آشنایی با Spark 30 Pro – میان‌رده جدید Tecno با تراشه Helio G100 و ارتباطات 4.5G

نمایش خبر

تاریخ : 1403/7/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، هلیو جی 100 Helio G100
واحد خبر mobile.ir : برند Tecno (زیرمجموعه Transsion) اخیرا از سری اسمارت‌فون‌های اسپارک 30 پرده برداشت. این سری شامل 5 گوشی هوشمند است که عبارتند از Spark 30C 5G ،Spark 30C ،Spark 30 Pro ،Spark 30 و Spark 30 5G. این برند چینی روز دوشنبه 23 سپتامبر 2024 (2 مهر 1403) از گوشی هوشمند Tecno Spark 30 Pro رونمایی کرد، در حالی که چند روز پیش از آن، ورژن ساده این گوشی با عنوان Spark 30 را معرفی کرده بود. متأسفانه هنوز اطلاعاتی در رابطه با 3 مدل دیگر این خانواده از سوی شرکت سازنده منتشر نشده، ولی انتظار می‌رود طی روزهای آتی این امر محقق شود. در ادامه جزییات بیشتری از مشخصات و امکانات Spark 30 Pro را با هم مرور می‌کنیم.

گوشی هوشمند Tecno Spark 30 Pro دارای فریمی تخت بوده و ماژول دوربین دایره‌شکل آن – بر خلاف Spark 30 – در محور مرکزی پشت دستگاه قرار نداشته و به سمت چپ آن متمایل شده است. قسمت پشتی – که ظاهرا از پلاستیک تشکیل شده – دارای بافتی دوگانه بوده و طبق ادعای شرکت سازنده، به‌راحتی از دست کاربر سر نمی‌خورد. این محصول در دو رنگ مشکی و سفید به تولید رسیده و تنها 7.4 میلی‌متر ضخامت دارد.

نمایشگر گوشی یک نمونه 6.78 اینچی از پنل‌های AMOLED است. رزولوشن نمایشگر +FHD بوده و در هر ثانیه تا 120 بار به‌روزرسانی می‌شود. این پنل 10 بیتی – که حاشیه‌های نسبتا کمی هم دارد – طیف رنگی DCI-P3 را به طور کامل پوشش داده و حداکثر روشنایی نقطه‌ای آن به 1,700 نیت می‌رسد. به گفته شرکت سازنده، قابلیت فیلتر نور آبی در این نمایشگر از سوی TÜV Rheinland مورد تأیید قرار گرفته است. ناگفته نماند، حسگر اثر انگشت گوشی نیز زیر لایه نمایشگر آن پنهان شده است.

پردازش Spark 30 Pro به تراشه Helio G100 مدیاتک سپرده شده که تنها کمی از Helio G99 بالاتر بوده و در حال حاضر قدرتمندترین چیپ‌ست LTE بازار محسوب می‌شود. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 6 نانومتری ساخته شده – شامل دو هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A76 و شش هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali-G57 MC2 است. این تراشه حائز امتیاز بیش از 420,000 در بنچمارک AnTuTu بوده و همان طور که گفته شد، فاقد مودم 5G است. گفتنی‌ست، 8 گیگابایت حافظه RAM و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

در ماژول پشت گوشی علاوه بر یک فلش ال‌ای‌دی حلقه‌ای، سه لنز دیده می‌شود که البته یکی از آنها جنبه تزیینی دارد. دوربین اصلی این مجموعه 108 مگاپیکسلی بوده و به زوم lossless تا 3 برابر و زوم دیجیتال تا 10 برابر مجهز است. طبق ادعای شرکت سازنده، دوربین اصلی به برخی امکانات هوش مصنوعی از جمله AIGC portrait (ویرایش خلاقانه پرتره با هوش مصنوعی) و AI Eraser (حذف عناصر نامطلوب از عکس) مجهز شده است. تکنو به مشخصات دوربین دوم اشاره‌ای نکرده، اما احتمال می‌رود پای یک سنسور عمق در میان باشد. در حفره بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی (ظاهرا 13 مگاپیکسلی) کار گذاشته شده است.

شرکت سازنده به ظرفیت باتری Spark 30 Pro اشاره‌ای نکرده، ولی به احتمال زیاد با یک باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی روبرو هستیم. به گفته تکنو، این باتری از استاندارد شارژ 33 واتی پشتیبانی کرده و رساندن ذخیره باتری آن از 0 به 100 درصد، حدود 70 دقیقه زمان می‌برد. گفتنی‌ست، سه حالت شارژ هوشمند برای باتری این گوشی پیش‌بینی شده و حتی پس از هزار بار شارژ و تخلیه، حداقل 80 درصد از ظرفیت باتری حفظ خواهد شد. دو اسپیکر استریو با پشتیبانی از دالبی‌آتموس و تأییدیه Hi-Res Audio نیز برای این محصول پیش‌بینی شده است.

گوشی هوشمند Spark 30 Pro به ارتباطات 4.5G (با نام تجاری Lightning Network) مجهز شده که در حقیقت نسخه پیشرفته‌تر 4G است و طبق ادعای شرکت سازنده، سرعت آن در مقایسه با 4G تا 100 درصد افزایش یافته و می‌تواند دانلود 300 مگابیت بر ثانیه را امکان‌پذیر کند. این محصول به فرستنده مادون قرمز نیز مجهز بوده و به این ترتیب می‌تواند برای 15 قلم از لوازم خانگی، نقش ریموت کنترل را ایفا کند. ناگفته نماند، سیستم‌عامل گوشی اندروید 14 بوده و منوی داخلی آن بر مبنای رابط کاربری اختصاصی HIOS توسعه یافته است.

جالب است بدانید، تکنو اسمارت‌فون‌های Spark 30 و Spark 30 Pro را در دو نسخه با طراحی ظاهری ویژه نیز به تولید رسانده است: Spark 30 Bumblebee Edition و Spark 30 Pro Optimus Prime Edition. این دو محصول از نظر مشخصات هیچ تفاوتی با Spark 30 و Spark 30 Pro نداشته و صرفا در طراحی ظاهری آنها از شخصیت‌های سریال Transformers الگوبرداری شده است؛ جایی که Spark 30 Bumblebee Edition با رنگ‌پردازی ترکیبی زرد و مشکی از شخصیت Bumblebee الهام گرفته شده و رنگ‌های قرمز، آبی و نقره‌ای در Spark 30 Pro Optimus Prime Edition نیز یادآور کاراکتر Optimus Prime است.

قیمت و زمان عرضه Tecno Spark 30 Pro به‌زودی از سوی شرکت سازنده اعلام می‌شود.

منبع : Tecno


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا