گزارش IDC از رشد 13.2 درصدی بازار اسمارتفون - پیشتازی سامسونگ و گذر شیائومی از اپل در سهماهه دوم 2021
نمایش خبر
تاریخ : 1400/5/9 نویسنده: مریم رشنو | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo |
جالب آن که این افزایش در تمام مناطق به غیر از چین دیده میشود؛ جایی که فقدان عرضه محصولات پرچمدار، تقاضای پایینتر از حد انتظار و سقوط برند هواوی از جمله مهمترین عواملی بوده که سبب افت 10 درصدی بازار این کشور در مقایسه با سهماهه دوم سال 2020 شده است.
مطابق گزارش IDC، سامسونگ در سهماههای که گذشت، با عرضه 59 میلیون واحد گوشی هوشمند و 18.8 درصد از سهم بازار در جایگاه نخست قرار دارد و پس از آن، شیائومی و اپل به ترتیب با ارائه 53.1 و 44.2 میلیون دستگاه اسمارتفون در رتبه دوم و سوم جای گرفتهاند. اوپو و ویوو نیز به ترتیب با 32.8 میلیون و 31.6 میلیون واحد گوشی هوشمند و سهم بازار 10.5 و 10.1 درصدی، جایگاههای چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادهاند. دیگر تولیدکنندگان اسمارتفون نیز 92.4 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در این بازه زمانی وارد بازار کردهاند.
به گفته رایان ریث (Ryan Reith) معاون برنامهریزی IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی مصرفکنندگان و دستگاههای موبایل، «بازار اسمارتفون به اندازه کافی خوششانس بوده که همچون صنایع خودرو، رایانههای شخصی و صفحهنمایش محدودیتهای شدید در [زنجیره] تأمین را [با وجود ادامه پاندمی و کمبود قطعات نیمهرسانا] تجربه نکند. با آن که همهگیری [کرونا] هنوز به پایان نرسیده، مصرفکنندگان در سراسر جهان همچنان نیازمند دستگاههای همراه هستند و به صرف پول در این دسته [کالاها] تمایل نشان میدهند. عرضه دستگاههای نسل پنجم، به ویژه با کاهش تدریجی قیمت، در حال افزایش است، اما همچنان بر این باوریم که خرید مصرفکنندگان به طور خاص با هدف استفاده از 5G روی نمیدهد. آنها به سبب نیاز به تعویض دستگاه و در برخی موارد تهیه نخستین گوشی هوشمند اقدام به خرید میکنند.»
از دید تحلیلگران IDC، با ادامه روند کاهش عرضه هواوی و خروج رسمی الجی از کسبوکار گوشیهای هوشمند، سهم بازار دیگر شرکتها در حال افزایش است. امری که به تغییرات قابل توجهی در موقعیت تولیدکنندگان فعال اسمارتفون انجامیده است. در این میان شیائومی در فصل دوم 2021 برای نخستین بار از اپل پیشی گرفته و به جایگاه دومین تولیدکننده برتر گوشی هوشمند دست یافته است. از سوی دیگر در بازارهایی مانند چین و ایالات متحده که بهترتیب هواوی و الجی در آنها حضور قدرتمندی داشتند، بخت شرکتها در تصاحب سهم بیشتر متفاوت بوده است. چنانکه بنا بر گزارش IDC، در آمریکا کمپانیهایی همچون موتورولا، TCL و وانپلاس از وداع الجی با بازار اسمارتفون بیشترین بهره را برده و در مقایسه با سال گذشته شاهد پیشرفت بودهاند و در چین شیائومی، اوپو، ویوو و اپل به تصاحب سهم بازار هواوی ادامه دادهاند.
از نگاه نابیلا پوپال (Nabila Popal)، مدیر پژوهشی IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی مصرفکنندگان و دستگاههای موبایل، «نقش چین در رشد باورنکردنی اپل در چند فصل اخیر قابل انکار نیست. هواوی سهم قابل توجهی از بخش [گوشیهای] رده بالای چین را در اختیار داشت و با افت شدید [این شرکت]، اپل بهترین گزینه برای مصرفکنندگان در این بخش باقی مانده است. این شرکت در سهماهه نخست امسال 72 درصد از سهم گوشیها با قیمت بالای 800 دلار را در چین به خود اختصاص داده و سهم هواوی به 24 درصد سقوط کرده است. نشانه واضحی از این که دیگر بازیگران بازار به این طیف قیمتی نفوذ نکردهاند. همه برندهای چینی در سطح جهانی به سرعت در حال رشد هستند، به گونهای که شیائومی در این سهماهه به رکورد رشد سالانه 86.6 درصدی دست یافته است. ریلمی دیگر ستاره در حال ظهور این بخش از بازار است که با 149 درصد افزایش سالانه، سریعترین رشد سالانه را در میان 10 شرکت برتر به نام خود ثبت کرده است و بیش از سهچهارم عرضه آن در خارج از چین رقم خورده است». پوپال در پایان پیشبینی کرده که با افزایش تمرکز برندهای چینی در مناطقی همچون اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا، رقابت برای شرکتهایی همچون سامسونگ و دیگر بازیگران این مناطق دشوارتر خواهد شد.
- آغاز به کار کارخانه TSMC در آریزونا و ارائه نخستین تراشههای ساخت آمریکا از سوی اپل
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون چین در سال 2024 – ویوو و هواوی اپل را کنار زدند
- واکاوی استراتژی احتمالی Arm برای افزایش قیمتها و تولید مستقیم تراشه – چالشها و فرصتها
- معرفی تاشوی عمودی Nubia Flip2 – نخستین گوشی تاشوی سال 2025 با نمایشگر خارجی بزرگتر
- معرفی moto g (2025) و moto g power (2025) – میانردههای موتورولا با Dimensity 6300 و دوربین 50MP
- گزارش کانترپوینت از رشد 4 درصدی بازار اسمارتفون در سهماهه چهارم 2024 پس از دو سال افت متوالی
- بررسی سامسونگ Galaxy Ring - پیشنمایشی از یک جادو، انتظار برای آینده