وال استریت ژورنال: قابلیت «شفافیت ردیابی اپ» در iOS سبب گرایش تبلیغکنندگان به اندروید شده است
نمایش خبر
تاریخ : 1400/4/15 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی او اس iOS ، حریم خصوصی Privacy ، اپل Apple |
با آن که ATT حاضر در iOS 14.5 امکان حفاظت از حریم خصوصی آنلاین را برای کاربران آیفون و آیپد (با نسخه مشابه iPad OS) فراهم میکند، اما برای بازاریابان و فعالان صنعتِ تبلیغات چالشی جدی به شمار میرود. از این رو، به نظر میرسد تبلیغکنندگان چند ماه پس از معرفی این سیستم، برنامهریزی برای انتقال ساختار بازاریابی خود به اندروید را آغاز کردهاند.
بر اساس ارقام منتشرشده توسط شرکت تحلیل تبلیغات Tenjin که به رؤیت گزارشگران وال استریت ژورنال رسیده است، هزینهکرد تبلیغاتی در سیستمعامل iOS در فاصله اول ژوئن تا اول جولای امسال، حدود یکسوم کاهش یافته و در همین زمان، تبلیغات در سیستمعامل اندروید نزدیک به 10 درصد بالاتر رفته است.
البته در مورد گزارش Tenjin نباید از یاد برد که تبلیغکنندگان در چارچوب جدید اپل نمیتوانند تبلیغات هدفمند را بر اساس فعالیت کاربران در دستگاههای مبتنی بر iOS پیشنهاد کنند و این امر بهبود تقاضا برای تبلیغات هدفمند در دستگاههای اندرویدی و افزایش آن، از 46 درصد رشد سالانه در ماه می به 64 درصد رشد در ماه ژوئن را سبب شده است.
در همین زمینه اندی تیلور (Andy Taylor)، مدیر پژوهشی در آژانس تبلیغاتی Tinuiti الگوی مشابهی را در مشتریان خود مشاهده و گزارش کرده که هزینههای تبلیغ در iOS از رشد 42 درصدی در ماه مِی به 25 درصد در ژوئن کاهش یافته است. البته میزان تبلیغ در هر دو پلتفرم اصلی در بازه سالانه رشد داشته، اما از زمان معرفی ATT اپل، این درصد رشد به سود اندروید در حال تغییر است. برتری اندروید در این زمینه در حالی است که به گفته تیلور، متوسط بهای تبلیغات در پلتفرم گوگل 30 درصد بیشتر از هزینه تبلیغ در iOS است.
یافتههای اخیر وال استریت ژورنال نتایج گزارش مشابهی را در 19 می تأیید میکند که مطابق آن، تبلیغکنندگان به تدریج در حال انتقال به اندروید هستند. در آن زمان هزینه تبلیغات اندروید بسته به نوع شرکت، میان 8.3 تا 21 درصد افزایش داشته، در حالی که iOS به طور متوسط حدود 3 درصد کاهش را تجربه کرده است.
اعتقاد تحلیلگران بر این است که فقدان امکان تبلیغ هدفمند، دلیل اصلی این تغییرات است، زیرا اطلاعات کمتری درباره مصرفکنندگانی که مایل به دریافت هدفمند آگهی هستند، به تبلیغدهندگان ارائه میشود. بر اساس آمار منتشرشده توسط Branch Metrics، کمتر از یکسوم کاربران iOS گزینه ردیابی و موافقت با آن را انتخاب میکنند. به این ترتیب تعداد دستگاههای کاربریِ قابل ردیابی توسط برنامهها، به شدت محدود شده است.
سخنگوی فیسوک، شرکتی که یکی از منتقدان اصلی سیستم ATT محسوب میشود و آن را روشی غیر رقابتی میداند، در این باره میگوید: «دادههای شرکتهای دیگر معمولاً غیر قابل اعتماد هستند و نماینده کسبوکار ما به شمار نمیروند». به این معنا که تبلیغ با استفاده از منابع داده جایگزین، دشوارتر از ردیابی مستقیم کاربران است. با این حال فیسبوک به دلیل دشواریهای تبلیغاتی به دردسر نیفتاده است، زیرا با وجود انتظارات مدیران این شرکت مبنی بر مشکلآفرینی سیستمعامل iOS 14.5 و چارچوب تبلیغاتی جدید اپل در ماههای باقیمانده سال جاری، تأثیر آن بر کسبوکار فیسبوک قابل کنترل خواهد بود.
به گفته افرادی که با عملکرد فیسبوک آشنا هستند، اغلب کاربران در کشورهایی به غیر از آمریکا، از اندروید استفاده میکنند و این به معنای امکان استفاده این شبکه اجتماعی از قیمتگذاری بالاتر سیستمعامل اندروید (و دیگر پلتفرمهای غیر از iOS) خواهد بود.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی