گزارش IDC از بازار هدستهای واقعیت مجازی و افزوده در سهماهه نخست 2022- متا پیشتاز بازار
نمایش خبر
تاریخ : 1401/4/12 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت ترکیبی Mixed Reality |
در این میان، شرکت متا (Meta) با افزایش سهم خود و با تکیه بر هدست محبوب Quest 2 حدود 90 درصد از بازار را در اختیار داشته است و در عین حال، به ارائه محتوای اختصاصی بیشتر و کاستن از هزینه سختافزار ادامه میدهد. پس از محصولات این شرکت، هدست Pico محصول ByteDance با سهم بازار 4.5 درصدی قرار گرفته که با وجود حضور گسترده در داخل مرزهای چین، در بسیاری از بازارهای جهانی به ویژه در بخش محصولات تجاری، نیز حاضر است. انتظار میرود با گسترش عرضه این هدست در بسیاری کشورهای اروپایی، در کنار مجموعه رو به گسترشی از محتوای مناسب برای مصرفکنندگان، مسیر بهبود وضعیت این شرکت در فصلهای آتی نیز هموار شود. در کنار متا و ByteDance، شرکتهای HTC ،DPVR و iQIYI نیز با سهم بازاری کمتر از 4 درصد، فهرست پنج تولیدکننده برتر را تشکیل دادهاند.
جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، مدیر پژوهشی در بخش ردیابی موبایل و دستگاههای مصرفکننده در این باره میگوید: «متا به سرمایهگذاری برای توسعه متاورس ادامه میدهد، اما استراتژی [این شرکت در زمینه] ارائه سختافزارهای ارزانقیمت با سودآوری کمتر در درازمدت پایدار نخواهد بود. خبر خوب آن است که هدستهای آینده متا که بر بهرهوری یا productivity تمرکز دارند، به عنوان نقطه شروعی مناسب برای چرخش این کمپانی به استفاده از سختافزارهای با درآمدزایی بیشتر عمل میکنند و قیمتگذاری بالاتر برای کاربر نهایی را در کل صنعت تسهیل خواهند کرد؛ چرا که متوسط قیمتهای فروش بالاتر میرود و پایداری فناوری بهبود مییابد».
مطابق پیشبینی IDC، عرضه محصولات واقعیت مجازی در کل سال 2022 رشد بیشتری خواهد داشت و با 26.6 درصد افزایش به 13.9 میلیون دستگاه خواهد رسید. با این حال، سال 2023 مقطع زمانی مهمی برای صنعت VR و همین طور واقعیت افزوده خواهد بود، زیرا نه تنها هدستهای نسل بعدی متا، پیکو و سونی ارائه میشوند، بلکه انتظار میرود که هدست اپل به عنوان محصولی در زمینه واقعیت ترکیبی نیز عرضه شود.
از دید رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر پژوهشی بخش واقعیت افزوده و مجازی موسسه IDC، «سال آینده همه نگاهها به اپل خواهد بود، زیرا این [شرکت] نخستین هدست خود را عرضه خواهد کرد و با آن که تصور عرضه حجم بالای [این محصول] از سوی این شرکت وسوسهانگیز به نظر میرسد، اما باید به خاطر داشت که این اولین هدست اپل [در حوزه واقعیت افزوده و مجازی] است و بیش از همه برای گروه کوچکی از کاربران و طرفداران این کمپانی جذاب خواهد بود». به گفته یاماس، با ادامه این مسیر و تولید محصولات جدید، هدست اپل در سالهای آتی تکامل خواهد یافت و در عین حال، شرکتهایی همچون متا و سونی با تکیه بر تقاضا و پایگاه مشتری تثبیتشده خود، رقیبی جدی برای تلاشهای اپل به شمار میروند. از نگاه مدیر بخش AR و VR موسسه IDC، این رقابت چندجانبه در مجموع محرک نیرومندی برای پیشبرد بازار هدستهای واقعیت افزوده و مجازی فراهم خواهد کرد.
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی