آشنایی با تکنولوژی CableFree – راه‌کار جدید هواوی در طراحی آنتن‌های 5G

نمایش خبر

تاریخ : 1399/3/7        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، آنتن Antenna ، هواوی Huawei
واحد خبر mobile.ir : تاکنون باندهای بیشتری برای 5G معرفی شده و مرتبه بالاتری از مایمو (MIMO) برای شبکه‌های موبایل به کار گرفته شده است. همین امر، منجر به افزایش پچیدگی داخلی در ساختار آنتن‌های چند-باندی شده و طراحی آنتن را در بسیاری از زمینه‌ها – از جمله عملکرد، ظرفیت توان، پایایی و بازدهی تولید – با چالش مواجه کرده است. کمپانی هواوی در روز جمعه 22 می 2020 (2 خرداد 1399) از دست‌یابی به تکنولوژی جدیدی برای طراحی آنتن‌های 5G خبر داد. این تکنولوژی CableFree نام داشته و طبق ادعای هواوی، می‌تواند چندین قابلیت کلیدی – از جمله یکپارچه‌سازی، بازدهی آنتن و ظرفیت توان – را به شکل چشمگیری در ایستگاه‌های پایه (base stations) بهبود ببخشد.

هواوی مدعی شده که تکنولوژی CableFree با از بین بردن کندی جریان داده‌ها – که در آنتن‌های کنونی دیده می‌شود – به شکل چشمگیری می‌تواند عملکرد آنتن را ارتقا داده و پیش‌نیازهای ساخت 5G را فراهم کند. در ادامه به چند نمونه از ویژگی‌های این تکنولوژی جدید اشاره می‌شود:

پوشش مناسب برای 5G به لطف باند بالا

معرفی باندهای با فرکانس بالا در فناوری نسل پنجم مستلزم آن است که "بهره آنتن" (antenna gain) به شکل چشمگیری افزایش یابد تا بتواند پوشش وسیعی را فراهم کند. همین امر نیز برای تکمیل چنین پوششی به هماهنگی و توازنِ چند-باندی نیاز دارد. مثالی که در این زمینه می‌توان زد، استفاده از باندهای 1.8 و 2.1 گیگاهرتزی برای پوشش آپلود 5G است. لذا، پوشش با باند بالا برای اطمینان از تجربه با ثبات 5G ضروری‌ست. به گفته شرکت سازنده، CableFree با ارتقای حدود 20 درصدیِ بازدهی تشعشعات آنتن، پوشش با کیفیت 5G را تضمین می‌کند.

ادعای هواوی در رابطه با آنتن‌های 5G کم-تشعشع، می‌تواند به اتفاقات اواسط آوریل در اروپا مربوط باشد. در آن مقطع از زمان، بیش از 70 مورد آتش‌سوزی در برج‌های مخابراتی واقع در بریتانیا، هلند، ایرلند، بلژیک و قبرس گزارش شد. در آن برهه – که مردم به خاطر ویروس COVID-19 در قرنطینه به سر می‌بردند – عده‌ای درباره این آتش‌سوزی‌ها شروع به خیال‌پردازی کرده و کار به جایی رسید که حتی مدعی وجود رابطه بین ویروس کرونا و آنتن‌های 5G شدند.

بسیاری از شایعات فضای مجازی این شائبه را دامن می‌زد که 5G با سرکوب سیستم ایمنی بدن، افراد را مستعد بیماری کرده و یا اینکه ویروس کرونا می‌تواند از طریق تکنولوژی مخابراتی جدید منتقل شود. به دنبال انتشار این شایعات، دانشمندان این ادعاها را بی‌اساس دانستند. به عنوان مثال، دکتر سایمون کلارک (Simon Clarke)، دانشیار میکروب‌شناسی سلولی در دانشگاه ردینگ، در مصاحبه با BBC اظهار کرد که ایده تضعیف ایمنی بدن بر اثر آنتن‌های 5G، به‌راحتی با بررسی‌های دقیق علمی رد می‌شود.

توان خروجی بالاتر برای تسهیل کاربردهای چند-کانالی و چند-باندی در 5G

5G به گونه‌ای طراحی شده که نیازهایی از قبیل سرعت و ظرفیت بالا را برطرف کند. این امر، ضرورت معرفی طیف جدید و پیاده‌سازی تکنولوژی MIMO با مرتبه بالاتر را، بیشتر مشخص می‌کند. برای سازگاری با این گرایش در صنعت، آنتن‌ها باید از توان بالا (تا 1 کیلو وات) برخوردار شوند. این میزان، به مراتب بالاتر از توان 500 تا 600 وات در تکنولوژی‌های رادیویی پیشین است. طبق ادعای هواوی، تکنولوژی CableFree با افزایش ظرفیت توان آنتن تا بیش از 80 درصد، می‌تواند نیازمندی به توان خروجی بالاتر در عصر 5G را برطرف کند.

کاهش وزن آنتن برای سهولت بیشتر در نصب

سطح بالاتری از یکپارچه‌سازی اجزای آنتن، رویکرد مؤثری در جهت کاهش وزن آنتن به شمار می‌رود. به گفته هواوی، با استفاده از فناوری CableFree، تا 10 کیلوگرم از وزن آنتن‌های 6 باندی کاسته خواهد شد. به این ترتیب، وزن آنتن‌های چند-باندی به زیر 50 کیلوگرم خواهد رسید. در نتیجه برای نصب آنتن دیگر نیازی به جرثقیل نبوده و همین امر، پروسه نصب را آسان‌تر و هزینه‌های آن را کمتر خواهد نمود.

عملکرد بهتر PIM

"تداخل غیرفعال" یا در اصطلاح PIM، اثر متقابل سیگنال در نقطه اتصال دو جزء فلزیِ آنتن‌ها را نشان می‌دهد. به گفته هواوی، فناوری CableFree، با کاهش 80 درصدیِ تعداد پیچ‌ها و نقاط جوش در آنتن‌ها، ضمن کاهش ریسک‌های PIM، ثبات طولانی‌مدت آن را نیز تضمین می‌کند.

فناوری CableFree تاکنون در ساخت سری آنتن‌های Munich Pro ،Golden Mini و London Pro و همچنین محصولات 32T32R Massive MIMO با موفقیت به کار گرفته شده است. گفتنی‌ست، کمپانی هواوی به دلیل آنچه رابطه با دولت چین عنوان شده، دچار برخی مشکلات شده است. بعضی دولت‌ها خواستار قطع ارتباط با هواوی شده و برخی دیگر در پی آنند تا سهم این شرکت را از کسب‌وکار مخابراتی کشورشان محدود کنند.

ایالات متحده و استرالیا مواضع سختی علیه هواوی گرفته و گزارش‌ها حاکی از آن است که بریتانیا نیز همین سیاست را در پیش خواهد گرفت. جالب است بدانید، دولت ترامپ کمپانی Huawei India را نیز در لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار داده تا شعبه هندی هواوی نیز نتواند در ایالات متحده به فعالیت بپردازد.

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا