Canalys: کمبود قطعات، عامل اصلی کاهش 6 درصدی سالانه در عرضه اسمارتفون طی سهماهه سوم 2021
نمایش خبر
تاریخ : 1400/7/25 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
پس از این دو کمپانی هم شرکت چینی شیائومی با سهم بازار 14 درصدی و تنها 1 درصد پایینتر از اپل به جایگاه سوم سقوط کرده است. مطابق گزارش Canalys، اوپو و ویوو نیز هر دو با سهم بازار 10 درصدی، رتبههای چهارم و پنجم را در فهرست 5 تولیدکننده برتر اسمارتفون در سهماهه منتهی به سپتامبر 2021 به خود اختصاص دادهاند. البته نکتهای که در این گزارش به چشم میخورد آن است که میزان عرضه وانپلاس نیز همراه با اوپو در نظر گرفته شده و این در حالی است که این دو شرکت در کنار ویوو، از زیرمجموعههای BBK Electronics به شمار میروند. از این رو اگر مجموع اسمارتفونهای ارائهشده هر سه شرکت را در سهماهه سوم امسال در نظر بگیریم، با احتمال زیاد در جایگاه دوم و پس از سامسونگ قرار خواهند گرفت.
همهگیری COVID-19 اثر منفی روی زنجیرههای تأمین داشته و صنعت تولید تراشه به طور ویژه ضربه سختی از آن خورده است. چنان که به گفته بن استنتون (Ben Stanton)، تحلیلگر ارشد Canalys «دوران کمبود تراشه به واقع از راه رسیده است [و] صنعت گوشی هوشمند میکوشد تولید دستگاهها را تا حد امکان به حداکثر برساند. در سمت عرضه، تولیدکنندگان تراشه قیمتها را افزایش دادهاند تا با حذف سفارشهای بیش از اندازه، شکاف میان عرضه و تقاضا را کاهش دهند. اما با این وجود، کمبودها تا سال 2022 کاهش نخواهد یافت. این امر در کنار هزینههای بالای حمل و نقل جهانی، برندهای اسمارتفون را ناچار کرده است که علیرغم میل خود، قیمت خردهفروشی دستگاهها را افزایش دهند.»
از دید او «در سطح محلی، فروشندگان اسمارتفون ناچارند تغییرات لحظه آخری را در مشخصات و تعداد سفارش دستگاهها اِعمال کنند. انجام این کار و به حداکثر رساندن حجم برای آنها اهمیت بسیاری دارد، اما متأسفانه مسئله [تغییرات پیدرپی] هنگام برقراری ارتباط با کانالهای خردهفروشی و توزیعکنندگان باعث سردرگمی و ناکارآمدی میشود. بسیاری از کانالها هنگام مواجهه با تعطیلات مهمی در زمینه فروش همچون روز مجردها در چین و جمعه سیاه در غرب متشنج میشوند. موجودی گوشی هوشمند کانالها رو به اتمام است و از این رو با پیشبینی مشتریان بیشتر در بازههای زمانی، برآورده شدن تقاضا تقریباً محال خواهد بود. [بر این اساس] مشتریان باید انتظار داشته باشند که [در فصل تعطیلات] امسال تخفیفات گوشیها کمتر تهاجمی باشد.»
استنتون عقیده دارد که برندهای اسمارتفون در شرایط کمبود منابع به منظور جلوگیری از نومیدی مشتریان و ایجاد انگیزه خرید در آنها، باید به دنبال راههایی باشند که دستگاههای دیگری مانند پوشیدنیها و ابزارهای اینترنت اشیا را به همراه گوشیهای هوشمند ارائه کنند.
کمبود تراشه از NVIDIA و AMD تا شرکت خودروسازی جنرال موتورز و تقریباً همه صنایعی که به نحوی بر قطعات کامپیوتری تکیه دارند را با چالش مواجه کرده است. فشار بر صنعت نیمهرسانا و دشواری تولیدکنندگان در تأمین قطعات اسمارتفون از حوالی سهماهه چهارم سال گذشته میلادی آغاز شده و پیش از این مؤسساتی همچون کانترپوینت نیز از کاهش برآورد خود از میزان عرضه جهانی گوشیهای هوشمند در نیمه دوم سال 2021 خبر داده بودند. بلومبرگ نیز به تازگی گزارشی از کاهش تولید آیفون 13 به سبب بحران کمبود قطعات منتشر کرده و در آن به مشکل اپل برای تأمین تراشهای مرتبط با نمایشگر OLED و همچنین قطعات بیسیم اشاره کرده است.
از سوی دیگر شبکههای خبری مانند CNBC به نقل از جیا شائوکیان (Jia Shaoqian)، مدیر عامل شرکت تولید لوازم خانگی و مصرفی Hisense بر این باورند که احتمالاً بحران کمبود تراشه برای دستگاههای مصرفی بیش از زمانی که استنتون پیشبینی کرده و شاید تا دو یا سه سال دیگر ادامه خواهد یافت و این برای صنایع متکی بر چیپستهای پیشرفته خبر خوبی نیست.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها