گزارش Counterpoint از بازار اسمارتفون اروپا در سهماهه دوم 2022 – ادامه ناامیدیها با افت 11 درصدی
نمایش خبر
تاریخ : 1401/5/16 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ریلمی Realme |
رقم دقیق اسمارتفونهای عرضه شده در فصل اخیر 40.3 میلیون دستگاه است که طبق گزارش Counterpoint از آغاز همهگیری کرونا تاکنون، پایینترین حجم اسمارتفونهای عرضهشده در یک فصل به شمار میرود. کارشناسان Counterpoint بر این باورند که شرایط وخیم اقتصادی در کنار بلاتکلیفیهای ژئوپولیتیکی، از جمله عواملیست که گذر از همهگیری COVID-19 و کمبود جهانی قطعات را نه فقط برای اروپا، بلکه برای کل دنیا سخت کرده است.
به باور یان استرایجک (Jan Stryjak)، از مدیران پژوهشی Counterpoint، در سهماهه دوم سال 2022 ترکیبی از نتایج مثبت و منفی دیده شد و مقایسه آمار با مدت مشابه سال گذشته، تاحدی مناسبات پیچیده بازار را پنهان میکند. یان استرایجک معتقد است وضعیت کنونی اروپا نسبت به سال گذشته و حتی نسبت به فصل قبل، از هر دو جنبه صنعتی و کلان، تغییرات بسیاری داشته است.
طی سهماهه اخیر، سامسونگ 13 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار اروپا کرده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته (یعنی عرضه 12 میلیون دستگاه) 9 درصد رشد داشته است. سهم سامسونگ از بازار اروپا نیز طی این یک سال رشد کرده و از 27 به 32 درصد افزیش یافته است. به این ترتیب این شرکت کرهای همچنان رتبه نخست خود در قاره سبز را حفظ کرده است. البته این ظاهر قضیه است و کارشناسان علت اصلی این رشد را به رقم پایین عرضه اسمارتفونهای سامسونگ در اروپا طی سهماهه دوم سال 2021 (یعنی 12 میلیون دستگاه) نسبت میدهند. این امر – که به علت تعطیل شدن کارخانههای سامسونگ در ویتنام رخ داد – پایینترین نرخ عرضه اسمارتفون سامسونگ در اروپا طی یک دهه اخیر را رقم زد. نکته دیگر، کاهش حدود 25 درصدیِ عرضه اسمارتفونهای سامسونگ به اروپا نسبت به سهماهه نخست سال جاری است که کارشناسان Counterpoint آن را به خروج سامسونگ از روسیه نسبت میدهند.
مثل سامسونگ، اپل نیز موفق شد هم میزان عرضه آیفون و هم سهم خود از بازار اروپا را طی سهماهه اخیر افزایش دهد. در این بازه زمانی، عرضه آیفونهای اپل به اروپا با رشد سالانه 3 درصدی به 9.6 میلیون دستگاه افزایش یافت و این کمپانی آمریکایی با کسب 24 درصد از سهم اروپا، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. کارشناسان Counterpoint این موفقیت را عمدتا به عرضه آیفون SE مجهز به ارتباطات نسل پنجم نسبت میدهند. البته اپل نیز سرگذشتی مشابه سامسونگ داشته، زیرا حجم عرضه آیفون نسبت به سهماهه نخست (یعنی 12.3 میلیون دستگاه) افت شدیدی را نشان میهد.
در فصلی که گذشت، شیائومی از سهماهه دوم سال 2021 – که در آن موفق شد جایگاه اول عرضه گوشی هوشمند در اروپا را به دست آورد – فاصله زیادی گرفت. این کمپانی چینی طی سهماهه اخیر، 7.5 میلیون اسمارتفون را به بازار اروپا عرضه کرد که در مقایسه با حجم عرضه در مدت مشابه سال گذشته (یعنی 12.2 میلیون دستگاه) 39 درصد افت داشته است. البته نباید فراموش کنیم، هیچ شرکتی مثل شیائومی از خروج سامسونگ و اپل از روسیه، سود نبرده است، زیرا بر خلاف اپل و سامسونگ، میزان عرضه اسمارتفونهای شیائومی در فصل اخیر نسبت به سهماهه نخست افزایش داشته و این افزایش در اروپای شرقی محسوستر است.
اوپو و ریلمی – که به ترتیب رتبههای چهارم و پنجم اروپا را کسب کردند – سرگذشتهایی کاملا متفاوت دارند. اوپو – که با مشکلاتی در حوزه تأمین و تولید در چین دست به گریبان است – طی فصل اخیر تنها 2.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار اروپا کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 26 درصد افت داشته است. اما بر خلاف اوپو، برند ریلمی موفق شد عرضه اسمارتفونهای خود در اروپا را با رشد سالانه 21 درصدی از 1 میلیون دستگاه (در سهماهه دوم 2021) به 1.3 میلیون دستگاه (در سهماهه دوم 2022) افزایش دهد.
یان استرایجک، چشمانداز بازار اسمارتفون اروپا برای بقیه سال جاری میلادی را چندان مناسب نمیداند. به گفته وی، متأسفانه شرایط کنونی اروپا همچنان ناامیدکننده باقی خواهد ماند. خیلی از کشورها در اروپا به رکود نزدیک شدهاند و تنشهای سیاسی داخلی در بسیاری از کشورها (فراتر از روسیه و اوکراین) در حال شدتگیری است، از جمله در فرانسه، آلمان و بریتانیا. البته با توجه به اینکه هماکنون به وخیمترین حالت ممکن در بازار اروپا رسیدهایم و بعید است اوضاع از این بدتر شود، میتوان امیدوار بوده که حرکت نمودار بهزودی به سمت بالا متمایل شود. البته ریکاوری بازار آهسته بوده و مدت زمان زیادی را میطلبد.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم