گزارش IDC و کانالیز از بازار گوشیهای هوشمند در سهماهه اول 2022 - کاهش 8.9 تا 11 درصدی عرضه اسمارتفون
نمایش خبر
تاریخ : 1401/2/11 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
همانطور که پیش از این نیز پیشبینی میشد میزان عرضه گوشیهای هوشمند در سهماهه اول سال 2022 بهدلائل متعددی از جمله ادامه مشکلات زنجیره تأمین و آنچه «چالشهای لجستیکی» عنوان شده با کاهش روبرو شده است اما این کاهش آنطور که نابیلا پوپال (Nabila Popal) مدیر تخقیقاتی IDC میگوید بدتر از چیزیست که پیشبینی میشد. پوپال میافزاید: «تمایل مصرفکنندهگان در سرتاسر مناطق و بهخصوص در چین بهطور گسترده منفی بوده و نگرانیهای زیاد پیرامون تورم و بیثباتی اقتصادی، میزان خرج کردن کاربران را کاهش داده است. این [وضعیت] حالا با هزینههای رو به افزایش قطعات و حمل و نقل و قرنطینه اخیر در شانگهای همراه شده که وضعیت از دشوار پیشین را تشدید کرده است.» این مدیر IDC، جنک اوکراین را نیز به دلائل فوق افزوده و مجموع آنها را عواملی برای در پیش گرفته شدن یک استراتژی رشد محافظهکارانه از سوی اکثر سازندگان در سال 2022 دانسته است.
توبی ژو (Toby Zhu) تحلیلگر کانالیز نگاه دیگری به مسئله کاهش عرضه اسمارتفون در بازار داشته و میگوید: «بازار چین عمدتا بهدلیل ضعف فصلی، عامل نزدیک به نیمی از کاهش جهانی [عرضه گوشیهای هوشمند] بوده است. فروشندگان عمده بهجز آنر که برای اولین بار پس از جدا شدن از هواوی در 18 ماه پیش، به جایگاه نخست در چین دست یافته، [همگی] دچار افت متوالی شدهاند. اما یک سیاست سختگیرانه کنترل پاندمی منجر به قرنطینه در شهرهای بزرگ چین، در کوتاه مدت بر بازار مصرف سایه انداخته است. از این گذشته اختلالات [ایجاده شده] در تولید قطعات و تدارکات [نیز] بر میزان عرضه سهماهه دوم اکثر فروشندگان هم در چین و هم در سرتاسر جهان تأثیرگذار خواهد بود.»
بهگفته IDC، جنگ اوکراین از منظر منطقهای تأثیر مستقیمی بر اروپای شرقی داشته تا جاییکه حوزه CEE (اروپای شرقی و مرکزی) در سهماه اول سال 2022 با کاهش عرضه 20 درصدی روبرو شده و چشمانداز بسیاری از این بازارها همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد. از نگاهی دیگر حجم اسمارتفون عرضه شده در منطقه CEE بهگفته IDC تنها 6 تا 7 درصد از میزان عرضه جهانی بوده و بهلحاظ درآمدی نیز تنها 5 درصد از کل بازار را تشکیل میدهد. عامل منفی بزرگ در این میان از نگاه IDC به بازار چین تعلق دارد جاییکه با در نظر گرفتن سایر قسمتهای آسیا/اقیانوسیه، تقریبا نیمی از کل عرضههای اسمارتفون، در این مناطق رخ میدهد و افت 12.3 درصدی آنها در این سهماهه (در مجموع)، کل بازار را تحت تأثیر قرار داده است.
رایان ریث (Ryan Reith) معاونت بخش بررسی فصلی بازار جهانی موبایل در IDC ضمن اشاره به ادامه چالشهای متعدد پیش روی جهان از موارد ژئوپلیتیکی تا چالشهای اقتصاد کلان و موارد مرتبط با پاندمی میافزاید: «تقریبا هر اتفاق رخ داده در ماههای اخیر، باد مخالفی بر بازار گوشیهای هوشمند و در واقع بسیاری دیگر از بخشهای فناوری بوده است. تحقیقات ما میگوید که سامسونگ و اپل وضعیت [بغرنج] زنجیره تأمین را کمی بهتر از رقبای خود هدایت کرده و در نتیجه شاهد کاهش سفارشات از سوی مجموعه بعدی شرکتهای برتر [تولیدکننده اسمارتفون] هستیم. ما بر این نظر باقی هستیم که هر تقاضای کاسته شده [از بازار] از دست نخواهد رفت بلکه به جلو رانده شده [و] مسئله این خواهد بود که این تقاضا چه زمانی باز خواهد گشت.»
کانالیز در تحلیل مشابهی از به بوته آزمایش گذاشته شدن تواناییهای سازندگان موبایل در سه تا شش ماه آینده برای عبور از چالشهای بزرگی نظیر تورم، ادامه جنگ روسیه و اوکراین، محدودیتهای COVID-19 و اختلالات زنحیره تأمین سخن میگوید که در تمامی سطوح از برنامهریزی تا اجرا تأثیرگذار خواهند بود. تحلیلگر کانالیز در این زمینه میافزاید: «با وجود آنکه پیشبینیهای کوتاهمدت مملو از تردیدهای منطقهایست، رفع [تدریجی]کمبودهای قطعات، مقداری از فشار هزینه میکاهد [در نتیجه] فروشندگان پیشرو از این افول برای استحکام روابط با شرکای زنجیره تأمین و محصول اصلی و تواناییهای کانال آنها برای بازپسگیری مجدد تقاضا در نیمه دوم 2022 استفاده میکنند.»
با وجود مشکلات اشاره شده جایگاه برندها در بین 5 شرکت برتر تولیدکننده گوشیهای هوشمند با تغییر خاصی نسبت به سال قبل روبرو نشده و هنوز سامسونگ، اپل، شیائومی، اوپو و ویوو در هر دو لیست IDC و کانالیز بهترتیب در جایگاههای اول تا پنجم جای گرفتهاند. بهگفته کانالیز، آمریکای شمالی تنها منطقه شاهد رشد در این سهماهه بوده که علت آن را باید در تقاضای بالا برای سری آیفون 13 و خانواده گلکسی S22 سامسونگ جستوجو کرد. در این بازار برندهایی مثل لنوو، TCL و گوگل در تلاش برای بهدست آوردن سهمی از این بازار که پیش از این در اختیار LG بود با یکدیگر رقابت میکنند.
در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر تولیدکننده گوشیهای هوشمند در سه ماهه اول سال 2022
شرکت سامسونگ در سهماهه اول سال 2022 بهگفته IDC موفق به عرضه 73.6 میلیون گوشی هوشمند به بازار شده که با وجود آنکه 1.2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما سهم بازار این شرکت را از 21.6 درصد سال پیش به 23.4 درصد ارتقاء داده است. در آمار کانالیز افت سامسونگ با توجه به عرضه 73.7 میلیونی در فصل اول 2022 (نسبت به عرضه 76.5 میلیونی در فصل اول 2021) بیشتر شده و به 4 درصد رسیده است اما مسئله افزایش سهم بازار سر جای خود باقیست و این شرکت بهجای 22 درصد سال گذشته حالا 24 از این بازار را در اختیار داد.
اپل تنها شرکتیست که در آمار هر دو موسسه تعداد بیشتری گوشی در فصل اول 2022 نسبت به زمان مشابه سال قبل روانه بازار کرده که تعداد آنها در هر دو لیست 56.5 میلیون عدد است. IDC و کانالیز در میزان رشد اپل اما همسو نبوده و اولی به رشد 2.2 درصدی و دومی به رشد 8 درصدی این شرکت اشاره کردهاند. اپل در هردوی این آمار 18 درصد از بازار گوشیهای هوشمند را در اختیار دارد و با اختلاف مشخصی نسبت به سامسونگ جایگاه دوم را از آن خود کرده است.
شیائومی که بهگفته کانالیز در سهماهه اول امسال با افت عرضه 30 درصدی در بازار خاورمیانه و آفریقا روبرو شده در مکان سوم قرار دارد و 39.2 میلیون گوشی عرضه شده آن از نگاه کانالیز افت 20 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. IDC البته با اشاره به عرضه 39.9 میلیونی و افت 17.8 درصدی شرایط شیائومی را اندکی بهتر نشان میدهد. سهم بازار این برند نیز با اختلاف مشهود نسبت به اپل 12.7 تا 13 درصد اعلام شده است.
اوپو با عرضه 29 میلیونی (27.4 میلیون در آمار IDC) در جایگاه چهارم بوده و از سهم 9 درصدی (8.7 درصدی از نگاه IDC) در این بازار برخوردار است. کاهش عرضه 27 درصدی (26.8 درصدی از نگاه IDC) اوپو یکی از بیشترین افتها در بین پنج برند اصلی این بازار است.
ویوو در آمار هر دو موسسه شاهد بیشترین افت نسبت به دیگر رقبا بوده و با کاهش 30 درصدی (27.7 درصد در آمار IDC) جایگاهی بهتر از پنجم را بهخود اختصاص نمیدهد. این شرکت در سهماهه اول سال 2022 تنها 25.1 میلیون (25.3 میلیون در آمار IDC) گوشی هوشمند به بازار عرضه کرده که سهم بازار آن را از 10 درصد سال قبل به 8 درصد تنزل داده است.
- تغییر هویت بصری ردمی با لوگوی جدید و ارتقاء سری K به رده پرچمداران با REDMI K80 Pro
- معرفی nubia V70 Design با ظاهر چرمی، صفحهنمایش 120 هرتزی و حافظه 256 گیگابایتی
- معرفی Tecno Pop 9 با صفحهنمایش 6.67 اینچی 90 هرتزی فقط 80 دلار!
- معرفی Nubia Watch GT – ساعت ارزانقیمت ZTE با پنل 1.43 اینچی AMOLED
- خواسته وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه برای مبارزه با انحصارطلبی گوگل: واگذاری کروم و نظارت بر اندروید
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh