گزارش Counterpoint از بازار اسمارتفون اروپا در سهماهه نخست 2021 – اوضاع وخیمتر میشود
نمایش خبر
تاریخ : 1401/3/29 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ریلمی Realme |
به گفته یان استرایجک (Jan Stryjak)، از مدیران Counterpoint، طی سهماهه نخست سال 2022، چالشهای اقتصادی و ژئوپولتیکی جدید در اروپا بر مشکلاتی که از قبل وجود داشت (مثل مسأله کرونا و کمبود قطعات) دامن زده است. روند افزایشی نرخ تورم در اروپا نیز بر میزان هزینه کردن مردم برای خرید گوشیهای هوشمند، تأثیر منفی داشته است. گفتنیست، سامسونگ و اپل – که به ترتیب رتبههای اول و سوم عرضه اسمارتفون در روسیه را در اختیار داشتند – از اوایل مارچ 2022 تمام صادرات خود به این کشور را متوقف کردند.
البته Stryjak در ادامه یادآور شد، درست است که حدود نیمی از گوشیهای هوشمند در بازار روسیه توسط سامسونگ و اپل تأمین میشود، اما کل اسمارتفونهایی که این دو شرکت در روسیه عرضه میکنند، تنها 6 درصد از مجموع بازار اروپا را تشکیل میدهد. با این اوصاف، خودداری اپل و سامسونگ از عرضه محصولات خود به روسیه، در مقیاس منطقهای اثر چندان چشمگیری نخواهد داشت. البته نباید فراموش کرد که جنگ روسیه و اوکراین به خودی خود میتواند پیامدهای ناگوارتری را به بار بیاورد، از جمله کمبود مواد اولیه، افزایش قیمتها، فشار بیشتر تورم و خروج دیگر شرکتها از روسیه.
طبق گزارش Counterpoint، سامسونگ با در دست داشتن 35 درصد از بازار اسمارتفون اروپا همچنان مقام اول را در دست داشته و اپل با 25 درصد در جایگاه دوم ایستاده است. اما، علیرغم ورود مدلهای جدید از سوی سامسونگ و اپل به بازار اروپا (سری پرچمدار Galaxy S22 و نسل سوم آیفون SE) رشد عرضه اسمارتفونهای این دو شرکت در اروپا طی فصل اخیر منفی گزارش شده است (به ترتیب -16 و -6 درصد).
رتبههای سوم و چهارم در بازار اروپا از آن شیائومی و Oppo بوده و این دو کمپانی چینی به ترتیب 14 و 6 درصد از بازار گوشیهای هوشمند در این منطقه را در اختیار دارند. شیائومی و Oppo نیز همچنان با مشکل کمبود قطعات دست و پنجه نرم کرده و لذا عرضه اسمارتفونهای این دو شرکت در بازار اروپا به ترتیب با افت 36 و 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است (هر چند که کمکم نشانههایی از ریکاوری در هر دو کمپانی دیده میشود).
برند چینی ریلمی موفق شد عنوان پنجمین عرضهکننده بزرگ گوشی هوشمند در اروپا طی سهماهه سوم 2022 را کسب کند. بر خلاف 4 برند قبلی که همگی با افت عرضه روبرو شدند، ریلمی تنها برندی بود که در این بازه زمانی توانست عرضه گوشیهای خود در اروپا را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا 67 درصد افزایش دهد. گفتنیست در بین 5 برند برتر بازار اروپا، ریلمی سریعترین رشد را داشته است (البته HMD و گوگل رشد سریعتری را ثبت کردند، اما با تعداد عرضه بسیار کمتر، فعلا در بین 5 برند برتر اروپا جایی ندارند).
به باور کارشناسان Counterpoint، انتظار میرود وضعیت بازار اسمارتفون اروپا پیش از آنکه بهتر شود، رو به وخامت بیشتری بگذارد. بسیاری از کشورهای اروپایی در آستانه رکود قرار داشته و بعید است مناقشه روسیه و اوکراین در آینده نزدیک حل و فصل شود. از این رو، انتظار میرود طی چند فصل آینده نیز شاهد ادامه افت سالانه در عرضه گوشیهای هوشمند در منطقه اروپا باشیم، به ویژه در سهماهه دوم 2022 زیرا هماکنون هزینه زندگی در این قاره به بالاترین حد خود رسیده و پیامدهای خروج سامسونگ و اپل از روسیه در سهماهه دوم بهتر مشخص خواهد شد.
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی
- IDC: جایگاه نخست سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو با تکیه بر Z Fold6 و Z Flip6
- اپل iPhone 16 Pro Max در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- معرفی گوشیهای مخصوص بازی Red Magic 10 Pro و +10Pro با تراشه SD 8 Elite و باتریهای حجیم