معرفی Helio G100 – چیپ‌ست 6 نانومتری مدیاتک برای دیوایس‌های 4G میان‌رده

نمایش خبر

تاریخ : 1403/5/19
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، مدیاتک MediaTek ، هلیو جی 100 Helio G100
واحد خبر mobile.ir : اواخر جولای امسال، تکنو از اسمار‌فون جدیدی به نام Tecno Camon 30S Pro پرده برداشت. تکنو در معرفی این گوشی برای اولین بار از به خدمت گرفتن تراشه‌ای با نام Helio G100 خبر داد، اما در آن موقع اطلاعات چندانی از این چیپ‌ست در دست نبود. حال باخبر شدیم مدیاتک روز چهارشنبه 7 آگوست 2024 (17 مرداد 1403) مشخصات کامل Helio G100 را در وب‌سایت خود منتشر کرده است. بررسی دقیق این مشخصات حاکی از آن است که Helio G100 از لحاظ CPU و GPU عملا تفاوتی با Helio G99 ندارد. تنها تفاوت قابل ذکر Helio G100 با نسل قبلی، پشتیبانی آن از دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی است. در ادامه، مشخصات چیپ‌ست جدید مدیاتک را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

تراشه Helio G100 با لیتوگرافی 6 نانومتری TSMC ساخته شده و می‌توان آن را در رده میانی جای داد. این چیپ‌ست شامل دو هسته 2.2 گیگاهرتزی Cortex-A76 و شش هسته 2 گیگاهرتزی Cortex-A55 بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali-G57 MC2 است. این تراشه از حافظه رم LPDDR4X با حداکثر فرکانس 4,266 مگابیت بر ثانیه و حافظه داخلی از نوع UFS 2.2 پشتیبانی می‌کند که هنوز هم در دیوایس‌های مقرون‌به‌صرفه جزو گزینه‌های محبوب به شمار می‌رود.

همان طور که گفته شد، آنچه Helio G100 را از نسل قبلی متمایز می‌کند، توانایی‌های آن در زمینه اپتیک است. دیوایس‌های مجهز به Helio G99 می‌توانستند نهایتا از یک دوربین 108 مگاپیکسلی برخوردار باشند، اما این رزولوشن در تراشه جدید Helio G100 با یک جهش چشمگیر به 200 مگاپیکسل افزایش یافته است. لذا این قابلیت، Helio G100 را به گزینه‌ای ایده‌آل برای گوشی‌هایی با تمرکز بر مجموعه دوربین، تبدیل می‌کند. لازم به ذکر است، اگر برندی بخواهد اسمارت‌فونی بسازد با دو دوربین 16 مگاپیکسلی (و یا یک دوربین 32 مگاپیکسلی) با قابلیت فیلم‌برداری با سرعت 30 فریم در ثانیه و تأخیر شاتر صفر (ZSL)، همچنان می‌تواند در ساخت اسمارت‌فون مورد نظر از تراشه Helio G100 استفاده کند. بهبود عکاسی در محیط‌های کم‌نور، زوم lossless درون-سنسوری و الگوریتم‌های پیشرفته پردازش تصویر از دیگر امکانات Helio-G100 عنوان شده‌اند.

دیوایس‌های مجهز به Helio G100 می‌توانند نمایشگری با رزولوشن 1080×2520 پیکسل و نرخ تازه‌سازی حداکثر 120 هرتزی داشته باشند. این تراشه تکنولوژی Intelligent Display Sync (همگام‌سازی هوشمند نمایشگر) را برای دیوایس‌ها به همراه دارد که به موجب آن، انجام اسکرول‌‌ و جابه‌جایی انیمیشن‌ها روی صفحه نمایش روان‌تر خواهد بود. همچنین، به منظور ارتقاء تجربه گیمینگ، تکنولوژی HyperEngine در این تراشه نیز لحاظ شده است. طبق ادعای مدیاتک، این تکنولوژی می‌تواند با مدیریت CPU، GPU و منابع حافظه، علاوه بر تضمین عملکرد پایدار، از افت فریم نیز بکاهد.

تراشه Helio G100 همچنان فاقد مودم نسل پنجمی بوده و اسمارت‌فون‌های مجهز به این تراشه یک گوشی 4G (با فناوری LTE Cat-13 DL) خواهند بود. البته مدیاتک با معرفی قابلیتی تحت عنوان Elevator Mode (حالت آسانسور) سعی دارد تا حدی این کاستی را جبران کند. به موجب این قابلیت، اسمارت‌فون پس از خروج از محل‌های فاقد پوشش سلولی (مثل تونل یا آسانسور)، سریعا به شبکه ارتباطی باز می‌گردد. این قابلیت به ویژه برای کسانی که مکررا مجبور به رفت و آمد در چنین موقعیت‌هایی هستند، مفید خواهد بود. بلوتوث 5.2، وای-فای 5 و مسیریابی ماهواره‌ای از دیگر گزینه‌های ارتباطی در این چیپ‌ست محسوب می‌شوند.

انتظار می‌رود چیپ‌ست Helio G100 بتواند مانند Helio G99 جایگاه محبوب خود در رده میانی بازار گوشی‌های 4G را حفظ کند. همان طور که گفته شد، Helio G100 در ساخت Tecno Camon 30S Pro به کار گرفته شده و به احتمال زیاد طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو، دیوایس‌های بیشتری مجهز به این چیپ‌ست معرفی خواهند شد.

منبع : MediaTek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا