15 تغییر کوچک و جذاب در اندروید 15 - از فضای خصوصی اپلیکیشن‌ها تا واقعیت افزوده در Google Maps

نمایش خبر

تاریخ : 1403/6/14        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : اندروید Android ، سیستم عامل Operating System ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : اندروید 15 به‌عنوان نسل بعدی سیستم‌عامل موبایلی گوگل هنوز در مرحله آزمایشی و بتا قرار دارد و برای ارائه نسخه نهایی آن به بازار باید به انتظار نشست؛ زمان باقی‌مانده تا رونمایی رسمی این سیستم‌عامل اما لحظه به لحظه در حال کم‌تر شدن بوده و کمی بیش از یک ماه دیگر در ماه اکتبر شاهد ارائه اندروید 15 به گوشی‌های منطبق و در رأس آن‌ها پیکسل‌های جدید گوگل خواهیم بود. پیش از این با با 15 ویژگی برجسته اندروید 15 در دومین نسخه بتا آشنا شدیم اما این سیستم‌عامل تغییرات جزیی و کوچک متعددی را نیز به همراه دارد که به استفاده بهتر از گوشی منجر خواهند شد. در مطلب پیش رو با 15 تغییر کوچک و در عین حال جالب توجه در اندروید 15 آشنا می‌شویم.

ویبره تطبیقی

شوکه شدن از صدای ناهنجار و لرزش شدید گوشی روی یک سطح صاف و سخت (مثل میز) یکی از تجارب مشترک و البته منفی اغلب کاربران است که ظاهراً در اندروید 15 راه‌حلی برای آن پیش‌بینی شده است؛ در سیستم‌عامل بعدی گوشی با کمک قابلیتی تحت عنوان Adaptive Vibration شدت ویبره‌های گوشی با کمک ورودی‌های دستگاه از جمله میکروفون‌ها و دیگر حسگرها با توجه به محیط اطراف تنظیم خواهد شد؛ در این حالت اگر گوشی روی سطح سفت و محکم قرار داشته باشد از شدت ویبره کاسته می‌شود و روی یک سطح نرم و انطاف‌پذیر مثل مبل بر شدت آن افزوده شده و صدای بلندتری را ایجاد می‌کند.

افزودن آیتم‌های جدید به Google Wallet

با این‌که کیف پول گوگل هنوز کاربرد چندانی در ایران ندارد اما برای دیگر کاربران گزینه جدیدی در Google Wallet در نظر گرفته شده که به کاربردهای آن می‌افزاید. در حال حاضر تنها اسناد فیزیکی و کارت‌هایی قابل دیجیتال شدن و ذخیره در گوگل ولت را دارند که دارای بارکد یا QR Code باشند؛ اندروید 15 اما با حذف این محدودیت امکان افزوده شدن تمامی کارت‌های دارای متن و تصویر امکان به این مجموعه را فراهم می‌کند.

آرشیو دستی اپلیکیشن‌ها

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که بخش بزرگی از فضای حافظه داخلی خود را به اپلیکیشن‌های بی‌شمار و متعدد اختصاص داده‌اید آرشیو اتوماتیک گزینه ایده‌آلی برای شما خواهد بود؛ این قابلیت که در نسل فعلی اندروید حضور دارد با تشخیص خودکار برنامه‌های کم‌تر استفاده شده اقدام به حذف آن‌ها و در عین حال حفظ کلیه اطلاعات شخصی و تنظیمات شما در اپلیکیشن مذکور کرده و سپس در هر زمان با دانلود و نصب مجدد این برنامه همه چیز مجدداً به همان صورتی در خواهد آمد که پیش از آن‌اینستال کردن بود. این ویژگی کاربردی حالا در اندروید 15 به‌صورت دستی و برای هر برنامه دلخواهی قابل استفاده است و دیگر سیستم‌عامل به‌صورت اتوماتیک برای شما در این مورد تصمیم‌گیری نمی‌کند.

Play Protect با چاشنی هوش مصنوعی

Google Play Protect همین حالا نیز با تحلیل رفتار اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه برنامه‌های مشکوک و تروجان‌ها را شناسایی کرده و شما را از مشکلات ناشی از نصب این اپلیکیشن‌ها مطلع می‌کند. گوگل در اندروید 15 اما با به‌کارگیری هوش مصنوعی، کیفیت و قابلیت‌های این سرویس را ارتقاء بخشیده است. این ویژگی‌ هوش مصنوعی که به‌صورت داخلی و اصطلاحاً on-device عمل می‌کند کارکردی مشابه یک آنتی‌ویروس داشته و پس از شناسایی یک مورد مشکوک همزمان با هشدار دادن به شما، گوگل را نیز در جریان می‌گذارد. از جمله مکانیزم‌های حفاظتی جدید Play Protect در اندروید 15 باید به کلمات عبور یک بار مصرف و گسترش دایره تنظیمات محدود شده (expanded restricted settings) اشاره کرد.

انتخاب‌های کنتراست رنگ

از طریق گزینه جدید کنتراست رنگ در تنظیمات Wallpaper & Style اندروید 15 امکان افزایش یا کاهش کنتراست مابین متن و رنگ‌های پس‌زمینه گوشی فراهم می‌شود و از این راه بسته به ترجیحات شخصی هر فرد خوانایی تصویر بهتر خواهد شد. این قابلیت سه گزینه جدید پیش‌فرض، متوسط و بالا را در بر گرفته که با انتخاب هریک شیوه نمایش المان‌های روی صفحه به‌گونه مشهودی تغییر می‌کند. با کمک این قابلیت حتی می‌توان یک پس‌زمینه سفید یا مشکی نیز برای خوانش بهتر به بلوک‌های نوشتاری افزود.

بلوتوث اتوماتیک

در بعضی شرایط از کاربران خواسته می‌شود تا بلوتوث خود را خاموش کنند اما پس از آن معمولاً بسیاری از افراد فراموش می‌کنند تا دوباره بلوتوث را روشن کنند و در این حالت برای اتصال مجدد اکسسورهای بلوتوثی به زمان نیاز خواهد بود. در اندروید 15 اما در هنگام خاموش کردن بلوتوث گزینه جدیدی ارائه شده که به‌صورت اتوماتیک بلوتوث را در روز بعد روشن می‌کند (Automatically Turn On Again Tomorrow) این قابلیت در زمان‌‌هایی که تنها برای یک مدت محدود اقدام به غیر فعال کردن بلوتوث می‌کنید گزینه ایده‌آلی به‌نظر می‌رسد.

فضای خصوصی اپلیکیشن‌ها

اگر برای انجام کاری یا نشان دادن موضوعی تلفن همراه خود را در اختیار دوست یا همکار خود قرار می‌دهید احتمالاً نگران مشاهده یا دسترسی غیر مجاز به محتوای برخی اپلیکیشن‌ها خواهید بود؛ در اندروید 15 با ویژگی جدیدی به‌نام Private Space این مشکل برطرف شده و با ارائه بخشی در پایین منوی اصلی (app drawer) که به تأیید هویت نیاز دارد از اپلیکیشن‌های حساس شما محافظت شده و جالب این‌که حتی نوتیفیکیشن و اعلان‌های اپلیکیشن‌های قرار گرفته در Private Space نیز در این حالت از دید پنهان می‌شوند.

ارتقاء پیش‌نمایش عکس در نور کم روی صفحه‌نمایش

حالت شب یا نایت مد در حال حاضر در اکثر گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پیشرفته حضور داشته و از طریق آن می‌توان اقدام به برداشت تصاویری کرد که حتی در پیش‌نمایش عکس در صفحه‌نمایش خود گوشی نیز قابل مشاهده نبودند؛ همین موضوع به ارائه قابلیتی تحت عنوان Low-Light Boost منجر شده که در طی آن با نزدیک شدن پیش‌نمایش تصویر روی صفحه‌نمایش خود گوشی به عکس نایت مد دوربین امکان قاب‌بندی بهتر و انتخاب سوژه‌های مد نظر در شب فراهم می‌شود.

محافظت از بازگشت به تنظیمات کارخانه

این گزینه که پیش از این نیز در مطلب جداگانه‌ای به آن پرداختیم از انگیزه‌های سرقت گوشی‌های اندرویدی به میزان زیادی خواهد کاست؛ بی‌شک اولین اقدام یک سارق پس از دزدیدن یک گوشی بازگشت آن به تنظیمات کارخانه یا rest factory خواهد بود که شرایط را برای فروش دستگاه فراهم می‌کند؛ در اندروید 15 اما برای ریست فکتوری کردن دستگاه اطلاعات هویتی بیش‌تری درخواست می‌شود که سارق از آن‌ها بی‌اطلاع بوده و در نتیجه امکان ریست کردن گوشی (حداقل به شیوه عادی و معمول) غیر ممکن خواهد شد.

قفل تشخیص دزدی

با کمک این گزینه جدیدِ اندروید 15، فرایند قاپیده شدن گوشی و دزدی، با کمک هوش مصنوعی و سنسورهای دستگاه تشخیص داده شده و در یک لحظه، قفل صفحه به‌صورت خودکار فعال خواهد شد. از جمله شرایط فعال شدن این گزینه حرکت ناگهایی و سریع دستگاه است که احتمالاً از قاپیده شدن گوشی خبر می‌دهد.

اشتراک‌گذاری بخشی از صفحه‌نمایش

در حال حاضر اگر محتوای صفحه‌نمایش خود را با فرد دیگری به‌اشتراک بگذارید ممکن است ناخواسته و مثلاً در حین جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها محتوای نامربوطی را نیز در معرض دید قرار دهید؛ در اندروید 15 اما به‌لطف اشتراک‌گذاری جزیی نمایشگر یا Partial Screen Sharing می‌توان از این اقدام ناخواسته جلوگیری کرد. با کمک این ویژگی می‌توان به‌جای ضبط و اشتراک‌گذاری کل صفحه تنها پنجره یک اپلیکیشن خاص را ریکورد کرده و از رخنه اطلاعات دیگر جلوگیری به‌عمل آورد.

دکمه بازگشت پیشگویانه به‌صورت پیش‌فرض

وقتی برای انجام عمل بازگشت یا back دست خود را از سمت چپ به سمت راست تصویر حرکت می‌دهید همیشه نمی‌توان مطمئن بود که به چه صفحه‌ای باز خواهید گشت؛ گوگل در اندروید 13 با Predictive Back و ارائه یک پیش‌نمایش از منویی که به آن باز می‌گردید (قبل از پایان کشیدن انگشت روی صفحه) به حل این مشکل کمک کرد و حالا این گزینه به‌صورت پیش‌فرض در اندروید 15 فعال است. در این حالت اگر این حرکت بازگشتی منجر به خارج شدن شما از یک اپلیکیشن شود، صفحه هوم در preview این قسمت به‌نمایش گذاشته می‌شود.

بهبودهای جدید در PDF

استفاده از گوشی برای انجام کارهایی که معمولاً با کامپیوتر انجام می‌شود همواره چالش‌برانگیز بوده و در این میان ادیت و ویرایش اسناد PDF از جمله مشکل‌زاترین موارد است. گوگل اما در اندروید 15 دست به تغییراتی در این زمینه زده که کار با اسناد PDF را تسهیل می‌کند. از جمله این تغییرات باید به لود شدن سریع‌تر و بهتر فایل‌های PDF، پشتیبانی بهتر از فایل‌های محافظت شده با رمز عبور و تسهیل گزینه‌های ویرایشی مثل حاشیه نویسی اشاره کرد.

استفاده از هوش مصنوعی در یافتن عکس‌های گالری

این ویژگی و ویژگی بعدی تنها محدود به اندروید 15 نبوده و در کل سرویس‌های گوگل اعمال می‌شوند اما چون تقریباً همزمان با اندروید 15 در دسترس قرار می‌گیرند در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم. یکی از موارد وقت‌گیر و مشکل‌زا در حین استفاده از یک گوشی هوشمند جست‌وجو در بین عکس‌های بی‌شمار گالری گوشی‌ست که با توجه به حجم وسیع حافظه داخلی وقت زیادی را طلب می‌کند. در اندروید 15 به‌جز شیوه‌های معمول حل این مشکل (مثل محدود کردن نتایج جست‌وجو به افراد، مکان‌ها و اشیائی که به‌صورت خودکار در تصویر تشخیص داده شده‌اند) می‌توان از Ask Photos یا هوش مصنوعی Gemini گوگل سود جست که به‌صورت پیش‌فرض در موتور جست‌وجوی تصاویر گنجانده شده و از گفت‌وگوی معمولی و سوال‌های عادی برای یافتن یک عکس پشتیبانی می‌کند.

واقعیت افزوده در نقشه‌های Google Maps

تصور کنید که با گرفتن گوشی در مقابل خود بتوان اطلاعاتی را در مورد وضعیت جغرافیایی، کسب و کارها و جاذبه‌های توریستی پیرامونی به‌دست آورد. این دقیقاً همان چیزی‌ست که با ویژگی جدید واقعیت افزوده (AR) اپلیکیشن نقشه گوگل یا Google Maps به‌دست خواهید آورد. این گونه اطلاعات به‌صورت یک لایه مجزا روی پیش‌نمایش تصویر دوربین قرار گرفته و حتی فلش‌هایی را برای هدایت و راهنمایی شما به مسیر درست در حین راه رفتن یا رانندگی ارائه می‌کنند. این ویژگی همانطور که گفته شد مختص اندروید 15 نبوده و برای تمامی کاربران Google Maps ارائه می‌شود. در حال حاضر دسترسی اولیه و پایلوت این سرویس برای برخی از کاربران در سنگاپور و پاریس در حال انجام است.

امسال برخلاف سال‌های گذشته ارائه اندروید 15 همزمان با معرفی گوشی‌های جدید سری Pixel 9 صورت نگرفت و این امر به پاییز امسال موکول شد. گوگل پس از چندین ماه معرفی نسخه‌های پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان و ورژن‌های بتا، بالاخره در روز 4 سپتامبر (14 شهریور 1403) سورس کد اندروید 15 را به پروژه اوپن سورس اندروید (AOSP) افزود که از قریب‌الوقوع بودن ارائه نسخه نهایی اندروید 15 خبر می‌دهد.

منبع : How-to-Geek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا