سالانه 4 درصدی در سه‌ماهه دوم امسال، عامل اصلی افزایش عرضه کروم‌بوک در دوره زمانی آوریل تا ژوئن امسال را بسته‌های بودجه آموزشی ویژه منطقه‌ای از جمله صندوق Emergency Connectivity Fund در ایالات متحده عنوان می‌کند که این بودجه می‌بایست تا پایان سه‌ماهه دوم صرف خرید دستگاه‌های آموزشی شود. به علاوه، ارائه تخفیف‌ در کانال‌های خرده‌فروشی از تقاضای مصرف‌کنندگان برای کروم‌بوک پشتیبانی کرده و تاثیر خود را به طور خاص در زمینه استفاده از دستگاه‌های شخصی در بخش آموزش نشان داده است. در نتیجه این تحلیل‌گر Canalys پیش‌بینی کرده با وجود کاهش میزان عرضه کروم‌بوک در سه‌ماهه سوم، روند کلی این بخش در اثر کاربرد آموزشی و ادغام فزاینده قابلیت‌های هوش مصنوعی در کروم‌بوک‌ها همچنان مثبت خواهد بود.

به گزارش Canalys در بازار کروم‌بوک، HP با عرضه 1.7 میلیون دستگاه و 28 درصد سهم بازار، جایگاه اول خود را همچنان حفظ کرده و پس از آن، لنوو با افزایش 9 درصدی نسبت به سال گذشته، 1.5 میلیون دستگاه کروم بوک در سراسر جهان ارائه کرده است. اما در میان پنج تولیدکننده برتر، Acer بیشترین رشد فصلی را تجربه کرده و با عرضه 1.2 میلیون دستگاه جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است؛ امری که بیش از هر چیز مرهون موفقیت این شرکت در مناقصات دولتی آسیا و اقیانوسیه بوده است. دو شرکتDell وAsus نیز این سه‌ماهه را با روند نزولی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به پایان رسانده و به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا