چشم‌انداز سامسونگ برای 6G – اختلاف 50 برابری سرعت نسبت به 5G تا سال 2030

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/4/25        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : شبکه تلفن همراه Mobile Network ، نسل ششم 6G ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : از معرفی نخستین شبکه‌های نسل پنجمی موبایل و اولین اسمارت‌فون‌های مجهز به 5G مدت نسبتا کوتاهی می‌گذرد و این فناوری با وجود پیشرفت‌های فراگیر هنوز راهی درازی تا فراگیر شدن در پیش دارد؛ در این شرایط شرکت سامسونگ در روز سه‌شنبه 14 جولای 2020 (24 تیر 1399) در یک سند آینده‌نگرانه از چشم‌انداز خود برای نسل بعدی ارتباطات موبایلی موسوم به 6G پرده برداشت. در این وایت پِیپر که تجربه ارتباطی فوق‌العاده برای همه یا The Next Hyper-Connected Experience for All نام دارد علاوه بر جنبه‌های فنی 6G، رویه‌های اجتماعی مهم آینده، خدمات جدید، نیازمندی‌ها و زمان حضور در بازار این نسل جدید ارتباطی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

با این‌که هنوز راه درازی برای معرفی 6G و در دسترس قرار گرفتن آن برای کاربران عادی در پیش است اما این مسیر به گفته سامسونگ، چندان نیز به آینده دور مربوط نبوده و تا پایان دهه سوم هزاره جدید می‌توان از حضور گسترده آن در بازار مخابراتی سخن گفت. اولین روزهای تجاری‌سازی 6G از نگاه سامسونگ در اوائل سال 2028 رخ داده و در حوالی سال 2030 نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. علاوه بر انسان‌ها، ماشین‌ها نیز از جمله کاربران اصلی این فناوری بر شمرده شده‌اند و با کمک آن خدمات پیشرفته‌ای نظیر واقعیت گسترده (XR) فراگیر، هولوگرام‌های موبایلی نزدیک به واقعیت و شبیه‌سازی‌های دیجیتال جامه واقعیت به خود می‌پوشند.

سانگیون چوی (Sunghyun Choi) مسئول بخش تحقیقات ارتباطی پیشرفته در مجموعه سامسونگ در این باره می‌گوید: «با این‌که تجاری‌سازی 5G هنوز در مرحله اولیه آن قرار دارد، [زمان] برای آغاز آماده‌سازی 6G خیلی زود نیست چرا که از آغاز تحقیق تا تجاری‌سازی یک نسل جدید از فناوری ارتباطی، معمولا نزدیک به 10 سال به‌طول می‌انجامد.» چوی در ادامه صحبت‌های خود ضمن اشاره به این نکته‌که روند تحقیق و توسعه 6G پیش از این در این شرکت آغاز شده، این تحقیقات را بر پایه تجارب و توانایی‌های سامسونگ در نسل‌های قبلی فناوری‌های ارتباطی از جمله 5G استوار دانسته و از تلاش این برند برای حفظ جایگاه خود در هدایت روند استانداردسازی 6G در همکاری با سهام‌داران مختلف این صنعت، محافل آکادمیک و زیرساخت‌‌های دولتی تأکید می‌کند. سامسونگ برای پیش‌برد این اهداف در ماه مِی سال گذشته اقدام به تأسیس مرکز تحقیقاتی ارتباطات پیشرفته نموده است.

در حالی‌که نیازمندی‌های شبکه 5G به‌طور کلی بر جنبه‌های عملکردی و پرفورمنس استوار شده‌ است، سامسونگ از سه دسته‌بندی مختلف از نیازها در جهت تحقق خدمات 6G سخن می‌گوید؛ این دسته‌بندی‌ها شامل نیازهای مرتبط با کارایی و عملکرد، نیازمندی‌های معماری شبکه و در نهایت الزامات اعتمادپذیری می‌شوند که از جمله مثال‌های قابل ذکر برای دسته نخست یعنی نیازهای مرتبط با کارایی و عملکرد می‌توان به دستیابی به نرخ اوج تبادل دیتای 1,000 گیگابیت بر ثانیه و تأخیر (air latency) کمتر از 100 میکروثانیه اشاره کرد که به ترتیب 50 برابر و یک‌دهم اعداد مشابه در شبکه 5G به حساب می‌آیند. یک مقایسه جالب در این رابطه در دیاگرام زیر دیده می‌شود جایی‌که شبکه 5G به رنگ خاکستری و شبکه ایده‌آل 6G از نگاه سامسونگ به رنگ آبی به تصویر کشیده شده است.

در دسته دوم از الزامات و نیازمندی‌های لازم برای به واقعیت پیوستن 6G، گزینه‌های مرتبط با معماری شبکه یا architectural requirements قرار دارند که پشت سر گذاشتن آن به گفته سامسونگ نیازمند حل مشکلات ناشی از محدودیت‌های پردازشی دستگاه‌های همراه، پیاده‌سازی هوش مصنوعی از همان مرحله اولیه توسعه فناوری و «انعطاف در توانایی ادغام ماهیت‌های شبکه جدید» خواهد بود. در نهایت، پله سوم یعنی الزامات اعتمادپذیری یا trustworthiness requirement نیز مسائل مرتبط با حریم خصوصی و امنیت برخواسته از استفاده گسترده از داده‌های کاربر و فناوری‌های هوش مصنوعی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بررسی فناوری‌های ممکن که احتمالا برای تأمین نیازهای 6G الزامی خواهند بود بخش دیگری از سند راهنمای سامسونگ در این نوبت را تشکیل می‌دهند جایی‌که از باندهای فرکانسی تراهرتزی (THz)، فناوری‌های جدید آنتن (برای تقویت پوشش سیگنال باندهای فرکانسی بالا)، تکنولوژی‌های دولبکس (duplex) پیشرفته، تحول توپولوژی شبکه، اشتراک‌گذاری طیف (در جهت افزایش راندمان بهره‌برداری از فرکانس) و استفاده از هوش مصنوعی در ارتباطات بی‌سیم سخن به میان آمده است. وایت پِیپر سامسونگ به‌طور کامل از این لینک در دسترس قرار دارد.

با وجود آن‌که نسل بعدی فناوری‌های ارتباطی یعنی 6G‌ در حال حاضر تقریبا به‌طور کامل در فاز تحقیقاتی و تئوری قرار دارد اما با آغاز سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی نظیر سامسونگ در این حوزه می‌توان از تحول بزرگی در مسیر دسترسی به اطلاعات در آینده نزدیک سخن گفت. در پایان ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که سامسونگ تنها شرکت بزرگ فعال در بخش تحقیقات 6G نبوده و نام‌های بزرگ دیگری نظیر هواوی،‌ اریکسون و شیائومی نیز پیش از این از آغاز روندهای مشابه‌ای در این رابطه خبر داده‌اند.

منبع : Samsung