خداحافظی شیائومی با برند Mi پس از 10 سال
نمایش خبر
تاریخ : 1400/6/2 نویسنده: آرش افراسیابی | ||
برچسبها : | شیائومی Xiaomi |
رشد چشمگیر این روزهای شیائومی در بازار گوشیهای هوشمند بر کمتر کسی پوشیده است؛ این شرکت که سال گذشته در گزارش ترندفورس از بازار اسمارتفون در سهماهه دوم 2020 با سهم بازار 10 درصدی پس از سامسونگ، هواوی و اپل در جایگاه چهارم بازار قرار داشت در فصل بعد از آن مطابق گزارش IDC از بازار اسمارتفون در سهماهه سوم 2020 با رشدی 42 درصدی به جایگاه سوم صعود کرد و اپل را پشت سر گذاشت. این شرکت بار دیگر بهگفته IDC با ثبت رشد 86.6 درصدی به یک قدمی سامسونگ در صدر جدول ارائهکنندگان اسمارتفون در سهماهه دوم سال 2021 رسید و نزدیک به دو هفته پیش نیز کانترپوینت آن را سازنده شماره یک گوشیهای هوشمند در ژوئن 2021 و بالاتر از سامسونگ و اپل قرار داد.
موفقیت شیائومی زمانی برجستهتر میشود که از غیبت آن از بازار مهم و تعیینکنندهای مثل ایالات متحده آمریکا سخن بگوییم جاییکه وبسایت آمریکایی این شرکت تنها لیست محدودی از محصولات این برند را به نمایش گذاشته که کلیدیترین و مهمترین خروجی شیائومی یعنی گوشیهای تلفن همراه جایی در آن ندارند. خارج از بازار آمریکا اما شیائومی حضور گستردهای در اغلب کشورهای جهان داشته و بهویژه با ارائه دیوایسهای کاملا ارزشمند بهازای قیمت پرداختی توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است.
محصولات متنوع شیائومی در یک نگاه به چند دسته مختلف تقسیمبندی میشوند که از آن جمله میتوان به برندهای مستقل ردمی و پوکو با ردههای داخلی مشخص، سری گیمینگ Black Shark و البته گوشیهای پیشرفته و گرانقیمت Mi اشاره کرد. سری Mi تا به امروز محلی برای ارائه آخرین دستاوردهای فناوری شرکت شیائومی بوده و نسلهای مختلف آن از Mi 2 و Mi 3 در گذشتههای دور گرفته تا نمونههای جدیدتری همچون Mi 10 ،Mi 9 ،Mi 8 و Mi 11 (با انواع و اقسام پسوندهای مختلف از Lite و i تا Pro و Ultra) گوشیهای مهم این برند را تشکیل دادهاند. بهگفته شیائومی، عبارت Mi مخففی برای Mobile Internet بوده و معنی دیگر ذکر شده برای آن یعنی Mission Impossible یا مأموریت غیر ممکن نیز به چالشهایی اشاره دارد که فائق آمدن بر آنها در روزهای ابتدایی حیات شیائومی، غیر ممکن بهنظر میرسیده است.
فلسفه نام Xiaomi نیز در نوع خود قابل توجه است؛ این کلمه در انگلیسی به millet یا ارزن برگردانده میشود و Xiao نیز در چینی به معنای کوچک است. لِی جون (Lei Jun) بنیانگذار و مدیرعامل شیائومی نام این شرکت را به مفهوم جالبتوجهای گره میزند که در آن یک دانه برنج برای یک بودایی به همان اندازه بزرگ و با اهمیت است که یک کوهستان؛ و این به آن معناست که شیائومی قبل از حرکت بیشتر به سمت جلو، روی چیزهای کوچکتر متمرکز میشود.
با کنار گذاشته شدن برند Mi، ظاهرا تمامی گوشیهایی که تا به امروز این عنوان را در کنار نام خود میدیدند حالا بهسادگی از خود کلمه شیائومی استفاده خواهند کرد که Xiaomi Mix 4 یکی از نخستین نمونههای قابل ذکر در این رابطه است. شیائومی البته این روند را پیش از این در بازار چین برای برخی از محصولات خود مثل Xiaomi 11 Ultra ،Xiaomi Mix Fold و Xiaomi 11 Pro آغاز کرده که همگی تنها با پیشوند ساده 小米 (شیائومی) معرفی شدهاند و میتوان انتظار داشت که این استراتژی بهزودی برای محصولات ارائه شده در بازارهای جهانی نیز اعمال شود.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی