گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه نخست سال 2020- سایه سنگین COVID-19 بر کسب‌وکار غول کره‌ای

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1399/2/11        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، کووید-19 COVID-19 ، کروناویروس Coronavirus ، سامسونگ Samsung
واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ در روز 29 آوریل سال جاری میلادی (10 اردیبهشت 1399) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به مارس 2020 منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد شرکت در فصل اخیر 55.33 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 45.8 میلیارد دلار) بوده که در مقایسه با سه‌ماهه گذشته 7.6 درصد کاهش را نشان می‌دهد. سامسونگ عملکرد ضعیف کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر و بخش اقلام الکترونیکی مصرفی و تا اندازه‌ای تأثیرات ویروس COVID-19 را از جمله عوامل افت درآمد می‌داند. سود عملیاتی شرکت در فصل گذشته نیز به همین ترتیب با کاهشی در حدود 0.7 تریلیون وان نسبت به سه‌ماهه چهارم 2019 به 6.45 تریلیون وان (حدود 5.3 میلیارد دلار) رسیده است.

در این میان افزایش تقاضا برای قطعات موبایل و سرور سبب شده که درآمد شرکت کره‌ای نسبت به سه‌ماهه مشابه سال گذشته، رشد 5.6 درصدی را تجربه کند. به علاوه، سود عملیاتی این کمپانی نیز در مقایسه با سه‌ماهه نخست سال میلادی گذشته، 0.2 تریلیون وان (حدود 164 میلیون دلار) افزایش یافته که سامسونگ آن را به بهبود سبد محصولات در کسب‌وکار موبایل و تنوع‌بخشی به مشتریان OLED گوشی‌های هوشمند نسبت می‌دهد.

سامسونگ در این گزارش هم‌نوا با دیگر کمپانی‌های بزرگ فناوری مانند SK Hynix و اینتل پیش‌بینی‌ کرده که درآمد و سود سالانه شرکت به دلیل بی‌ثباتی و تردید حاصل از ادامه بیماری کرونا کاهش خواهد یافت. از نگاه مدیران شرکت، فروش و سود حاصل از کسب‌وکارهایی همچون گوشی‌های هوشمند و تلویزیون، به میزان قابل ‌توجهی کاهش خواهد یافت؛ چرا که COVID-19 میزان تقاضا را تحت‌تاثیر قرار داده و موجب تعطیلی فروشگاه‌ها و کارخانه‌ها در سراسر جهان سبب شده است. کمپانی کره‌ای برای مواجهه با این موضوع، قصد دارد از انعطاف‌پذیری تولید جهانی و شبکه‌های تأمین خود استفاده کند و تقویت قابلیت‌های فروش آنلاین را در دستور کار قرار دهد.

سامسونگ بر خلاف همیشه، اطلاعات مربوط به درآمد و سود عملیاتی کسب‌وکار‌های خود را در قالب جدول منتشر نکرده و به اشاره مشروح به عملکرد بخش‌های مختلف بسنده کرده است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

غول کره‌ای در سه‌ماهه نخست سال 2020 در کسب‌وکار فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه توانسته به مجموع درآمد 26 تریلیون وان (حدود 21.5 میلیارد دلار) دست یابد که سود عملیاتی این بخش با 17 درصد افزایش سالانه 2.65 تریلیون وان (2.19 میلیارد دلار) بوده است. تأثیرات ویروس کرونا موجب شده که میزان تقاضا در بازار نسبت به سه‌ماهه گذشته کاهش چشمگیری یابد و از این رو عرضه اسمارت‌فون‌های شرکت نیز با افت مواجه شود. با این حال، سامسونگ توانسته با بهبود سبد محصولات، افزایش فروش نمونه‌های 5G و استفاده کارآمد از هزینه‌های بازاریابی در طول این فصل، سودآوری مناسبی را تجربه کند. همچنین فروش قدرتمند گوشی خم‌شونده گلکسی Z Flip در کنار سهم فراتر از انتظار فروش گلکسی S20 Ultra به طور مشخص، سبب شده که متوسط قیمت فروش (ASP) اسمارت‌فون‌های پرچمدار این شرکت در مقایسه با سال گذشته افزایش یابد.

Samsung Galaxy Z Flip

سامسونگ پیش‌بینی کرده که میزان تقاضا در سه‌ماهه دوم نیز در بسیاری از مناطق به دلیل رکود اقتصادی ناشی از COVID-19 به شدت کاهش یابد. به همین ترتیب انتظار می‌رود که روند نزولی بازار و بسته شدن فروشگاه‌ها، تأثیر مستقیمی بر کاهش فروش محصولات و عملکرد کلی بخش IM داشته باشد. شرکت کره‌ای اعلام کرده که در شرایط بی‌ثباتی بازار بر بهبود بهره‌وری هزینه و تقویت کانال‌های آنلاین B2B (کوتاه‌شده Business-to-Business) خود متمرکز خواهد بود.

از دید مدیران سامسونگ، در نیمه دوم سال جاری میلادی، با وجود احتمال به طول انجامیدن همه‌گیری کرونا، تلاش تولیدکنندگان برای جبران عملکرد ضعیف در نیمه نخست سال، سبب افزایش رقابت در بازار خواهد شد. در این راستا، شرکت با عرضه مدل‌های جدید اسمارت‌فون‌های تاشو و همچنین سری محبوب Note به ارائه گوشی‌های متمایز در بخش محصولات پیشرفته ادامه خواهد داد. همچنین سامسونگ در پی آن است که با ارائه امکان استفاده از فناوری 5G در مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر غیر پرچمدار، رقابت‌پذیری محصولات را بهبود بخشد و بهره‌وری عملیاتی خود را در تمام حوزه‌های کاری، از جمله تحقیق‌ و ‌توسعه، تولید، زنجیره تأمین و بازاریابی ارتقا دهد.

کسب‌وکار شبکه‌ سامسونگ نیز بر گسترش فناوری‌های در حال توسعه و افزایش رقابت جهانی برای تقویت کسب‌وکار 5G تمرکز خواهد داشت.

راهکارهای ابزاری (Device Solutions)

در سه‌ماهه نخست امسال، مجموع درآمد سامسونگ در کسب‌وکار نیمه‌رساناها 17.64 تریلیون وان و سود عملیاتی هم با 3 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3.99 تریلیون وان گزارش شده است. با آنکه تقاضا در بخش موبایل ثابت مانده، اما درآمد حاصل از کسب‌وکار حافظه با افزایش تقاضا، به ویژه در زمینه سرورهای مراکز داده و کامپیوترهای شخصی، بهبود یافته است. همچنین سود حاصل از کسب‌وکار تراشه‌های منطقی در پی افزایش تأمین قطعات برای مشتریان اصلی شرکت رشد مناسبی را تجربه کرده است. با این حال سود foundry business به سبب کاهش تقاضای مشتریان چینی برای چیپ‌ست‌های HPC با افت مواجه شده است.

در کسب‌وکار پنل‌های صفحه‌نمایش، بخش نمایشگر دستگاه‌های موبایل شاهد کاهش درآمد بوده که سامسونگ آن را با افت فصلی و کاهش فروش در چین به دنبال رکود ناشی از همه‌گیری COVID-19 مرتبط می‌داند. این در حالی است که زیان این بخش در زمینه پنل‌های بزرگ کاهش‌ یافته است.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که درآمد بخش System LSI سامسونگ نیز به لطف افزایش تقاضا برای تراشه‌های موبایلی 5G و حسگرهای تصویر با رزولوشن بالا برای گوشی‌های پرچمدار رشد مناسبی را تجربه کرده است. شرکت قصد دارد در سه‌ماهه دوم تأمین سنسورهای تصویری با پیکسل‌ بالا و چیپ‌ست‌های سازگار با فناوری نسل پنجم را به حداکثر رسانده و از این طریق اثرات منفی ناشی از ویروس کرونا را خنثی کند.

سامسونگ پیش‌بینی کرده که در سه‌ماهه دوم امسال، کسب‌وکار حافظه همچنان با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد، اما احتمال دارد که مجموع درآمد این قسمت نسبت به سه‌ماهه نخست کاهش یابد. زیرا شیوع COVID-19 تقاضا برای چندین محصول اصلی را به طور قابل توجهی تحت‌ تاثیر قرار داده است. با این حال کمپانی کره‌ای قصد دارد تغییرات بازار در کسب‌وکار حافظه را از طریق سرمایه‌گذاری‌های انعطاف‌پذیر و تنظیم سبد محصولات کنترل نماید.

برای کسب‌وکار قطعات به نظر می‌رسد که با افزایش شمار افرادی که در خانه کار می‌کنند، میزان تقاضا در بخش رایانه‌های شخصی و سرورها همچنان پرقدرت باقی بماند. هرچند ممکن است این تقاضا در بخش موبایل با روند کندتری روبه‌رو شود. از سوی دیگر انتظار می‌رود درآمد حاصل از تولید نمایشگرهای OLED هم به دلیل رکود حاکم بر بازار گوشی‌های هوشمند ضعیف‌تر باشد. با وجود این شرکت اعلام کرده که قادر است تقاضا برای تولید محصولات جدید و گسترش حضور در حوزه‌های کاربردی جدید، مانند نمایشگرهای تاشو را برآورده سازد.

لوازم الکترونیکی مصرفی (CE)

بخش لوازم الکترونیک مصرفی سامسونگ نیز به دلیل رکود فصلی و ویروس کرونا با کاهش درآمد مواجه شده است. مطابق این گزارش، سودآوری کسب‌وکار تلویزیون در مقایسه با سال گذشته، در میانه فشار قیمت‌گذاری ناشی از تشدید رقابت کاهش یافته، در حالی که بخش لوازم خانگی به پشتوانه فروش چشمگیر محصولات پیشرفته جدید، بهبود قابل توجهی را شاهد بوده است.

سامسونگ با در نظر گرفتن ریسک‌های برآمده از بی‌ثباتی اقتصادی در پی آن است که در بخش لوازم الکترونیک مصرفی به دقت وضعیت بازار را مورد بررسی قرار دهد و برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی ناشی از این شرایط، با سرمایه‌گذاری روی بازاریابی کارآمد و تبلیغات متناسب با هر منطقه آماده رویارویی با وضعیت جدید شود.

بر اساس این گزارش، تغییرات ناشی از تبدیل ارز در فصل منتهی به مارس 2020، تاثیر اندکی بر مجموع سود عملیاتی سامسونگ الکترونیکس داشته است؛ زیرا اثر مثبت ناشی از افزایش بهای دلار آمریکا و یورو در برابر وان کره که عمدتا در کسب‌وکار ساخت قطعات محسوس بوده با کاهش ارزش پول در بازارهای نوظهور جبران شده است. به علاوه، هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت در سه‌ماهه نخست سال جاری در مجموع بالغ بر 7.3 تریلیون وان کره بوده که 6.0 تریلیون وان در بخش نیمه‌رساناها و 0.8 تریلیون وان در بخش نمایشگرها هزینه شده است. جالب است بدانید که سهام سامسونگ پس از ارائه نتایج مالی با 0.3 درصد افت مواجه شد.

منبع : Samsung