گزارش Strategy Analytics از بازار اسمارتفون اروپا در سهماهه دوم 2021 – صعود شیائومی به صدر جدول
نمایش خبر
تاریخ : 1400/5/14 نویسنده: مسعود بهرامی شرق | ||
برچسبها : | آمار Statistics ، استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، ریلمی Realme ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo |
طبق گزارش Strategy Analytics، در سهماهه اخیر 50.1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در بازار اروپا عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 14.4 درصد رشد داشته است. کارشناسان، جان گرفتن دوباره بازار اسمارتفون اروپا را به عوامل زیر نسبت میدهند: ادامه بهبود جریان اقتصاد، تقاضا از سوی مصرفکنندگانی که صاحب دیوایسهای قدیمیتر هستند و نهایتا عرضه دیوایسهای ارزشمند 5G با قیمت مناسب.
بوریس متودیف (Boris Metodiev)، از مدیران Strategy Analytics، بر این باور است که پس از پشت سر گذاشتن رکود ناشی از همهگیری کرونا در سال 2020، همزمان با روند رو به بهبودی کرونا، بازار اسمارتفون اروپا نیز فصل قدرتمندی را پشت سر گذاشت. در این میان، بدون شک باید شیائومی را ستاره این فصل دانست. عرضه اسمارتفونهای شیائومی در این قاره، با رشد چشمگیر 67.1 درصدی به 12.7 میلیون دستگاه بالغ گشته و این برند چینی با کنار زدن سامسونگ، یکهتاز بازار اروپا شد. به گفته متودیف، شیائومی در کشورهایی مثل روسیه، اوکراین، اسپانیا و ایتالیا به موفقیتهای بزرگی دست یافته و با گوشیهای ارزشمند و پرامکانات خود در هر دو سری Mi و Redmi، مشتریان مشتاق و علاقهمندی پیدا کرده است.
جالب است بدانید، در لیست 500 کمپانی برتر دنیا – که اخیرا از سوی مجله Fortune منتشر شد – شرکت شیائومی با 84 پله صعود نسبت به رتبهبندی سال قبل، در جایگاه 338ام قرار گرفته است. البته این جایگاه به تمامی فعالیتهای شرکت شیائومی – از قبیل تولید محصولات متنوعی مثل دستبندهای سلامتی، تلویزیونهای هوشمند، لوازم خانگی و ... – تعلق گرفته و صرفا ناظر به عملکرد این کمپانی در حوزه موبایل نیست.
پس از شیائومی، سامسونگ با عرضه 12 میلیون اسمارتفون – که نسبت به سهماهه دوم سال قبل 7 درصد افت داشته – در رتبه دوم قرار میگیرد. به گفته نیل ماوستن (Neil Mawston)، مدیر اجرایی Strategy Analytics، سامسونگ با تولید گوشیهای نسل پنجمی جدید در سری Galaxy A عملکرد خوبی در اروپا داشته، اما این شرکت کرهای در رده بالای بازار حریف قدرتمندی به نام اپل داشته و در رده پایین بازار باید با رقبای چینی دستوپنجه نرم کند. به باور ماوستن، سامسونگ نتوانست آن طور که باید و شاید از فرصت به دستآمده در نتیجه افول هواوی در اروپا بهرهبرداری کند.
برخلاف سامسونگ، اپل فصل موفقی را تجربه کرد. طی سهماهه گذشته عرضه آیفونهای اپل در اروپا با رشد سالانه 15.7 درصدی به 9.6 میلیون دستگاه رسید. به گفته لیندا سوی (Linda Sui)، مدیر ارشد Strategy Analytics، آن دسته از مشتریان وفادار اپل که در جایگزین کردن آیفونهای قدیمی خود تعلل کرده بودند، همچنان به دنبال خرید آیفونهای سری 12 هستند.
اوپو (بدون در نظر گرفتن ریلمی و وانپلاس) با فاصله زیادی نسبت به اپل، در جایگاه چهارم شرکتهای عرضهکننده گوشی هوشمند در اروپا ایستاده است. این کمپانی چینی به پشتوانه دیوایسهای محبوب خود در سری Oppo A و Reno، طی سهماهه دوم 2021 موفق شد 2.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در بازار اروپا به فروش برساند. رشد سالانه 180 درصدی اوپو نیز در جای خود قابل تأمل است.
البته اگر رشد سالانه را ملاک موفقیت قرار دهیم، باید برند ریلمی را قهرمان این فصل اروپا بنامیم. طی فصل اخیر 1.9 میلیون گوشی هوشمند از سوی ریلمی وارد بازار اروپا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی بالغ بر 1,800 درصد داشته که در نوع خود کمنظیر است. به این ترتیب، ریلمی – که بهتازگی سری Realme 8 را وارد بازار کرده – موفق شد عنوان پنجمی در اروپا را به نام خود ثبت کند. جالب است بدانید، ریلمی برای اولین بار در سال 2019 بود که وارد بازار اروپا شد. ریلمی در ابتدا تمرکز خود را روی اسپانیا قرار داد و در سال 2020 آرام آرام با عرضه محصولاتش در فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و روسیه، دامنه فعالیت خود در اروپا را گسترش داد. لذا آنچه امروز شاهد آن هستیم، عملا رشد از صفر است.
- معرفی Redmi A4 5G – پایینرده 100 دلاری با نمایشگر 6.88 اینچی، SD 4s Gen 2 و باتری 5,160mAh
- معرفی ZTE Blade V70 – میانردهای با السیدی +HD و دوربین 108 مگاپیکسلی
- معرفی خانواده ROG Phone 9 – گیمینگ فونهای ایسوس با اسنپدراگون 8 الیت و نمایشگر 185 هرتزی
- نگاهی به HyperOS 2 به همراه جدول زمانی و فهرست دیوایسهای قابل ارتقاء به این پوسته
- نگاهی به فناوری ISOCELL ALoP – راهکار سامسونگ برای کاهش برآمدگی دوربینهای بخش پشتی گوشی
- شیائومی 14T Pro در نگاه رسانهها – نقاط ضعف و قوت از دید حرفهایها
- گزارش Canalys از بازار اسمارتفون خاور میانه در سهماهه سوم 2024 – رشد اندک در سایه تنشهای سیاسی