شیائومی بالاتر از اپل در رتبه دوم - برآورد اولیه Canalys از وضعیت بازار اسمارتفون در سهماهه دوم 2021
نمایش خبر
تاریخ : 1400/4/27 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، کانالیز Canalys ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
همواره عادت کردهایم که کمپانیهای سامسونگ و اپل را در رتبههای اول و دوم جهانی ببینیم، اما شاید با مشاهده جدول سهماهه دوم 2021 کمی غافلگیر شوید. برآوردهای اولیه Canalys حاکی از آن است که این بار، پس از سامسونگ – که با کسب 19 درصد از سهم بازار و رشد 15 درصدی در رتبه اول قرار گرفت – برند چینی شیائومی برای نخستین بار در تاریخ، موفق شد عنوان دومین فروشنده برتر گوشیهای هوشمند در یک فصل را از آن خود کند. شیائومی که این روزها تقریبا همه چیز (از پلوپز گرفته تا مانیتورهای مخصوص بازی) را به تولید میرساند، کنترل 17 درصد از بازار جهانی اسمارتفون در سهماهه اخیر را در دست گرفت و با فاصله کمی از سامسونگ در جایگاه دوم ایستاد.
به دنبال انتشار این خبر، ارزش سهام شیائومی در روز جمعه 4.1 درصد افزایش داشت و بهترین سهم در شاخص بازار سهام هنگکنگ (یعنی Hang Seng) لقب گرفت. نکته تحسینبرانگیز دیگر درباره عملکرد شیائومی، رقم خوردن رشد سالانه 83 درصدی در عرضه اسمارتفونهای این شرکت است (مقایسه کنید با رشد 1 درصدی اپل). بن استنتن (Ben Stanton)، مدیر تحقیقاتی Canalys، یکی از عوامل موفقیت چشمگیر شیائومی را به رشد سریع این برند در خارج از چین نسبت میدهد. در تأیید این حقیقت، استنتن به رشد بیش از 300 درصدی شیائومی در آمریکای لاتین، رشد 150 درصدی در آفریقا و رشد 50 درصدی این برند در اروپای غربی اشاره میکند.
به باور استنتن، این برند همزمان با رشد در سراسر جهان، رفتهرفته خود را به تکامل نیز رسانده است. شیائومی در حال تحول مدل کسبوکار خود بوده و نقش این برند از "عضو به چالشکشنده" به "عضو لازمالحضور" تغییر یافته است. این موفقیت مدیون طرحهایی از قبیل تحکیم کانال فروش از طریق شرکا و یا مدیریت محتاطانه موجودیهای قدیمیتر در بازار آزاد است. هرچند که سیاستهای شیائومی هنوز هم عمدتا به بازار انبوه متمایل بوده و متوسط قیمت فروش اسمارتفونهای شیائومی در مقایسه با محصولات اپل 40 درصد و نسبت به دیوایسهای سامسونگ 75 درصد ارزانتر است.
با این اوصاف، شاید اولویت شیائومی در سال جاری میلادی، ارتقای فروش دیوایسهای ردهبالای خود مثل Mi 11 Ultra باشد که البته این کار سادهای نخواهد بود، به خصوص اینکه اوپو و ویوو نیز همین هدف را دنبال کرده و هر دو برای بازاریابی جهت ارتقاء جایگاه برندهای خود، حاضرند هزینههای کلانی را بپردازند. با توجه به کمبود قطعات در مقیاس جهانی، تمام برندهای اسمارتفون سخت در تلاشند تا قبل از هر چیز دیگری، قطعات مورد نیاز خود را تأمین کنند، اما ظاهرا هدف شیائومی فراتر از اینها بوده و این کمپانی چینی به دنبال آن است که با کنار زدن سامسونگ، به بزرگترین عرضهکننده اسمارتفون در دنیا تبدیل شود. به باور برخی کارشناسان، چنانچه رشد شیائومی به همین شکل ادامه داشته باشد، رسیدن به این مهم، دور از انتظار نیست.
نباید فراموش کنیم که تا پیش از اعمال تحریمهای ایالات متحده علیه هواوی، این غول چینی همواره در جمع مدعیان بود و تا کسب رتبه دوم جهانی نیز پیش رفت. اما به دنبال حذف هواوی از گردونه رقابت، سایر برندهای چینی مجال بیشتری برای اثبات خود پیدا کردند و در این میان، شیائومی با عرضه دو پرچمدار در چهار ماه نخست سال، بیش از بقیه فعال بود. جالب است بدانید، Mi 11 Ultra در حال حاضر رکورد بزرگترین سنسور دوربین گوشیهای هوشمند را در اختیار داشته و این نشان میدهد شیائومی در پی آن است که محدوده قیمتگذاری محصولات خود را بالاتر ببرد.
برآوردهای اولیه Canalys نشان میدهد پس از شیائومی، اپل با در اختیار داشتن 17 درصد از سهم بازار جهانی و رشد 1 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در رتبه سوم قرار میگیرد. ذکر این نکته ضروریست که میزان عرضه اسمارتفون از سوی کمپانیها، فصل به فصل متفاوت است. به عنوان مثال، در سهماهه پایانی سال 2020 این اپل بود که به لطف فروش قدرتمند سری آیفون 12 به جایگاه نخست دست پیدا کرد. لذا هیچ بعید نیست که پس از عرضه خانواده آیفون 13، اپل مجددا به رتبه اول باز گردد. ناگفته نماند، پس از اپل، برندهای چینی اوپو و ویوو – هر یک با کسب 10 درصد از بازار جهانی – به ترتیب در رتبههای چهارم و پنجم میایستند.
- نگاه ویدئویی به پنج ویژگی مشترک در نسل جدید گوشیهای پرچمدار
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها