آشنایی با Tecno Spark 20 Pro 5G – میان‌رده‌ای با Dimensity 6080 و دوربین 108 مگاپیکسلی

نمایش خبر

تاریخ : 1403/3/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، نسل پنجم 5G ، دیمنسیتی 6080 Dimensity 6080
واحد خبر mobile.ir : دسامبر سال گذشته، برند تکنو از اسمارت‌فون‌های Tecno Spark 20 Pro ،Tecno Spark 20 و +Tecno Spark 20 Pro رونمایی کرد. حال پس از گذشت حدود شش ماه، این برند چینی از اضافه شدن عضو دیگری به خانواده اسپارک 20 خبر داده و اخیرا از گوشی هوشمند جدیدی به نام Tecno Spark 20 Pro 5G رونمایی کرده است. برخلاف سه مدل قبلی که گوشی‌های 4G محسوب می‌شدند، اسمارت‌فون Tecno Spark 20 Pro 5G – به لطف تراشه پیشرفته‌تر – از ارتباطات نسل پنجم پشتیبانی می‌کند. ال‌سی‌دی +FHD، تراشه Dimensity 6080، تا 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین 108 مگاپیکسلی و باتری 5,000 میلی‌آمپر ساعتی سایر مشخصات این گوشی جدید را تشکیل می‌دهند.

از لحاظ طراحی ظاهری، Tecno Spark 20 Pro 5G شباهت چندانی به سه مدل دیگر در این سری ندارد. لبه‌های دستگاه تخت بوده و حاشیه‌های قسمت پایینی نمایشگر نسبتا زیاد است. در پشت دیوایس نیز یک ماژول دوربین مشکی‌رنگ به شکل squircle (بین دایره و مربع) دیده می‌شود که در لبه‌ها دارای خمیدگی بوده و شرکت سازنده نام Lamé Curve Design را برای آن انتخاب کرده است. این دیوایس در رنگ‌های مشکی، سفید و سبز به تولید می‌رسد که هر سه دارای بدنه‌های پلاستیکی بوده ولی در قسمت پشتی مدل سبزرنگ از پوششی شبیه چرم گیاهی استفاده شده است. گفتنی‌ست، این گوشی در اندازه‌های 8.29×76.21×168.51 میلی‌متر طراحی شده است. (ضخامت مدل سبز رنگ به 8.49 میلی‌متر می‌رسد)

نمایشگر گوشی از پنل‌های LCD به قطر 6.78 اینچ تشکیل شده است. همان طور که گفته شد، حاشیه‌های نسبتا زیادی در قسمت پایینی نمایشگر دیده می‌شود. با توجه به حفره دوربین سلفی در بالای نمایشگر، شرکت سازنده نام Hole Screen را برای آن انتخاب کرده و رزولوشن نمایشگر +FHD (معادل 1080×2460 پیکسل) اعلام شده است. متأسفانه به غیر از موارد ذکر شده، جزییات بیشتری از مشخصات این نمایشگر در دست نیست، جز اینکه می‌دانیم به لطف الگوریتمی موسوم به Smart Refresh، به منظور صرفه‌جویی در مصرف باتری، نرخ تازه‌سازی پنل متناسب با محتوا تغییر کرده و به حداکثر 120 هرتز بالغ می‌شود.

تکنو در ساخت Spark 20 Pro 5G از تراشه Dimensity 6080 مدیاتک استفاده کرده که در بنچمارک AnTuTu حائز امتیازی در حدود 430,000 شده است. این چیپ‌ست – که با لیتوگرافی 6 نانومتری ساخته شده – شامل دو هسته 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A76 و شش هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali-G57 MC2 است. این دیوایس تنها در یک پیکربندی با 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی به تولید رسیده و ظاهرا می‌توان فضای ذخیره‌سازی آن را با میکرو اس‌دی ارتقاء داد.

در ماژول پشت دستگاه، علاوه بر فلش LED، سه لنز به چشم می‌خورد که البته یکی تزیینی بوده و دیگری صرفا یک سنسور ماکروی 2 مگاپیکسلی است. به این ترتیب، به معنای واقعی کلمه عملا یک دوربین در پشت این گوشی وجود دارد. این دوربین – که از سنسوری به بزرگی 1/1.67 اینچ تشکیل شده – رزولوشن 108 مگاپیکسلی داشته و در پشت لنزی به گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. با توجه به قابلیت ترکیب 9 پیکسل در 1 پیکسل، می‌توان در محیط‌های کم‌نور، عکس‌های مناسبی را از این دوربین انتظار داشت. حالت شب، زوم درون سنسوری 3 برابری و زوم دیجیتال 10 برابری از دیگر امکانات این دوربین به شمار می‌روند. ناگفته نماند، در حفره بالای نمایشگر نیز یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با میدان دید 77.5 درجه به چشم می‌خورد.

انرژی مورد نیاز دستگاه از طریق یک باتری به ظرفیت 5,000 میلی‌آمپر ساعت تأمین می‌شود. این باتری از استاندارد شارژ 33 واتی پشتیبانی کرده و طبق ادعای شرکت سازنده، حتی پس از 1,600 بار شارژ و تخلیه، به کار خود ادامه می‌دهد. حسگر اثر انگشت گوشی نیز روی دکمه پاور آن تعبیه شده است. از دیگر مشخصات سخت‌افزاری Spark 20 Pro 5G می‌توان به دو اسپیکر استریو اشاره کرد که دارای تأییدیه ازAudio Hi-Res بوده و از دالبی آتموس پشتیبانی می‌کنند.

بخش نرم‌افزاری گوشی از سیستم‌عامل اندروید 14 در کنار رابط کاربری اختصاصی HiOS 14 تشکیل می‌شود. همان طور که از نام دیوایس مشخص است، این محصول از ارتباطات نسل پنجم پشتیبانی می‌کند. طبق ادعای شرکت سازنده، به لطف توانایی‌های Dimensity 6080، جابه‌جایی هوشمند بین شبکه‌های 4G و 5G امکان‌پذیر شده که بهینه‌سازی سرعت و مصرف را در بر خواهد داشت. تکنو در معرفی گوشی به تکنولوژی موسوم به UPS (کوتاه‌شده Ultra Power Signal) اشاره کرده و آن را در ثبات و قدرت سیگنال مؤثر می‌داند. همچنین، قابلیتی تحت عنوان Linkbooming 1.0 با کاهش میزان تأخیر تا 25 درصد، تجربه آنلاین روان‌تری را نوید می‌دهد. سایر گزینه‌های ارتباطی این دیوایس عبارتند از وای-فای دو باندی، بلوتوث 5.3، رادیو FM، پورت USB-C، موقعیت‌یابی ماهواره‌ای و NFC.

گوشی هوشمند Tecno Spark 20 Pro 5G از 20 ژوئن (31 خرداد) وارد بازار عربستان سعودی شده و پس از آن راهی بازارهای منتخب در مناطقی مثل خاور میانه، آفریقا، جنوب‌شرق آسیا و آمریکای لاتین خواهد شد. ظاهرا قیمت این محصول حدود 190 دلار اعلام شده که البته در بازارهای مختلف با نوسان همراه خواهد بود.

منبع : Tecno


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا