آشنایی با Pixel Watch 3 -نخستین اسمارت‌واچ اندرویدی مجهز به UWB در دو اندازه مختلف

نمایش خبر

تاریخ : 1403/5/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ساعت هوشمند Smartwatch ، باند فوق وسیع UWB ، ور او اس Wear OS ، Google Pixel Watch 3 ، گوگل Google
واحد خبر mobile.ir : گوگل روز سه‌شنبه 13 آگوست 2024 (23 مرداد 1403)، همزمان با رونمایی از پرچمدارهای سری پیکسل 9، از جدیدترین ساعت هوشمند خود با نام Google Pixel Watch 3 نیز پرده برداشت. این اسمارت‌واچ همان زبان طراحی نسل پیشین را حفظ کرده (تا جایی که ممکن است آن را با مدل قبلی اشتباه بگیرید) اما از لحاظ مشخصات نسبت به Pixel Watch 2 بهبودهایی داشته است. نکته قابل‌توجه دیگر آن که Pixel Watch 3 در دو اندازه 41 میلی‌متری و 45 میلی‌متری به تولید رسیده و این نخستین بار است که یک نسل از ساعت‌های پیکسل در دو اندازه وارد بازار می‌شود. در ادامه مشخصات و امکانات Pixel Watch 3 را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

از لحاظ طراحی، مدل 41 میلی‌متری Pixel Watch 3 به نسل قبل وفادارتر بوده و همان صفحه 1.2 اینچی، ضخامت 12.3 میلی‌متری بدنه و وزن 31 گرمی را حفظ کرده است. در مقابل، مدل 45 میلی‌متری صفحه بزرگ‌تر (1.4 اینچ) و وزن بیشتری (37 گرم) داشته، اما همچنان 12.3 میلی‌متر ضخامت دارد. بدنه دستگاه از آلومینیوم 100 درصد بازیافتی ساخته شده و بندهای آن از جنس فلوئوروالاستومر (با روکش نرم) هستند. گفتنی‌ست، علاوه بر این بند، گوگل بندهای متنوع دیگری – از جمله چرمی، فلزی، استرچ و بافته – را نیز برای این ساعت تدارک دیده که البته جداگانه به فروش می‌رسند. نکته مهم آنکه، بندهای Pixel Watch و Pixel Watch 2 تنها با مدل 41 میلی‌متری این ساعت جدید سازگارند.

نمایشگر Pixel Watch 3 از پنل LTPO OLED تشکیل شده و همان تراکم پیکسلی 320ppi را حفظ کرده است. (گوگل به رزولوشن اشاره‌ای نکرده است) با توجه به تکنولوژی به کار گرفته شده در ساخت نمایشگر – که گوگل آن را Actua می‌نامد – صفحه Pixel Watch 3 تا 2 برابر نسبت به نسل قبلی روشن‌تر شده و حداکثر روشنایی نقطه‌ای آن به 2,000 نیت می‌رسد. بدیهی‌ست که با این میزان روشنایی، خوانش زیر نور آفتاب به‌راحتی انجام خواهد شد. در نقطه مقابل، می‌توان روشنایی پنل را در حالت نمایشگر همیشه روشن (AOD) به 1 نیت کاهش داد. ناگفته نماند، نرخ تازه‌سازی نمایشگر بین 1 تا 60 هرتز متغیر بوده و با پوششی از شیشه مقاوم گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود.

شاید مهم‌ترین مزیت صفحه‌نمایش Pixel Watch 3 نسبت به مدل قبلی در کاهش حاشیه‌های آن باشد. بسیاری از کاربران از این گلایه داشتند که حلقه دور صفحه در Pixel Watch 2 بخش زیادی از صفحه‌نمایش را اشغال کرده است. خوشبختانه گوگل به این نارضایتی رسیدگی کرده و حاشیه‌های Pixel Watch 3 را تا 16 درصد کاهش داده است. به این ترتیب، صفحه‌نمایش Pixel Watch 3 در مدل 41 میلی‌متری تا 10 درصد و در مدل 45 میلی‌متری تا 40 درصد نسبت به نسل قبلی بزرگ‌تر شده که این امر برای خیلی از کاربران بسیار حیاتی و مهم است.

متناسب با اندازه‌های متفاوت Pixel Watch 3، باتری‌های آنها هم فرق می‌کند. مدل 41 میلی‌متری با ظرفیت 307 میلی آمپر ساعتی تقریبا همان باتری نسل قبل را حفظ کرده، اما مدل 45 میلی‌متری از باتری بزرگ‌تری به ظرفیت 420 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد. البته اگر انتظار عمر طولانی‌تری از این باتری‌ها دارید، باید در آن تجدید نظر کنید زیرا عمر باتری در هر دو مدل به طور پیش‌فرض حدود 24 ساعت بوده و در حالت صرفه‌جویی باتری به 36 ساعت می‌رسد. (دقیقا همان عمر باتری در Pixel Watch 2) شاید تصور کنید باتری در مدل جدید پیشرفتی نداشته، اما حقیقت آن است که مواردی از قبیل روشنایی بیشتر و نرخ تازه‌سازی بالاتر در Pixel Watch 3 به انرژی زیادی نیاز دارند و در حقیقت گوگل به شکل غیرمحسوسی عمر باتری در ساعت جدید را افزایش داده است.

طبق ادعای شرکت سازنده، سرعت شارژ در Pixel Watch 3 تا 20 درصد نسبت به نسل قبلی بیشتر شده است. به این ترتیب، در مدل 41 میلی‌متری، رساندن ذخیره باتری به 50 درصد حدود 24 دقیقه و فول شارژ آن 60 دقیقه زمان می‌برد. این در حالی‌ست که در عرض 28 دقیقه می‌توان ذخیره باتری مدل 45 میلی‌متری را به نصف رساند و در 80 دقیقه آن را به طور کامل شارژ کرد. جالب است بدانید، Pixel Watch 3 به قابلیتی تحت عنوان حالت Auto Bedtime مجهز شده است. به موجب این قابلیت، ساعت می‌تواند به طور خودکار زمانی که کاربر به خواب می‌رود را تشخیص داده و سپس نوتیفیکیشن‌ها و نمایشگر همیشه روشن را غیرفعال کند. به این ترتیب، تا حدی در مصرف باتری صرفه‌جویی خواهد شد.

ساعت هوشمند Pixel Watch 3 با سیستم‌عامل جدید Wear OS 5 وارد بازار می‌شود. از جمله بهبودهای اعمال‌شده در این سیستم‌عامل می‌توان به سازگاری بهینه با نمایشگرها در اندازه‌های متنوع، مدیریت انرژی پیشرفته و پیمایش سیستم روان‌تر در نمایشگرهای بزرگ اشاره کرد. اما امتیاز اصلی Pixel Watch 3 را باید در پشتیبانی آن از «باند فوق وسیع» یا UWB جست‌وجو کرد. به این ترتیب که به لطف تراشه مخصوص UWB جهت ارتباطات کوتاه‌برد، می‌توان به کمک اپلیکیشن Find My Device، محل دقیق این ساعت هوشمند را ردیابی کرد و یا حتی با استفاده از Digital Car Key، خودرو را (در صورت پشتیبانی) قفل‌گشایی کرد.

از دیگر امکانات نرم‌افزاری Pixel Watch 3 می‌توان به یکپارچه شدن آن با سایر دیوایس‌های پیکسل و گوگل اشاره کرد. به عنوان مثال، کاربر می‌تواند تمام فیدهای ویدئویی Nest Cam را مستقیما از روی ساعت خود ببیند و لذا نظارت بر منزل، مطلع شدن از اینکه چه کسی پشت در است و یا حتی ارتباط با آنها بسیار آسان خواهد شد. جالب است که این ساعت می‌تواند نقش ریموت کنترل Google TV را نیز ایفا کند. سایر مصداق‌های یکپارچگی این ساعت با محصولات گوگل عبارتند از استفاده از سرویس‌های گوگل روی ساعت (مثل استفاده از اپلیکیشن Pixel Recorder)، کنترل دوربین گوشی‌های پیکسل جهت گرفتن سلفی یا عکس‌های گروهی، پرداخت بدون تماس با Google Wallet و یا مدیریت تماس‌ها با Google AI.

توانایی‌های ساعت هوشمند Pixel Watch 3 در زمینه سلامتی و ورزش اگر بیشتر از ساعت‌های مشابه نباشد، مطمئنا کمتر نیست. این ساعت هوشمند به امکاناتی مثل اندازه‌گیری ضربان قلب، اشباع اکسیژن خون، نوار قلب و حتی دماسنج پوستی مجهز شده و طبق ادعای گوگل این تنها اسمارت‌واچ حال حاضر بازار است که می‌تواند در تمام طول روز، ضربان قلب را ثانیه به ثانیه ردیابی کند.

یکی از قابلیت‌های Pixel Watch 3 در حوزه تندرستی Morning Brief نام دارد که به موجب آن، هر روز صبح خلاصه وضعیتی از مهم‌ترین داده‌های سلامتی و تناسب اندام فرد – از جمله سطح آمادگی، کیفیت خواب، اهداف تعیین‌شده و اطلاعات هواشناسی – به وی ارائه می‌شود. (بدون نیاز به اشتراک گرفتن از Fitbit Premium) جالب است که این ساعت هوشمند سطح آمادگی بدن را با امتیازی تحت عنوان Readiness Score بیان می‌کند و کاربر بر مبنای این امتیاز می‌تواند با اطلاع از روند ریکاوری خود، بررسی کند که تا چه اندازه برای جلسه تمرین بعد آمادگی دارد.

ساعت هوشمند Pixel Watch 3 (مثل نسل قبلی) در بخش پردازش به تراشه Snapdragon W5+ Gen 1 تکیه داشته و همان کمک-پردازنده Cortex M33 در اینجا نیز حضور دارد. رم 2 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی Pixel Watch 3 نیز از نسل قبلی این ساعت به ارث رسیده است. همان طور که در مقدمه هم ذکر شد، این ساعت هوشمند در دو نسخه LTE و فقط وای-فای عرضه شده است. بلوتوث، NFC و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای سایر گزینه‌های ارتباطی این ساعت را تشکیل می‌دهند.

ساعت هوشمند Pixel Watch 3 با احراز درجه حفاظت IP68 و تحمل فشار 5 اتمسفر، مقاومت بالایی در برابر آب و گرد و خاک دارد. هر دو مدل 41 و 45 میلی‌متری در رنگ‌های مشکی و نقره‌ای به تولید رسیده‌اند. البته مدل 41 میلی‌متری در رنگ طلایی و مدل 45 میلی‌متری در رنگ فندقی نیز وارد بازار خواهند شد. این محصول با گوشی‌های اندرویدی مجهز به اندروید 10 و بالاتر سازگار بوده و عرضه رسمی آن از 10 سپتامبر (20 شهریور) با قیمت‌های زیر آغاز می‌شود:

- مدل 41 میلی‌متری (نسخه فقط وای-فای) به قیمت 349 دلار

- مدل 41 میلی‌متری (نسخه LTE) به قیمت 449 دلار

- مدل 45 میلی‌متری (نسخه فقط وای-فای) به قیمت 399 دلار

- مدل 45 میلی‌متری (نسخه LTE) به قیمت 499 دلار

منبع : Google


تبلیغات

تبلیغات

خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا